Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av salamandra
Har fått lite knytinstruktioner med min Hoppediz (från hyrsjal.se *REKLAM REKLAM* hihihi är så nöjd...).

I dubbelt kryss är tyget bara utvecklat på barnet, inte på ryggen. Ska det vara så eller är det bara för att visa tydligt hur man knyter??

Det står också att det är viktigt att barnens knän är minst i höjd med naveln. VEMS?! Min eller barnets?
Hon trycker ifrån med benen så till slut hänger dom ner ändå....
Användarens profilbild
Av salamandra
TACK det ser likadant ut som dom jag fick :-)
Håller på att vänja musklerna vid denna nu så jag ville veta att det var dte och inte felknytning....
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Men jag skulle, medans jag virar in mig i sjalen, försöka sprida ut den så mycket som möjligt över ryggen också. Det gör skillnad!!!

Sen vet jag inte hur van sjalbärare du är, men det är STOOOR skillnad på dubbel-X och omslutet-X/X2. Så om du skall bära längre stunder rekommenderar jag verkligen att gå över till omslutet istället!
Användarens profilbild
Av amöba
EmilsMamma skrev:Sen vet jag inte hur van sjalbärare du är, men det är STOOOR skillnad på dubbel-X och omslutet-X/X2. Så om du skall bära längre stunder rekommenderar jag verkligen att gå över till omslutet istället!
Jag håller inte med. Jag bär mycket hellre i dubbel-x än omslutet x när jag bär på magen. På rygg kör jag omslutet. Gillar att jag kan knyta sjalen utan barnet i. Ett bra knutet dubbel-x är mycket bekvämare än ett dåligt knutet omslutet x. Och jag har väl inte övat tillräckligt kanske ;)
Användarens profilbild
Av mojsan
amöba skrev: Ett bra knutet dubbel-x är mycket bekvämare än ett dåligt knutet omslutet x. Och jag har väl inte övat tillräckligt kanske ;)
:iagree:
Användarens profilbild
Av salamandra
INTE van har bara burit sen i julas. Tyckte den här knytningen var lättare än den som heter mage-mot-mage här på sidan.

Kan någon förklara skillnaden mellan de knytningarna ni nämde???
Användarens profilbild
Av Gullan
Titta på knytinstruktionerna på första sidan, omslutetkryss och Baskryss är de knytningarna som omtalas. I omslutetkryss får man ett extra tyglager om bebisen och sig själv - det blir mer avlastande att bära. Nackdelen är att det kan bli lite bökigt att få i och ur bebisen (tycker jag) när de ska upp och ner hela tiden, och det var det jag tror din första fråga gällde... :?:
Baskryss är en snabb knytning, avlastar OK tycker jag och jag kan gå hela dagen med den knuten och plocka i och ur barnet vid behov.
Var det till hjälp?
Användarens profilbild
Av mojsan
...fast det är skilnad på omslutet-x, dubbel-x o baskryss. I omslutet har man smokingbältet utanpå bäbis, i dubbel-x innanför, och bas-x har man inget smokingbälte.
Användarens profilbild
Av salamandra
OK då är jag med!
Jag föredrar faktiskt baskryss just av den anledningen att det är lätt att ta ur! Sen hamnar Lycka rätt enklare också..

Men varför säger dom i katalogen att det är dubbel-x då?? Är inget smokingbälte med på den
Användarens profilbild
Av diddeldi
salamandra skrev:OK då är jag med!
Jag föredrar faktiskt baskryss just av den anledningen att det är lätt att ta ur! Sen hamnar Lycka rätt enklare också..

Men varför säger dom i katalogen att det är dubbel-x då?? Är inget smokingbälte med på den
nej i dubbel-x är det inget smokingbälte (det är mojsan som är gravidförvirrad :wink: ). fast de flesta brukar tycka att omslutet x är bekvämast. den är inte så bra beskriven i knytinstruktionerna, men det finns bra instruktioner på sjalbarns förstasida under "knyta".
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Dubbel-X är som omslutet-X fast med smokingbältet på bärarens rygg istf på barnets rygg, dvs vridet ett halvt varv runt bärarens kropp.

Jag använde tidigare dubbel-X2, dvs den "vanliga" trikåsjalsknytningen, där man stoppar in X-et innanför smokingbältet. Den knytningen kan man göra helt färdig innan man sätter i barnet (även med vävd sjal) :lol: Man lär sig ganska fort hur hårt man ska knyta för att få ner barnet. Det går också att efterdra lite när man satt i barnet också om det skulle behövas.

Bas-X är en helt annan knytning, ger avsevärt sämre avlastning, men kräver inte så lång sjal och går fort att göra. Enkelt att lyfta barnet i och ur.
Användarens profilbild
Av salamandra
Ok jag blir inte klok på detta *s* men jag antar att dom skrivit fel i katalogen då...För där påstår dom att den utan smokingbälte heter dubbel-X.

Jag har svårt att få till det med den knytningen då X:et är under smokingbältet för Lycka hamnar under armhålan till slut medans sen utan bälte sitter hon bra i!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
salamandra skrev:Ok jag blir inte klok på detta *s* men jag antar att dom skrivit fel i katalogen då...För där påstår dom att den utan smokingbälte heter dubbel-X.
Menar du den knytning som börjar med att du lägger mitten på sjalen mitt bak på ryggen, och sen i kors på framsidan? För då har du ju ett smokingbälte fast du har det på ryggen och där har du inget barn ;-). Till skillnad från baskryss som ser mera ut som en babybjörn på ryggen.
Användarens profilbild
Av Gullan
Dumma amningshjärnan slog till igen, självklart menade jag Dubbelt kryss... Dumma jag! Jag använde basX ett tag, men det fungerade inte med min skolios...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?