Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8898188
Jag fick hem min sjal för några timmar sen och har hunnit testa att bära i vagga som är mnin bebis favorit efter att jag har burit henne så i ringsjalen sen hon föddes. Jag knöt då i kryssat omslut x2 (heter det så?) men jag upplevde det som att hon låg väldigt hårt inspänd, först kändes det jättelöst när jag inte hade dragit upp smokingbältet och sen alldeles för hårt och hon skrek när hon vaknade efter två timmar. Benen och fötterna låg så inklämda liksom.
Nu har jag knutit i henne i den som kallas för "pocket" på instruktionsvideon och även här undrar jag över ben och fötter. Hon är nöjd men det känns så knöligt att hon ska ha benen och fötterna så uppdragna, tryckta mot mig/under sig. Ska det vara så?

Andra frågan: Om jag vill ha hennes ben utanför redan nu, måste jag ha dom sträckta längs min midja, bakåt, som på ett större barn. Blir inte det väldigt brett för hennes höfter??
Kan man ha dom på nåt annat sätt?
Senast redigerad av miiaoo den lör jun 30, 2012 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
#8898679
Du kanske kan prova grodposition först :)? Du kanske grejar det lättare än vagga med vävd? Jag har aldrig burit i vagga så där har jag inte några tips. Benen skall vara brett i sär även på en nyfödd om du har benen utanför. Det blir ju inte lika brett mellan benen som på ett större barn, men 'för att det ska bli ergonomskt 'för barnet så bre ut tyget från knäveck till knäveck. Kanske kan du prova med den positionen i trikåsjal först och kännna efter lite :)? Då kan du stoppa in och ta ut benen lätt och se om bebisen trivs så. Men det funkar säkert bra! Jag tyckte att det var lättare att knyta vävd när jag tog ur benen. Hoppas det går bra :)
#8898688
Det var nog jag som var klantig! Jag misstolkade nog helt... :hellu:

I trikå är det (tycker jag) jätte smidigt att bära med benen innanför. Öva på att få till en tillräckligt tight knytning och bär i groda istället 'för vagga och ser om ni trivs bättre :)
#8898712
Bära i groda är inte helt poppis här, så då slänger jag in ett par bilder och kollar om det verkar ok att ha det såhär med fötter och ben?

Plus att jag undrar vad denna knytningen heter på svenska?Bild

Bild

Jag vet att jag kan "stänga igen mer runt henne, men det är rätt varmt för hon var upprörd innan hon kom i sjalen så därför är det så öppet.
#8899310
Jag bar så som på bilden i början, med benen i groda. Började ha benen utanför när han var 1,5 mån ca, minns inte exakt. Det heter väl omslutet kryss? Fick aldrig till vagga så bra, bebisen gillade inte att ligga heller i vilket fall som helst. Tycker det ser jättebra ut på bilden, så himla snygg den sjalen är!
#8901586
Hej Miiao!

Det var lite svårt att se på bilden exakt hur ditt barn sitter i sjalen, men det ser bra ut!

Det du kan förbättra är att lyfta hennes ben lite och skjuta rumpan in i "fickan", så att knäna är i ett högre läge än hennes höft. Du kan t ex (när du har knytit in henne klart) ta tag i hennes fötter/under fotsulorna och trycka upp knäna så de kommer tillräckligt högt upp. Resultatet ska vara en böjd, rund rygg och knäna högre än höften.

Om du vill kan du ta fler bilder så kan vi kolla. :heart:

Lycka till!

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?