Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Har hittat en ny favoritknytning! :lol: Höft-X med dubbelt "midjebälte" (annars släpar svansen på golvet för mig...)
Känns som en lite underskattad knytning, eller åtminstone har jag inte sett så mycket om den här inne...

Har inte fått till detta med de riktiga ryggknytningarna särskilt bra och när min dotter är trött och smågnällig (=behöver bli buren som mest!) är hon inte alls sammarbetsvillig och att då slänga upp henne på ryggen och börja trixa är inte att tänka på - men då är höft-X perfekt!
Bara att knyta sjalen, i med Kajsa, stoppa in armarna och dra upp sjalen ordentligt om henne så att hon sitter tryggt och säkert och sedan humpa både henne och sjalen bakåt så att hon sitter på min höft/rygg istället för höft/mage så att jag har båda armarna fria att fortsätta med det jag höll på med, samtidigt som hon blir lugn och nöjd av att bli buren! :lol:

Visserligen finns det ju en risk att man "blir lite sned" när man bär länge på ena sidan så där, men den avlastar faktiskt oväntat bra tack vare "midjebältet"(tycker då jag iaf, och då har jag ändå nära 11kg barn att bära på :wink: ) Och den är helt klart ett hett alternativ om man inte riktigt fått kläm på ryggknytningarna eller barnet inte är på humör att samarbeta!
Av Alexandra
Jag tycker oxå att den avlastar överasskande bra, har testat ett par gånger. Men jag brukar ändå bära i ringsjal när jag skall bära på höften, orkar inte knyta långsjal när jag ändå bara skall bära en liten stund. *lat* :wink:
Användarens profilbild
Av Anna
Jag tycker också den är jättebra och använder knapt de korta sjalarna längre till förmån för höft x, idag på Gbg sjalträffen var det fler som använde den mycket men jag håller med. Den är inte särskilt omtalad.
Användarens profilbild
Av Kristina
Det är min absoluta favorit och har varit så sen innan sommaren, bär nästan uteslutande så.
Jag kan lätt bära Alma (ca 9 kilo) flera timmar i HöftX utan att känna av det nämvärt, midjebältet avlastar ju fantastiskt bra!
Användarens profilbild
Av Helena
Jag testade höft-x idag med min Storchenwiege 5,2 men jag tycker att det är för mycket tyg, jag fick inte till det.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Helena skrev:Jag testade höft-x idag med min Storchenwiege 5,2 men jag tycker att det är för mycket tyg, jag fick inte till det.
Ja, med en 5,2m sjal blir det någ väldigt mycket tyg över med tanke på att jag får vira två varv runt midjan med min 4,3m brazil och ändå får lite svans! :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Höftkryss - är det som omslutet kryss på höften typ?

Någon länk?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
tinaw skrev:Höftkryss - är det som omslutet kryss på höften typ?
Ja,det kan man väl säga...

Den finns med på didymos hemsida ( www.didymos.com ) under "tying methods" som "The Hip Cross Carry", men jag tycker att den fungerar bra att bära med på höft/rygg också och inte bara på höft/mage som på bilden där! Brukar då oftast stoppa in min dotters armar och dra upp sjalen mer än vad de gör, men det är ju en smaksak! :wink:
Det står dessutom att man ska ha minst 4,2m , men jag tror många klarar sig med kortare...

Hittade den (hip cross carry) även på: http://www.mamatoto.org/PortalVBVS/DesktopDefault.aspx (som Anna tipsade om på tråden "Er favoritsite för knytinstruktioner")
Användarens profilbild
Av tinaw
Det står dessutom att man ska ha minst 4,2m , men jag tror många klarar sig med kortare...
Ja, jag gjorde den idag med 3,5 m och den var lite halvlöst knuten men jag hade ändå rejäla ändar kvar. Och jag drar strl 46 ungefär.

Fast det är ju utan extrasjal att vira runt förstås.
Användarens profilbild
Av Ingrid
tinaw skrev:Höftkryss - är det som omslutet kryss på höften typ?

Någon länk?
Jag har lagt ut en knytbeskrivning med bilder (för övrigt den enda jag ännu hunnit lägga ut) på min hemsida just på höftX. Jag har själv använt den mycket och saknar den i de knytbeskrivningar som finns med till Storchenwiege.
Den finns på http://www.babydesign.se/hoftkryss.htm

Ingrid
Användarens profilbild
Av Ingrid
För övrigt räcker det med 3,6 m, glömde jag att skriva. Då knyter man bara ett varv runt höfterna.
Användarens profilbild
Av tinaw
Bra beskrivning! Tack! Jag har provat detta i några dagar nu, och kan inte annat än att hålla med er andra. Klart underskattade knytning.
Användarens profilbild
Av Madde
VARNING!!! Kolla så barnet sitter ordentligt!!!!

Nu har jag oxå testat denna knytningen! Jag tyckte att jag stoppat in Ronja ordentligt och hade knytit om ett midjebälte av sjalsvansen...Sen gjorde jag som CrazyMagpie gjorde, humpade över henne på ryggen!

Sen började jag plocka ur diskmaskinen (har en bänkdiskmaskin, så jag behövde inte böja mej) och rätt vad det var så märker jag hur Ronja ramlar bakåt... :shock: Som tur var stod min mamma precis bakom och fick tag på henne! Men snacka om att jag blev rädd!
Användarens profilbild
Av Anna
samma gäller faktiskt alla knytningar utan smokingbälte ex dubbel X. Sjalen kan dela sig då barnet lutar sig mot den. Men höft X går ju att göra omslutet också om man vill ha det mer på ryggen till.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Usch så läskigt! Känner mig lite skyldig som tipsade om att "det fungerar så bra" att använda höft-x på ryggen... :oops:
Tur att det gick bra iaf!

Tror det lite kluriga med att ha höft-X på ryggen är att man måste få med sig HELA sjalen när man humpar-runt barnet. Annars är det lätt hänt att ena sidan liksom halkar av och barnet hamnar snett och inte sitter lika säkert, eller så kan man som Anna skriver, göra det omslutet.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?