Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8671159
Väntar vårt första barn, en mycket livlig liten kille, inom 2-6 veckor och har fått lite sjalångest. Det jag är rädd för är:
1/ plötslig spädbarnsdöd. Att sjalen sitter så hårt att han kvävs!
2/ att tappa honom när jag sätter på sjalen.
3/ att han ska glida ur sjalen
4/ att göra honom illa på något annat sätt med sjalen.

Men samtidigt vill jag ha närheten.

Hjäääälp!!!
Av mly
#8671204
Jag är ganska så mycket nybörjare med. Använde trikåsjal ytterst lite med min första men då kände jag ganska mycket som du. Här finns filmer på hur du ska knyta och det är lätt, tar ett par gånger innan det blir riktigt bra men det är som sagt lätt..
Men lite funderingar kring dina frågor.
1. Har haft I i trikåsjalen innanför jackan en del nu, det bästa är när hon rör sig lite, vickar på tårna eller så, när det har varit lugnt en stund så brukar jag stick in fingret under näsan på henne så att man känner att luften rör på sig. Jag tror absolut inte att det behövs, men det känns bra för mig!!
2. Det tror jag va det jobbigaste och därför som jag inte använde sjalen med A, men va i sängen när du gör det, eller ha din respektive som håller händerna i närheten så att han/hon kan ta barnet fort om det skulle hända något, efter ett par gånger vet du precis hur du ska göra och behöver inte ha någon annan där, men det känns bra med lite hjälp de första gångerna...
3. Ser du till att krysset är mellan benen så finns det inte en chans att han ramlar ur. Men jag håller alltid lite när jag böjer mig framåt, men lika där jag tror inte att det behövs, men det känns bra...
4. Jag har faktiskt gjort I lite illa, men inte mer än obehag, när jag drog upp bältet över henne hakade foten up sig och benet vek sig bakåt, på det hållet som leden veter så det va ju ingen fara, men hon blev arg. Gör du något som inte känns bra för din bebis kommer du märka det (gäller i alla situationer inte bara sjalandet)
#8676074
Vi hade en moby wrap till vår första. Kände ingen som kunde visa oss, men utifrån instruktionerna vi fick med sjalen hade vi inga problem alls. De finns på deras hemsida också.
Angående plötslig spädbarnsdöd så tyckte jag att det var tryggt att ha barnet nära i sjal. Då kan man känna barnet andas mot sig. Det viktiga är bara att man placerar barnets huvud så att ansiktet varken är intryckt i sjalen eller din kropp så att bebisen hela tiden får luft.
Att tappa barnet när man sätter i den i en trikåsjal är inget jag var orolig för eftersom man knyter sjalen först och sen sätter i barnet. Då kan man hålla ordentligt i barnet hela tiden. Likaså att knuten skulle gå upp. Jag hade ofta knuten så jag kunde känna på den då och då. Har aldrig haft nån tendens att börja lossna. När du satt i barnet så sitter den ganska tigit mot dig och att barnet skulle glida ur medan du går, står eller sitter är inte troligt. Böjer du dig framåt kan det vara bra att hålla ena handen mot barnet men jag gjorde det också så jag inte skulle råka stöta i barnet i något. Det är väl det som är största risken med att bära i sjal. Man får lite större kropp som man ska vara rädd om. I början är bebisen så liten så man hinner ju vänja sig men sen när det sticker ut ben och man ska gå i stora folksamlingar kan det bli problem. Andra risker som jag ser det är att man skulle kunna snubbla och ramla med barnet. Kan vara bra att tänka på nu när det kan bli halt. Men de riskerna finns ju även med barnvagn, att man skulle råka tippa den då eller tappa taget om den och den far iväg själv.

Hör gärna av dig med fler frågor. Jag eller nån annan hjälper gärna till!

Lycka till!

After choosing the basic features, I moved on to t[…]

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?