Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tessina
Har en tricot slen sjal till vår kille på dryga två veckor. Nåt fel måste vi göra när vi knyter för det funkar inget viare, trots att jag följer knytanvisningarna.
Det som händer är att:
- Benen hänger ut, vart ska jag göra av hans ben? Eller, ibland sticker en fot ut utanför sjalen.
- Huvudet hänger för löst, det blir inget stöd runt huvudet av sjalen, eller så sticker sjalen upp en bit över hans huvud och han blir irriterad för det.

Sen undrar jag om sjalen ska vara vikt? Alltså på bredden? Är den vikt så blir det ju en för kort del att stoppa in honom i, och är den inte vikt så är den ju alldeles för lång.
Bär honom mage mot mage. Vill så gärna få till det på ett bra sätt.
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och grattis till bebben!!
Mina favoritknytsidor:
www.babyboden.nu titta under bärsjalar och knytinfo "dubbelt omslutet X" ska det väl stå
www.looma.se och titta under SINO
och så Sjalbarns egna bilder på första sidan, knytinsturktioner för trikåsjal.

En så liten bebis kan sitta med fötterna helt inne i sjalen, dvs med fötterna i krysset, uppdragna som en liten groda,

När han sitter med fötterna utanför sjalen så får man vara noga med att dra ut tyget ifrån knäveck till knäveck så att han sitter på en väldigt bred yta och det gör att han kommer att sitta med rumpan lite lägre och knäna lite uppdragna och hans rygg förblir då lite mjukt rundad.

Stöd för huvudet får du om du lägger hans huvud under ett av axelbanden. Du kan också dra upp "smokingbältet" hela vägen upp över nacke och huvud så llångt du behöver.

En del viker sjalen så att den blir hälften så bred men då är det oftast de vävda sjalarna det handlar om. Omman viker en trikåsjal så blir det inte samma breda yta för barnet att sitta på och smokingbältet går inte att dra upp som nackstöd.

Var bor du? Titta under Bärsjalsambassadörer eller Bärsjalsträffar om du inte kan få lite handgriplig hjälp av någon.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Du har ju redan fått bra svar av Anso, men jag kan tillägga att det vanligaste felet man gör i början är att knyta för löst. Då blir dte inget riktigt bra stöd för vare sig huvud eller ben som trillar ut. Jag vet inte om det är det som är just ditt problem, men testa att knyta lite tajtare!

Sen kan jag verkligen rekommendera att gå på sjalträff eller att få hjälp av någon ambassadör! Blir ju så mycket enklare när någon kan förklara för en :wink:
Användarens profilbild
Av M
Nu har du iofs fått råd av två proffs innan så jag har nog inte så mycket att tillföra men jag blev så inspirerad eftersom jag också är nybörjare med just en Tricot-slen :lol:

Jag har använt vaggposition (bild 1 i instruktionshäftet) samt upprätt med benen instoppade (bild 2). Antar att du testat det sistnämnda eftersom du funderar på var benen ska hålla till? Sätt benen i "grodposition" dvs att knäna är vikta liksom upp under armarna (låter helskumt, men du kanske fattar??).

Dra upp det understa tygstycket (med mittmärket på) över babyns huvud så att nacken får stöd. Dra sedan upp "sidostyckena" från varsitt håll (en över och en under, förståss) över babyns rumpa och franmåt så blir det ännu mer stöd och sådär gosigt....
Vik inte sjalen utan dra ut den över din rygg och över babyns rumpa.

Hoppas att jag inte ställde till det i skallen på dig?? Det är lite trixit i början men jag lovar; om jag kan lära mig så kan alla göra det :wink:

Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?