Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flundran
#8880714
Har en liten enmånaders bebis som jag bär i sjal sedan hon föddes. Bar även hennes storasyster, som nu är två år och bara vill bli buren korta stunder för mysfaktorn - annars kan hon själv...

Min fråga; jag försöker få kläm på att bära lilla minstingen i vagga, eftersom hon faktiskt verkar gilla det (storasyster avskydde vagga, ville bara sitta upprätt, så jag fick aldrig övat på det med henne). Jag har två vävda sjalar, en Ellevill Jade och en Wrapsody Bali Breeze, och har lika svårt att få till vagga med båda.
Tycker det är svårt att få lillan att ligga rätt - dels att få henne lätt tippad inåt i sidled (med den sidan av kroppen som är närmast mig lite lägre), dels att få huvudet så att hakan inte pressas mot bröstet och att huvudet heller inte trycks in längs min kropp så att hon ligger med sned nacke.
Det känns också som om benen hamnar för högt och huvudet för lågt, och att hon sjunker ner åt det hållet så att jag försöker putta upp hennes överkropp hela tiden. Knyter jag för löst?

Vad ska man tänka på, och finns det någon knytning som är enklare/svårare att få till med vagga? Experimenterar med omslutet kryss, dubbelt kryss och den ringsjalsliknande knytning som Ellevill kallar "Robin's hip carry" och Wrapsody kallar "hip pouch".

Tacksam för alla tips!
Av Franneke
#8884446
Jag vill faktiskt tipsa tvärtom, att inte knyta din bebis i vaggan. I Tyskland, där det bärs mer än här och det diskuteras flitigt, rekommenderas inte vagga längre alls till nyfödda barn, pga att höften inte ges det stöd som upprätta knytningar ger och för att bebisen lätt trycks ihop för mycket med risk att andningen försvåras. Istället rekommenderas känguru och omslutet kryss på magen, höftkryss på höften eller enkel ryggsäck för ryggbärning alternativt ringsjal.

Varför ville du just använda vaggan? Trivs bebisen bättre i vaggan än upprätt?
Användarens profilbild
Av flundran
#8885036
Intressant att man går ifrån vagga. Problemen med att barnet sjunker ihop, beror det på att det är så svårt att få till en bra vagga med knytning och placering, eller finns de där även om man lyckas med en "perfekt" vagga?
På vilket sätt är stödet för höften sämre i sjalvagga jämfört med att ligga i säng eller bäras på armen/i famnen utan sjal?

Min lilla minsting stortrivs upprätt. Det är nog mer att jag gärna vill ha den ögonkontakten som man kan få i vagga, och som är svår i upprätt ställning med småttingarna. När hon blir större och får mer styrsel på huvudet blir det ju annorlunda...
Av Franneke
#8885045
Det finns säkert de som lyckats med en perfek vagga (aldrig jag! :wink: ), men jag tror att tanken är att dels risken för att det inte blir bra är mycket större än med andra knytningar och dels, om man nu bär i sjal, så kan man ju utnyttja dess positiva egenskaper till max och även främja höft- och ryggutvecklingen hos det lilla barnet.
Ligger barnet i sängen stöds ju inte höften, men bär man barnet i famnen, beror det ju på hur man håller. Sitter barnet vänt mot en på magen eller höften blir det oftast en korrekt grodposition eftersom bebisen drar uppp knäna och vinklar benen utåt.

Du kanske kan bära upprätt i sjal om bebisen trivs och sen njuta av ögonkontakt vid alla matningar/blöjbyten eller pottningar/på- och avklädningar och så?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?