Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har jag sytt min ringsjal färdig och behöver råd och tips, hur tycker ni att det ser ut? Folke sover som en gris och det känns stabilt, men jag har aldrig provat en ringsjal förut så vad vet jag, det kanske finns bättre sätt? :roll: Alla knep och tips emottages tacksamt!

Enda nackdelen som jag känner redan nu är att när jag rör armarna så tenderar sjalen över axeln att glida upp. Det är väl rätt ofrånkomligt när man sitter i stol kan jag tro :wink: men eftersom ringsjalen mest är tänkt som ett "extra armpar" här hemma så går det nog bra. Jag är trött på att balansera (en i värsta fall missnöjd) Folke över ena axeln på väg över trösklar samtidigt som jag har bråttom att hjälpa storasyster med något :lol:. Just då är det sällan läge att börja sno på sig trikåsjalen men den lär fortfarande bli förstahandsvalet vid långpromenader osv.

Bild
Bild
Användarens profilbild
Av cattisak
Vilket härligt tyg du har använt. Ingen expert på ringsjalar, men jag tycker att det ser bra ut. Lillkillen verkar ju trivas.
Användarens profilbild
Av Tabby
Tycker oxå det ser bra ut. Fin sjal :-)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Vilken vacker sjal!

Tänk på att lägga ringarna och sjalen tillrätta lite snett över axeln, på samma sätt som de sedan dras över bröstet, redan innan du sätter i honom. Dra gärna ut sjalen ordentligt över ryggen också innan. Många hänger ringarna liksom rakt ner över axeln och rättar inte till dem innan barnet sätts i och då kan det bli lite tokigt över axeln/halsen och ryggen. Förstår du vad jag menar?

Det blir också stadigare om man lämnar rätt så lite tyg i knävecken, och drar upp mycket tyg i överkanten. Man kan ha helt slätt med tyg över ryggen. Då får man en stadig kant av tyg däruppe, som ser till att hålla emot om barnet lutar sig ut. Jag tycker det ser ut som att du har rätt så lite tyg uppe och mycket tyg nere i knäna. Baken ska också hänga ner ordentligt nedanför knävecken, då låser sig liksom sjalen, och det blir stadigt, även om man har ganska lite tyg i knävecken.

Lycka till! Övning ger färdighet...

/Ingrid
www.babydesign.se
Användarens profilbild
Av vanja77
Den var ju jätefin och lillkillen ser ut att trivas *ler*
Vilket fint tyg!! Vad är det för sort?? ser tunt och svalt ut *ler*
Användarens profilbild
Av mammahumla
och glada tillrop! :D Tyget är ett överkast från en Sackeusbutik från början men sedan har det tjänat som hemsydd långsjal med dottern. Nu blev det avklippt till en ringsjal... användbart överkast det där! :wink: Tyget är rätt tunt, smidigt och elastiskt - inte så tättvävt alltså.

Ingrid! Tusen tack för tipsen, jag ska tänka på att reglera vinkeln på sjalen redan från start. Måste man ha tyg i knävecken? Alltså jag förstår ju hur du menar men nu satte jag Folke med benen helt innanför i grodposition... är det mindre bra? Han satt som i en liten påse med rumpan ändå men det blev nog onödigt mycket tyg mellan honom och mig...
Användarens profilbild
Av Shasista
Härligt tyg, verkligen! :D

Jag har min lille son med fötterna "inne" om jag ska sitta en längre stund, och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Så länge det är grodposition så kan det ju inte göra något!

:D
Användarens profilbild
Av Ingrid
mammahumla skrev: Måste man ha tyg i knävecken? Alltså jag förstår ju hur du menar men nu satte jag Folke med benen helt innanför i grodposition... är det mindre bra? Han satt som i en liten påse med rumpan ändå men det blev nog onödigt mycket tyg mellan honom och mig...
Nej, du kan gärna ha hela honom innanför, jag ser att han är född i juni, så då är han inte så stor än. Och verkar han nöjd är det nog bra! Men du kan prova att sätta benen utanför så småningom, det blir nog lite stadigare då skulle jag tro.

Ett tips också om du skulle vilja lägga honom ner för att tex amma honom i sjalen, är att först placera honom precis som du gjort nu, och sedan vrida över båda benen åt samma sida (åt ringarna till om du ska amma), sedan lossa på överkanten och luta hans huvud och överkropp neråt. På så sätt får man en bra liggställning där huvudet ändå inte kommer för långt ner. Det är annars lätt hänt om man lägger ner barnet från början i ringsjalen.

/Ingrid
Användarens profilbild
Av April
Vad härligt det ser ut! Jättefin sjal! :-)

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?