Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av anna/my
vi har aldrig riktigt lyckats med ryggknytningarna (dottern är snart ett år) men så såg vi en film, manga, "Grave of the fireflies" där sätter mannen (!!!) med beundransvärd lätthet upp sitt barn på ryggen i ett nafs. WOW tänkte jag, en ny variant jag prövade, ha ha det funkade!
så här var den:

långsjal, breds ej ut utan hålls som en korv
sjalen om barnets rygg, under armarna
barnet sitter bakom bäraren
sjalen över bärarens axlar
korsa framför
nu kan man resa sig upp, luta sig något fram kanske
under barnets rumpa med båda ändarna
korsa
knyt på bärarens mage

funkade bra tycker jag
luftigt
kanske inte så bra stöd i rygg för barnet dock...

men en bra start till att bära på rygg!!

nån som vet om den har nåt namn, knytningen?

anna med my
Användarens profilbild
Av trollmamma
Den är kanon !!!

Jag har haft Axel i den o han sitter som en smäck. Det gäller att vara uppmärksam för han gnäller så fort han känner att tyget börjar att glida under armarna !!! i videon på mamma toto gör de även en variant för "Hudini children" då gör man en lop rundt barnet med sjalen innan så sitter ordentligt, den har jag inte testat men den andra är kanon speciellt nu på sommaren
Användarens profilbild
Av mojsan
,jag var inne på easycare.at nu, och det är en av deras fyra quick-fix-ar! Men så bra att den funkar!!!
Användarens profilbild
Av Aurian
Är inte det en "tibetansk"-ryggknytning som anna/my beskriver?
Lät som det iaf :)
Användarens profilbild
Av mojsan
, inte tibetanen. Då knyter man inte på magen utan knyter ihop "axelremmarna" s.a.s.
Användarens profilbild
Av Aurian
http://www.easycare.at/easycare_e/nav.p ... Fix+-+Back

Jag har för mig att de i Easy Care-häftet kallar den här knytningen för "tibetian back-carry", men jag har häftet inne i Devins rum lite oåtkomligt, och vill inte riskera väcka honom, så jag kan ju inte kontrollera :roll:
Kan ju hända att jag minns helt fel också... :oops:
Användarens profilbild
Av mojsan
Katharina skrev:Är det inte en ryggsäcksknytning fast med allt tyg under armarna istället för utspritt på barnets rygg?
..så uppfattar jag det.
Användarens profilbild
Av mojsan
Froggie skrev:http://www.easycare.at/easycare_e/nav.p ... Fix+-+Back

Jag har för mig att de i Easy Care-häftet kallar den här knytningen för "tibetian back-carry", men jag har häftet inne i Devins rum lite oåtkomligt, och vill inte riskera väcka honom, så jag kan ju inte kontrollera :roll:
Kan ju hända att jag minns helt fel också... :oops:
...eftersom jag bara kikat lite på hemsidan kan både du o jag ha rätt. De kanske kallar det tibetian back-carry, fast jag tänker på en annan knytning när jag hör tibetan. Således blev det lite förvirrat :lol:
Senast redigerad av mojsan den ons jul 06, 2005 00:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av miriel
trollmamma skrev: i videon på mamma toto gör de även en variant för "Hudini children" då gör man en lop rundt barnet med sjalen innan så sitter ordentligt
Fungerar utmärkt, känns lite mer avslappnat för mig då jag vet att hon inte kan "glida ur" med armarna.

Så här har man knutit i Japan i alla tider (gissar jag :) ) man använde skärpet som hörde till kimonon (obin).

Bild
Bild

Det är ganska så ofta det knyts upp barn i animefilmer (manga är serietidningarna :wink: ) , himla kul! Det är mycket vanligare att barnen bärs i Japan än här i Sverige, det hör liksom till vardagen.
Användarens profilbild
Av mojsan
....miriel, hur sitter loopen runt barnet, korsas banden mellan barn o bärare eller på barnets ryggsida? ...och har inte anso berättat om denna för ett tag sen?
Användarens profilbild
Av miriel
mojsan skrev:....miriel, hur sitter loopen runt barnet, korsas banden mellan barn o bärare eller på barnets ryggsida? ...och har inte anso berättat om denna för ett tag sen?
Det var Anso som tipsade mig om "extra varvet" . Jag lägger korset på Ayumis rygg och sedan tillbaka över mina axlar...Knut på bröstet och bak under rumpan på barnet och så fram igen och knyter på magen.

Jag tror att jag har gjort det här, lite svårt att se...
Bild
Användarens profilbild
Av mojsan
, men då fick jag svar på frågan. Tack!
Användarens profilbild
Av Helena
Froggie skrev:Är inte det en "tibetansk"-ryggknytning som anna/my beskriver?
Lät som det iaf :)
Ja, det tror jag, det är väl grundvarianten av tibetansk ryggsäck har jag fått för mig.
Användarens profilbild
Av maimiti
Jag tycker den ser hemskt obekväm ut, både för bärare och barn, men jag kanske har fel?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?