Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8810267
Madde O skrev:Hahaha, jag frågade mamma igår om hon kom ihåg vilken sjal du hade och om hon såg hur du knutit den när de lämnade över girasolen! :lol: Hon såg bara att det var ett barn på ryggen och hon trodde att sjalen var grön. Kanske inte lika intresserad av sjalar och knytningar som en annan är. :wink:
En Natibaby Amazonia var det, mycket riktigt grön :) Och knuten var min favoritknut (än så länge) double hammock med kors över bröstet-avslut.

Idag fick jag till en vanlig double hammock helt perfekt, jag som brukar hata alla knytningar med "ryggsäcksband". Sen var jag tvungen att ta ner henne nästan på en gång och hann inte testa om knuten var varaktigt bra. Några timmar senare försökte jag göra om den och det gick inte alls, blev jätteobekvämt. Smådetaljer som avgör hur bra det blir känns det som. Övar vidare :) Har ett väldigt medgörligt barn att knyta med, men så fort man är klar testar hon knuten ordentligt, har man slarvat får man veta det :)
#8814009
Labyrint skrev:Ska svara själv också, hittills är favoriten nån sorts variant på double hammock. Börjar så men korsar sedan över bröstet istället för att gå runt mina armar. Fördelar: barnets armar sticker ut på sidorna, korset över axlarna gör att den sitter kvar ordentligt (jag får aldrig till ryggsäck, bara glider ner eller känns allmänt obekvämt). Nackdelar: lite meckigt att få till och dra åt ordentligt, kräver en rätt lång sjal.

Morgondagens provknytning får bli double hammock med tibetanskt avslut, känns som en variant på ovannämnda som kanske skulle kunna bli bra.
Hur gick det med tibetanskt avslut? Jag har gjort med " snurr" för att inte sjalen ska glida av axlarna, hittade på YouTube: double hammock met twist. Det är väldigt tajt dock att sjalen ska räcka, finns inte en chans att knyta på jackan...
Har du ingen bild så man får se hur det ser ut med tibetanskt, kanske skulle prova det, om sjalen räcker till....
#8814559
magwalena skrev:
Labyrint skrev:Ska svara själv också, hittills är favoriten nån sorts variant på double hammock. Börjar så men korsar sedan över bröstet istället för att gå runt mina armar. Fördelar: barnets armar sticker ut på sidorna, korset över axlarna gör att den sitter kvar ordentligt (jag får aldrig till ryggsäck, bara glider ner eller känns allmänt obekvämt). Nackdelar: lite meckigt att få till och dra åt ordentligt, kräver en rätt lång sjal.

Morgondagens provknytning får bli double hammock med tibetanskt avslut, känns som en variant på ovannämnda som kanske skulle kunna bli bra.
Hur gick det med tibetanskt avslut? Jag har gjort med " snurr" för att inte sjalen ska glida av axlarna, hittade på YouTube: double hammock met twist. Det är väldigt tajt dock att sjalen ska räcka, finns inte en chans att knyta på jackan...
Har du ingen bild så man får se hur det ser ut med tibetanskt, kanske skulle prova det, om sjalen räcker till....
Sådär säger jag, men det kan vara jag som drog lite snett, föredrar fortfarande att avsluta med kors över bröstet och runt barnets ben, sen knyta fram. Jag har 5,2 meters sjal just för att jag verkar falla för tygkrävande knytningar (även på mage och höft använder jag vanligen sjalens hela längd), bytt upp mig från 4,7 där jag fick kämpa för att den skulle räcka till.

Misstänker att man ska ha rejält avsmalnade ändar för att tibetanskt avslut ska bli riktigt bra, blir rätt fult med min sjal, om man nu bryr sig om det.
Av lisaui
#8838189
Å vilken rolig tråd! :vågen: Jag bär alltid denna på rygg http://www.edenbaby.se/pages/ryggsack_tibetan.php just för att det går fort! Vill lära mig meeer! Blir i stort sett alltid att lillan är på ryggen nu, så smidigt med båda händer fria och hon somnar så gott så :heart: !

Ska kolla upp de knytningar ni nämner! Plus i kanten när ni bifogar bild eller video på nån bra knytning :tumup: det är bra för en newbie som jag!

Förresten är det nån som har ett tips på hur man smidigt får ner lillan när hon sover på ryggen och man ska lägga ner henne i sängen? Nu lägger jag över så både ändar är över samma axel och liksom svingar ner henne som i en vagga :) (bra beskrivning där :Hahaa: ) funkar bra med ryggsäck, men hur gör man med mer avancerade knutar?
#8838483
Jag använder enbart sele när jag ska ryggbära. På den tiden jag fortfarande använde sjal så knöt jag mest omslutet även om jag provade alla möjliga varianter. Tyvärr så funkade det inte att bära i sjal på rygg då det inte alls avlastar lika bra för mig i och med att tyngden inte hamnar på höfterna på samma sätt som när man bär i sele.
Användarens profilbild
Av kamilase
#8844503
Nu har jag provat lite och Double Hammock är helt magisk. Den förminskar vikten på min bebis. Alla andra ryggsäckar var bara obekväma och tyget skärt sig in i axlarna. I DH känner jag att allt är najs & tight. Den vinner för mig :vågen:
Bild
Av lisaui
#8844772
Fin bild och sånt sött litet sjalbarn! Hur lång sjal har du? Skulle vilja lära mig DH också men känns som det behövs lite längre sjal? Tycker den knytningen är så snygg :) (kan en knytning vara snygg?? :lol: )
Användarens profilbild
Av Emma_oh
#8845495
lisanilssons skrev:Fin bild och sånt sött litet sjalbarn! Hur lång sjal har du? Skulle vilja lära mig DH också men känns som det behövs lite längre sjal? Tycker den knytningen är så snygg :) (kan en knytning vara snygg?? :lol: )
Jag tycker också att den knytningen är så snygg! Jag måste lära mig den nu när det börjar bli sommar (lättare med sele över bylsig jacka) :app:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?