Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Linnea
det går INTE bra att knyta ryggsäck, den ser nog rätt ok ut men det är väldigt obekvämt :?

ska det vara så, ni som knyter ryggsäck ofta, är det lika bekvämt som omslutet rygg???
Användarens profilbild
Av jag71
Jag tycker ju att omslutet är för puligt så jag knyter mest bara ryggsäckar... ja inte just nu då men innan jag blev tokstor och jätteklumpig och inte orkar mer. Jag tror det handlar om vana. Att hitta rätt med tyget helt enkelt så mitt tips är ju att öva och öva och öva... :lol: Någon osm hört det förrut? :oops: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Linnea
jag71 skrev: så mitt tips är ju att öva och öva och öva... :lol: Någon osm hört det förrut? :oops: :lol: :lol:
japp det var väl det jag trodde, är bara lat, ville typ höra att det var bara att vrida ena längden ett halvt varv så blir det perfa :rodna: :lol:
Användarens profilbild
Av jag71
Linnea skrev:
jag71 skrev: så mitt tips är ju att öva och öva och öva... :lol: Någon osm hört det förrut? :oops: :lol: :lol:
japp det var väl det jag trodde, är bara lat, ville typ höra att det var bara att vrida ena längden ett halvt varv så blir det perfa :rodna: :lol:

Såna tips vill vi väl alla ha!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag körde mest tibetan, tycker att det är ett skönt avslut. Sen bredde jag ut sjalen över axlarna. Lite så här

Bild

Men jag måste tillägga att tibetan med rebozon (som jag har på bilden) inte alls avlastar lika bra som tibetan med inkan......
Användarens profilbild
Av amöba
Omslutet är skönare, men ryggsäcken trots allt enklare, tycker jag. De få gånger jag bär i sjalen nu blir det ryggsäck. Jag tvinnar sjalen och slår en knut ovanför bysten. Svårast är att få överkanten ordentligt sträckt när man tvinnar. Tibetan är säkert bekvämare men jag kreverar när jag ska försöka trä ändarna fram och tillbaka. Skulle behöva kortare sjal för den knytningen. Men jag tycker att knuten jag gör räcker som avlastning och Ingrid verkar trivas där bak :)
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag använder nästan uteslutande ryggsäck för Omluten tar för lång tid o ork :P :P

Jag har börjat att knyta en knut ovanbrösten innan jag korsar bak o det avlastar klart bäst !!!!!
Användarens profilbild
Av annikar
Jag knyter ganska mycket ryggsäck. Tycker inte heller att den avlastar lika bra som omsluten rygg, men fullt tillräckligt om Samuel får sitta ganska långt ner på ryggen, nästan mot svanken. Då blir det stadigt.

Sedan måste jag säga att jag inte lyckades med bra ryggsäckar förrän jag köpte min 3.6m stork. Den är fantastisk till ryggsäck, och det är mycket lättare att få det tajt och bra när man inte har för mycket tyg att jobba med :roll:
Användarens profilbild
Av Karion
Jag tycker att tibetansk ryggsäck är mycket skönare än omslutet på ryggen :roll: ...

Provade dock "omsluten tibetan" häromdagen och tyckte väl att det var något stadigare men inte särskilt mycket skönare egentligen...
Inser att det nog handlar om att jag gillar tibetanavslutet...

Kanske kommer jag gilla omsluten rygg mera när Lydia blir större för hon trivs ju mycket bättre när hon kommer upp så mycket som möjligt. Längre barn ser bättre även i omslutet, inte sant :wink: ?!

Är nog konstig men tycker inte att omsluten är så mycket krångligare att få till heller - men så är jag också överrörlig och kan typ slå knut på armarna bakom ryggen :wink: :lol: ...

Ja, eh, jag tror på att öva, för det går alldeles utmärkt att få till riktigt sköna ryggsäckar.. Men att inte korsa, eller knyta fram, eller ha tibetan tror jag inte heller är så skönt..

Jag tycker oavsett att man använder hela kroppen att bära med när man har sjalen, visst en stor del av belastningen hamnar fram på bröstkorgen med tibetanen, men för att balansera upp det används ju nedre ryggmuskler och inte minst magmusklerna ju..

Det jag inte gillar med omslutet på ryggen är: barnet hamnar längre ner, tyget skär lätt in under armarna på mig (antagligen för att jag försöker få barnet så högt som möjligt..), knuten på bröstet trycker efter ett tag och ett kors fram skär in mot halsen, svårare att själv fixa stöd för barnets huvud om det somnar, om barnet lirkar ut armarna utanför så blir det ostadigare om det lutar sig bakåt mm, banden runt midjan tenderar att skära in i bilringarna ( :oops: ) (gäller i of s traditionell ryggsäck också..)

Det som inte är så skönt med ryggsäck (i första hand tibetanen i min värld :wink: ): Får man inte till det bra över axlarna kan det börja trycka där, det är noga att man får tyget som korsas bakom ovanpå själva påsens nederkant annars kan påsen börja glida upp (=säkerhetsbrist) ...

Ja, det var ju vad jag tycker..

Tror att efter ett tag sitter det där i kroppen, och med sjalen.. Är själv så van min osaka att jag inte får till det lika bra med bebinan, men ger inte upp för det, tror knappast att det är sjalens fel utan bara det att den är lite annorlunda bara och att jag måste lära känna det nya tyget lite bättre ... Liksom med nya knytningar.. Man måste nog lära känna varann lite.. :blahblah: :roll:
Användarens profilbild
Av Key
trollmamma skrev:Jag använder nästan uteslutande ryggsäck för Omluten tar för lång tid o ork :P :P
:iagree:
Jag kör däremot mest tibetan, och har inte förrän nyligen (och nu är T 15 månader) fått till den ordentligt med lagom sträckt överkant. Det KAN ha att göra med att T numera sitter still och jag har tid att fibbla lite o vara noga med att samla ihop tyget ordentligt över axlarna ;) Eller så är det min nya favvis Krokusen som är lätt att knyta - vad vet jag :roll: Men som sagt: ööööva (öh? va?)... :P
Användarens profilbild
Av Linnea
det finns flera inte-gilla-skäl: påsen tenderar att glida upp, vilket nog är nåt fel jag gör :? jag har ingen kort bra sjal vilket gör att allt tyg som blir över å måstes lindas runt mig fyrtioelva gånger driver mig till vansinne :x
sen blir tyngden taskigt fördelad tycker jag, uppe på kroppen å axlarna dras bakåt liksom :(
(kanske beror på taskiga magmuskler :oops: )

tillsist så tycker jag omslutet är no problemo, utom att det tar sådär 30 sekunder extra :roll:

tack för era tips tjejer :D
Användarens profilbild
Av mica
Jag har bara kört Tibetan och gillar den men har lite problem med axlarna. Det blir bättre när jag är noga med att bre ut tyget men har ändå ont (träningsvärk?) i axlarna dagen efter.
Sedan får jag inte upp D så där högt och fint som jag ser på bilderna här heller.

Har bara provat omslutet en gång. (hehehe)
Användarens profilbild
Av Linnea
Bissa skrev:Lyckades alldeles nyss få till omslutet på ryggen :vågen: och oj oj vad mycket skönare det var än ryggsäck (tibetansk eller vanlig) trodde aldrig jag skulle bära på ryggen men nu har jag nog ändrat mig :D
javisst, omslutet är ju jätteskönt, jag kan bär 11 kg Lova på lååånga promenader :D nä, nu blev tråden om nåt annat jööh :lol:
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ibland får jag till dem bra. Ibland inte.
Så det handlar väl om övning som sagt.
Brukar för det mesta ta ergon när jag ska ut å gå långt å inte vågar riskera att jag får till en taskig rygg knytning.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?