Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lea
Alltså nu har min käre mor köpt en bärabarnsjal till mig i present *tack*

Och jag knyter och knyter, men fattar inte hur ett litet nyfött barn ska kunna ligga där i!?
Knuten blir jätteklumpig också...
Blä blir så less bara, nu har diverse nallar fått vara försökskaniner, sonen har fått sitta på höften och det gick väl OK, men en liten baby!?
Det blir liksom som en stor påse med tyg känns det som... Och så känns det som om huvudet kommer att hamna så långt ner, som om lutningen blir åt fel håll...
Jag tycker att jag knyter tillräckligt tajt, men det känns inte rätt... Nu ligger ju babyn iofs fortfarande i magen men...

Please, någon som har bra tips? Kanske en annan sida med knytinstruktioner på en bära-barn-sajl än deras egna sida, nån med riktiga bilder?

Tacksam för svar! Kram på er!
Användarens profilbild
Av Anna
Det är inte helt lätt att få till det där med vagga, jag använde inte det till Hugo förän han var ca 2 månader första gången och då kändes han inte riktigt så bräcklig och mest hade jag honom mage mot mage i upprät ställning så fort huvudet började bli lite koll på (vilket var ganska tidigt i hans fall). Jag har nog inte så mycket konkteta råd för nyfödd men Tina har en bild när en Liiten matilda åker hos sin morbror i kortsjal. Sjalen är visserligen varken tight knuten eller utbredd över axeln på bilden men du kanske kan få liite känska för hur det kan se ut.

http://w1.243.telia.com/~u24325513/sjalbilder.html

Lycka till.

(Annars är ju långsjal det lättaste att bära en nyfödd i)
Användarens profilbild
Av Lea
Nej det verkar inte lätt... Men jag SKA få till det på nåt sätt *envis*...

På fotot där så har ju babyn huvudet åt det håll som sjalen är upp på axeln om ni förstår, men i bära-barn-sjals-instruktionerna så ska huvudet vara åt andra hållet när man bär i vagga, men jag tycker det blir fel lutning...

Nån mer med tips?
Användarens profilbild
Av Anna
Jag har ju haft en bära barn och det stämmer att instruktionen visar huvudet åt andra hållet, men det tycker jag också känns bakvänt. Har aldrig burtit så. Det löset sig nog när babyn är här, träning är det bästa sättet att få till det. Men säkert kommer du få fler råd och tips här också.
Användarens profilbild
Av Lea
Tack Anna!
Ja det bästa är väl att öva och våga testa... Jag ska inte ge mig... Den stora magen är ju lite ivägen nu också iofs...

Nu ligger nallen med huvet åt "knutenhållet" och med benen under min arm liksom... Huvudet vid mitt högra bröst, benen åt höger och knuten på vänster axel. Känns ganska bra faktiskt.

Längtar efter att babyn ska komma nu, så att man får testa och trixa på riktigt!

Fler tips mottages tacksamt!

/Lea v. 41 med andra...
Användarens profilbild
Av marlene
Jag har aldrig burit i vagga då sonen var 7 månader när jag köpte min bärabarn sjal, men jag tycker att den är svårt att få till bra och har sytt om min till en ringsjal som är lättare.
Användarens profilbild
Av Madde
Jag fick aldrig till vaggan när Ronja hade huvudet åt knyten... :oops: Men efter att kollat på bära barn-sidan så lyckades jag... :D

Barnet ska ligga på lite på snedden i sjalen... Alltså huvudet ska vara vid kanten längst ut och fötterna längst in...

Kanske denna bilden på min randiga sjal hjälper dej lite...
Bild
Av Alexandra
Jag bar Tindra i vagga i bärabarnsjalen när hon var nyfödd, det såg ut ungefär som på Maddes bild. Jag lossade lite på knuten när hon låg i sjalen och drog åt lite i kanten på huvudsidan innan jag knöt igen, då blev det rätt bra och huvudet kom upp en bit.
Annars är mitt tips att sätta ringar på den, den blir mycket lättare att hantera då.
Användarens profilbild
Av Lea
Tack Alexandra och Madde!

Jag kollade runt på lite andra sidor med bilder och på bärabarns hemsida och jag har liksom mer trott att barnet ska ligga "längs med" sjalen, men som på Maddes bild så ska ju barnet ligga tvärs över... Kanske är detta lösningen på mitt problem. Man får väl testa och justera 1000 ggr när barnet väl är här, svårt att testa med en lätt nalle eller försöka få ner sonen på 20 månader i vagga :wink:

Ja övning ger färdighet som sagt

Tack för era svar!
Av Alexandra
Lea skrev:svårt att testa med en lätt nalle
Jag köpte oxå min sjal innan Tindra föddes, och fick inte heller till det när jag övade knytningen med en nalle. Det var lättare att öva med riktig bebis!
Användarens profilbild
Av sillen
Haha - för ett år sedan stod jag och brottades med en jättemage, en lång Babu och en RosaPanter med långa, slankiga ben och SVANS!! Maken hjälpte mig och gick även med på att vara modell under förutsättning att persiennerna var nerdragna!
Av Alexandra
sillen skrev:Haha - för ett år sedan stod jag och brottades med en jättemage, en lång Babu och en RosaPanter med långa, slankiga ben och SVANS!! Maken hjälpte mig och gick även med på att vara modell under förutsättning att persiennerna var nerdragna!
Ser det framför mig! :lol:
Användarens profilbild
Av Lea
Nu har lillebror anlänt... 15 dagar efter bf, precis som sin storebror. I söndags kväll föddes han och är nu snart 3 dagar.

Och tro det eller ej, nu är han på plats i sjalen!!! Testade första gången idag, och efter ett par omknutningar så blev det ju ganska bra... Men jag fick knyta mycket tajtare än jag trodde, så det var ju lite klurigt att få ner honom. Men han verkar nöjd!

Så mycket lättare att testa med en riktig baby än nån nalle eller rosa panter :)

Tack för alla era svar! KRAM
Från Lea - mamma till två pojkar!
Användarens profilbild
Av Anna
man får grattulera till lillebror. Kul att du fick till det med sjalen, det kommer bara bli lättare ska du se. Känner igen det där med att man måsta dra åt mer än man trott från början, men det äv värt det där lilla extra trixandet när man skall stoppa i dem för den bättre bärkomforten.
Av Alexandra
Grattis till lillkillen!!! :D

Vad kul att du fick till det med sjalen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?