Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kattegatt
#9323849
Hej!

Har verkligen börjat få problem med mina axlar och nacke nu och vågar bara bära korta stunder. Har främst burit min 4månaders i en ergo, beco gemini och en vävd sjal (girasol) - på mage. Köpte den vävda sjalen i förhoppningen om att den skulle kunna avlasta ännu bättre. Till saken hör att jag har väldigt stor byst, framförallt nu när jag ammar, så det känns som att mitt barn pga det hamnar så långt ifrån kroppen = stor belastning på axlarna. Så blir det med både sele och sjalen. Sen har jag svårt att få sjalen bort från nacken men misstänker att det kan bli lättare när barnet behöver större sittyta.

Åh, jag börjar tappa hoppet :siishah: ... Vill så gärna fortsätta bära. Tips?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9323856
Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9323858
Sanna81 skrev:Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Tack för hjälp! :heart: Så mycket högre upp blir svårt eftersom brösten är ivägen :shock: haha. Men lite till går säkert. Har du några tips så att sjalen inte glider så nära halsen?

Sen är det kanske kombon med att det är så svårt att hitta bra avlastande amningsbhar i stor storlek som gör att jag har så ont...
Av dinnajad
#9323870
kattegatt skrev:
Sanna81 skrev:Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Tack för hjälp! :heart: Så mycket högre upp blir svårt eftersom brösten är ivägen :shock: haha. Men lite till går säkert. Har du några tips så att sjalen inte glider så nära halsen?

Sen är det kanske kombon med att det är så svårt att hitta bra avlastande amningsbhar i stor storlek som gör att jag har så ont...
för amningsbehåar kolla på glammom.se de har iaf bra med storlekar.

jag brukar vika ut kanten på sjalen från halsen över axlarna också, ungefär som du vikt upp från armarna fast tvärtom. Om nu det blev begripligt alls... Jag är jättekänslig i nackmusklerna så jag vill absolut inte ha något tryck där.
men jag håller med att det är jätte viktigt att få lagom spänt, och jag tror det innebär lite hårdare än på bilden.
Av Madde O
#9323880
Åh vad det känns igen! Jag fick inte ont alls med en stabil sjal (hoppe) och ergon (performance), men ont i främst nacken. Axlarna blev det också ordning på med rätt bärredskap. Kanske att du ska gå på en sjalträff så att du får prova rätt?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9323882
kattegatt skrev:
Sanna81 skrev:Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Tack för hjälp! :heart: Så mycket högre upp blir svårt eftersom brösten är ivägen :shock: haha. Men lite till går säkert. Har du några tips så att sjalen inte glider så nära halsen?

Sen är det kanske kombon med att det är så svårt att hitta bra avlastande amningsbhar i stor storlek som gör att jag har så ont...
Jag har själv H-kupor och upplevde inte att det påverkade bärandet mer än när jag skulle amma och bära samtidigt, då blev det jobbigt då barnet hängde så långt ned. Men kanske kan bh:n påverka, det har jag inte tänkt på. När jag bar som mest fram hade jag amningsbh av en sort som inte gav sådär jättemycket stöd kanske, och dessutom drog den nog isär brösten snarare än tryckte ihop dem, då bebisen hamnade nog snarare mellan brösten än framför dem, om det gick att förstå?
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9323981
dinnajad skrev:
kattegatt skrev:
Sanna81 skrev:Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Tack för hjälp! :heart: Så mycket högre upp blir svårt eftersom brösten är ivägen :shock: haha. Men lite till går säkert. Har du några tips så att sjalen inte glider så nära halsen?

Sen är det kanske kombon med att det är så svårt att hitta bra avlastande amningsbhar i stor storlek som gör att jag har så ont...
för amningsbehåar kolla på glammom.se de har iaf bra med storlekar.

jag brukar vika ut kanten på sjalen från halsen över axlarna också, ungefär som du vikt upp från armarna fast tvärtom. Om nu det blev begripligt alls... Jag är jättekänslig i nackmusklerna så jag vill absolut inte ha något tryck där.
men jag håller med att det är jätte viktigt att få lagom spänt, och jag tror det innebär lite hårdare än på bilden.
Tack! Ska prova det! :tumup:
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9323984
Madde O skrev:Åh vad det känns igen! Jag fick inte ont alls med en stabil sjal (hoppe) och ergon (performance), men ont i främst nacken. Axlarna blev det också ordning på med rätt bärredskap. Kanske att du ska gå på en sjalträff så att du får prova rätt?
Tack! Ska inte ge upp :)
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9323986
Sanna81 skrev:
kattegatt skrev:
Sanna81 skrev:Har du provat att försöka bära lite högre upp? Och dra åt lite hårdare, det ser ut som att åtminstone den delen av "axelbandet" som du viker upp är rätt löst åtdraget?

Men superfin sjal, och bebis :love:
Tack för hjälp! :heart: Så mycket högre upp blir svårt eftersom brösten är ivägen :shock: haha. Men lite till går säkert. Har du några tips så att sjalen inte glider så nära halsen?

Sen är det kanske kombon med att det är så svårt att hitta bra avlastande amningsbhar i stor storlek som gör att jag har så ont...
Jag har själv H-kupor och upplevde inte att det påverkade bärandet mer än när jag skulle amma och bära samtidigt, då blev det jobbigt då barnet hängde så långt ned. Men kanske kan bh:n påverka, det har jag inte tänkt på. När jag bar som mest fram hade jag amningsbh av en sort som inte gav sådär jättemycket stöd kanske, och dessutom drog den nog isär brösten snarare än tryckte ihop dem, då bebisen hamnade nog snarare mellan brösten än framför dem, om det gick att förstå?
Jag har gått från G/H till nu J! :shock: Mellan brösten låter bättre!
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9326390
amafon03 skrev:Har du funderat på att bära på ryggen?
Har liksom fått en känsla av att han är för liten (som i för ung, 4 mån), men det kanske inte behöver vara så? Han är rätt stor för sin ålder så jag inbillar mig att det vore skönare. Har köpt en begagnad beco butterfly som jag tänkte prova på ryggen så fort den dyker ner i brevlådan...
Användarens profilbild
Av kattegatt
#9326391
Förövrigt har det blivit lite lite bättre med de tips jag fått från er: jag bär så långt upp jag kan nu, försöker knyta tightare och försöker få barnet lite närmare/mellan brösten. :)
Av amafon03
#9326752
Jag började bära när min son var fyra månader, men det viktigaste är att det ska kännas som att man vill och är redo. Det ska kännas bra helt enkelt innan man börjar bära på ryggen... Det är ju lite läskigt i början. :wink:

Vad bra att det känns bättre. Hoppas det går till sig ännu mer.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?