Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Hemmamamman
Hej!

Jag har en liten fråga. Har en tjej som är 5 veckor och har en tricot-slen som jag bär henne i. Hon gillar inte att ligga i "vagga" som jag antar är det bästa för en liten plutt. Hon vill ligga mage mot mage med mig och liksom upprätt, hon ligger som en liten groda(dvs helt ihop knölad om ni förstår vad jag menar). Fötterna och benen ligger ju lite konstigt...men det liknar kanske hur hon låg i magen:-) Hon "sitter" i mitten på sjalen och jag knyter båda banden omlott bakom ryggen på henne.

Nu till min fråga. Hon verkar trivas jättebra och kan sova i timmar på min mage, men är det ok för hennes rygg? Den blir ju liksom lite böjd, man kan ju inte knyta hur hårt som helst. Hon verkar tycka det är jätteskönt, men det är första gången jag bär ett av mina barn när dom är så små så jag blir lite fundersam...

Tacksam för svar.

Kram Åsa
Användarens profilbild
Av tinaw
När barnet sitter bra finns ingen begränsning i hur länge man kan bära för deras rygg eller bäckens skull. Ryggen ska vara lätt rundad på små barn, benen peka utåt och knäna vara något högre än rumpan. Med rak rygg eller dinglande ben blir belastningen olämplig för bäcken och rygg. På den här sidan kan du läsa lite mer om sjal och ergonomi för barn (och vuxna):

http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/hur.htm

Länkar in några bebisbilder från sjalbarns galleri på hur pyttisar sitter i mage mo mage när det är bra:

Bild

Bild
Av Hemmamamman
Tack för ditt utförliga svar och bilder! Bra länk också...

Frågar dig igen för du verkar ju kunna detta :D, vilken knytning skulle du rekommendera när man vill att barnet sitter som jag beskrev? Jag använder ju trikåsjal, men tror att jag gör ngn knytning som ev passar vävd sjal bättre. Har varit inne och kollat runt på knytningar och vad kallas den knytning som du skulle rekommendera?

Stort tack på förhand.

kram Åsa
Användarens profilbild
Av amöba
Jag hade samma funderingar som du när min lilla var ny. Upptäckte dock rätt snabbt att både bebis och jag trivdes bättre med upprätt ställning i sjalen. Mina bröst kom inte i kläm och hon slapp ligga så böjd med kroppen. Om man drar åt knytningen rejält så känner man inte att man bär ens, tycker jag.

(Du kan läsa min tråd där jag fick råd om du vill: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=)
Användarens profilbild
Av tinaw
Och så vill jag bara tillägga att vagga är inte en bättre ställning för barnet än mage mot mage, tvärtom gillar en hel del bebisar inte att ligga ner och delvis kan det bero på lite slapp magmun, de får halsbränna och uppstötningar. Och en del knölas ihop obekvämt. Mage mot mage är ett säkrare kort, och med bra knuten sjal är det lika "säkert" och stödjande för barnet som att bära det i armarna.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tinaw skrev:Och så vill jag bara tillägga att vagga är inte en bättre ställning för barnet än mage mot mage, tvärtom gillar en hel del bebisar inte att ligga ner och delvis kan det bero på lite slapp magmun, de får halsbränna och uppstötningar. Och en del knölas ihop obekvämt. Mage mot mage är ett säkrare kort, och med bra knuten sjal är det lika "säkert" och stödjande för barnet som att bära det i armarna.
Instämmer! Min Daniel var 2 månader när vi skaffade trikåsjal och det gick inte alls att ha honom liggande i vagga - kräktes varje gång! Han satt dock gärna upp i x-omslut 2. Kändes dessutom bra att kunna pussa honom med jämna mellanrum. :heart:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Han gillade också att sitta i samma knytning men med smokingbältet innerst. Minns inte vad knytningen heter...

Tillägg:
Vanligt omslutet x såklart! :D :D :D :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?