Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jennelii
Eftersom jag är lite sur på min hoppiz och Linus nu helt plötsligt blivit för tung för mobyn så sydde jag mig lite snabbt en ringsjal ikväll...det som jag trodde skulle vara det enklaste visade sig vara det svåraste. Jag får baske mig inte till det. Alltså, hur han sitter. Har kollat på andra o testat lite lätt förut men det gick inte alls idag. Kanske måste sova på saken men..nää...jag får inte till det så han sitter bra. Han spjärnar gärna med benen så jag vet inte alls hur jag ska få ner honom ordentligt. Kan det bero på sjalen? På ringarna (plast)? För SÅ enkelt var det ju inte att försöka dra till tyget när han väl var i sjalen... *mutter* känns som att allt blir fel nu ju...
Användarens profilbild
Av Jennelii
Tack, jag ska prova mer idag men jag tyckte jag försökte lyfta honom medans jag drog... Hoppas jag får till det för det skulle behövas, känner att jag saknar nån "snabb" bärhjälp...
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Nä det är lite puligt att få till det.
Så här gör jag men det finns andra varianter. ofta håller jag redan Fanny i famnen när tar på mig sjalen eftersom att hon ofta inte vill bli nedsatt när det är läge att bära i sjalen för hon är trött eller ledsen. Jag beskriver därför hur jag gör om jag redan håller henne ifamnen. Om du kan lägga ifrån dig linus så kan du ju fixa med tyget och se till att du har en påse och så innan du sätter ner honom. Det är också bra. Men jag beskriver det såhär eftersom det är då man blir svettig när barnet inte vill ligga själv men man ändå måste få på sig sjalen.

Håll barnet med den arm som sitter på samma sida som den axel du vill att sjalen skall vila på.

Ta på dig sjalen med den andra handen. Sjalen måste då vara dragen genom ringarna men ganska löst så att den går att få över dig och Linus.

Se till så att ringarna hamnar precis nedanför axeln nästan på axeln de kommer nämligen glida ner lite när du drar åt.

Rätta till svansen så att den hänger ner.
Känn bakom ryggen så att den övrekanten är rätt hela vägen och sjalen inte är snurrad.

När sjalen är slät. Ta nu den arm du haft fri och håll Linus med den istället utanpå tyget. Lirka loss den andra armen.

Håll honom lite högre upp mot bröstet/axeln än du vill att han skall hamna
Se till så att nederkanten på tyget är i hans knäveck.

Dra i svansen tills tyget är spänt runt honom.

Nu kan du fixa till tyget så att det liggger bra runt honom. Dra lite extra i underkanten för att få till påseffekten. lyft lite i hans ben så att han kommer ner med rumpan.

Du kan släppa efter eller dra till mer genom att lyfta upp honom lite och dra i svansen eller släppa på ringarna. FÖr att släppa på ringarna så lyfter du på den undre ringen.

Lycka till !

Kram
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag gör som Fiffi men jag justerar så det blir påse genom att först dra i själva svansen sedan letar jag fram kanterna på svansen och drar i dem, uppe och nere. Då bildas påsen ganska lätt. Jag brukar även ta min hand och dra fram tyget under hans rumpa så den hamnar lägre än hans knän.. Svårt att förklara och jag hade jättesvårt att få till det i början men så plötsligt så går det.
Användarens profilbild
Av annamedsamuel
Kan det vara så att tyget trasslat till sig lite genom ringarna. Det är ju viktigt att kanterna är ytterst trots det ihopsamlade tyget genom ringarna. Hoppas du förstår vad jag menar. Om detta händer blir det väldigt trögt att justera och det enda man kan göra är att trä om. Det är inte så att tyget du sytt med är för tjockt för ringarna? Olika tyg löper ju olika bra också. Tänk på att en ringsjal faktiskt kräver en hel del träning för att funka bra. Jag tycker det är svårare att få barnet att sitta rätt i en ringsjal än i en långsjal, medans en långsjal kräver mer i själva knytningen.
/Anna
Användarens profilbild
Av Jennelii
Nä tjockt är det inte, det är ett lakan jag klippt mitt i tu...och jag har trätt om och fixat flera ggr...men det vill sig verkligen inte, blir såå irriterad :evil: Testade på dottern idag, tänkte att det skulle vara lättare att fixa på nån annan men det gick inte heller, han sitter ju helskumt och jag får inte till det.
Användarens profilbild
Av annamedsamuel
Du kanske kan lägga in en bild här så det blir lättare att se vad som hänt...
/Anna
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja det var ju smart.. Skulle behöva lägga in en hel bildserie =) Nu åker ungarna till pappan imorrn, ska se om jag lyckas ställa upp kameran på stativet och fota själv.. =)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja nu har jag nog lyckats, jag har läst era tips, kollat på alla tänkbara bilder, trätt om igen o nu känns det nog rätt ok, snabbt går det inte o skönt är det verkligen inte. Men så tänkte jag...beror det på hur den är sydd vid ringarna kanske? Jag har sytt så som en ringo är men ska nog testa nåt annat sätt för att kolla om det blir bättre. Vad kan annars vara ett alternativ att bara snabbt kunna slänga på sig?
Användarens profilbild
Av Kristina
Jennelii skrev:Vad kan annars vara ett alternativ att bara snabbt kunna slänga på sig?
Bärpåse!
Användarens profilbild
Av Helen
Orkar du sy om sjalen?
Jag provade en Ringo och för mig som är rund över axlarna ( och resten :lol: ) passar inte den modellen.

Om du gör veck som en solfjäder lägger sig ringsjalen fint över axeln utan att stasa.
Det passar mig och de allra flesta. Är lite meckigt och tar lite tid att sy, men resultatet blir fint.

Lycka till och hoppas du hittar ett sätt som passar dig.
Skulle vara synd om du ger upp.

/Helen
Användarens profilbild
Av Helen
Jag Tycker att solfjädern är bra på ytterliggare ett sätt.
Vet du att bäraren är bredaxlad eller rund över axeln så kan du sprida solfjädern lite när du syr den.

Normalt gör jag ett mellanting som passar alla, men specialbeställningar förekommer.

/Helen
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jo jag ska sy om den o testa om det blir bättre. Jag är rätt bredaxlad... Hade den idag till o från bilen, mest för att testa men det är lättare att bära honom bara i armarna.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?