Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jania
Min dotter är bara åtta dagar och självklart långt ifrån stabil i nacken. Hur ska jag bära henne?
Vill så gärna kunna ta henne med när jag går omkring i huset istället för att gå och oroa mig för när hon ligger ensam i sin lilla säng.
Jag vet inte vilken knytinstruktion i listan som är rätt för ett så litet barn, det mesta verka vara för stabila nackar.... :-(
Min sjal är ca 4m lång och smalnar av lite i ändarna. Den är från Granit och på den står bara Sjal Vävd. Den är inte elastisk och är av bomull.

Snälla någon där ute; hjälp mig med detta. Jag har uppenbarligen gått vilse i knytinstruktionerna.

Tack på förhand :-)
Användarens profilbild
Av Minimumsa
Jag tyckte den bästa knuten med så småttig bebis var att lägga i vagga.
http://www.sjalbarn.se/?page_id=389
Jag har aldrig provat granits sjal. Så jag vet inte alls hur den är att knyta. Men gemensamt för alla mina sjalar (utom de begagnade, de var ju mjuka redan) har varit att de mjuknar med användning.
Grattis till bebisen!
Av mammatillE
Jania skrev:Min dotter är bara åtta dagar och självklart långt ifrån stabil i nacken. Hur ska jag bära henne?
Vill så gärna kunna ta henne med när jag går omkring i huset istället för att gå och oroa mig för när hon ligger ensam i sin lilla säng.
Jag vet inte vilken knytinstruktion i listan som är rätt för ett så litet barn, det mesta verka vara för stabila nackar.... :-(
Min sjal är ca 4m lång och smalnar av lite i ändarna. Den är från Granit och på den står bara Sjal Vävd. Den är inte elastisk och är av bomull.

Snälla någon där ute; hjälp mig med detta. Jag har uppenbarligen gått vilse i knytinstruktionerna.

Tack på förhand :-)
:heart: Grattis till bebisen!

Förstår precis att du vill ha henne nära mer. :tumup: Det finns många knytningar med bra huvudstöd!! Jag vet faktiskt inte om din sjal räcker till att knyta omslutet kryss (kolla under rubriken långsjal). Den är ju ganska kort! Det skulle du ju kunna prova om den gör. Annars är det allra lättaste med en så liten bebis att köpa en trikåsjal och knyta efter beskrivningen för "mage" under "trikåsjal-rubriken". Hänger du med? :D Det är en snäll variant eftersom man knyter sjalen först och sedan sätter i barnet. Och trikåsjal är lättknutna och jättemysiga och bekväma.
Om din sjal är för kort för omslutet kryss och du hellre vill köpa en vävd sjal till (längre användningsperiod än en trikåsjal) så skulle jag tro att det vore bra med en lite längre sjal.

Men du får nog fler/bättre svar av mer vana sjalare. Vi har bara sjalat sen januari!
Av Jania
Tack för tips.
Jag har kikat och provat både grodan och vaggan nu. Men hur hårt drar man åt på grodan egentligen? Känner att jag är lite rädd att ta i för mycket...
Å angående vaggan så var det svårt med en 'stum' sjal. Så då blir en följdfråga; Var hittar man en bra trikåsjal? Märke? osv...
:)
Användarens profilbild
Av telistant
Jania skrev:Tack för tips.
Jag har kikat och provat både grodan och vaggan nu. Men hur hårt drar man åt på grodan egentligen? Känner att jag är lite rädd att ta i för mycket...
Å angående vaggan så var det svårt med en 'stum' sjal. Så då blir en följdfråga; Var hittar man en bra trikåsjal? Märke? osv...
Så hårt att det blir stabilt! Vanligaste felet man gör som nybörjare är att knyta för löst. Känns det för hårt för dej är det för hårt men vet inte om jag själv lyckats med det nån gång :hmm:

Kolla på recensioner här på forumet eller se om det finns nån sjalträff där du bor där nån kan visa trikåsjalar. Sen kan du kolla på säljsidan också här på forumet, där brukar det finnas gott om trikåsjalar.

Själv vill jag tipsa om sino för den är tunn och relativt sval. Nya sjalar finns det massa annonsörer för i högerkanten

Lycka till
Av mammatillE
Jania skrev:Tack för tips.
:tumup:

Jag tror nog det finns sjalrecensioner av trikåsjalar här på forumet. Kolla!
Sinon är ju bra om man lätt blir för varm, men den har jag aldrig provat själv. Jag hade minimundus trikåsjal och tricot slen till min vinterbebis. Gillade tricot slen bäst av dem och den köpte jag begagnad på tradera. Här finns ju ett köp och sälj-forum här på SB också!
Av herilane
Vilken trikåsjal som helst är bättre än en vävd, om man som ovan bärare ska bära spädis. Köp alltså vilken som helst du hittar först, prova ett tag och se om du är nöjd. Om inte, så kan du efterfråga en ny utifrån dina önskemål. (Tjockare, tunnare, smalare, mjukare, snyggare...) Och så säljer du den första. Köper du den begagnad och säljer vidare så kan du sannolikt få ut nästan samma pris för den, och "förlorar" bara portot.
Av Jania
herilane skrev:Vilken trikåsjal som helst är bättre än en vävd, om man som ovan bärare ska bära spädis. Köp alltså vilken som helst du hittar först, prova ett tag och se om du är nöjd. Om inte, så kan du efterfråga en ny utifrån dina önskemål. (Tjockare, tunnare, smalare, mjukare, snyggare...) Och så säljer du den första. Köper du den begagnad och säljer vidare så kan du sannolikt få ut nästan samma pris för den, och "förlorar" bara portot.
Tack :-)
Jag började faktiskt misstänka att jag behöver en trikåsjal. Tycker det är skitsvårt att få det här att sitta bra...kanar å hasar gör det hela tiden. Övar hemma, men vågar ju inte gå ut på promend med det så här... :-(
Får slänga mig över något å hugga till snabbt ;-)
Av Jania
Om man köper en begagnad. Var drar man gränsen för hur använd den får vara för att det ska vara okay?
Ett halvår tät användning? Ett år? Två? Inköpsår?
Hur mycket åldras den så att säga? Är det gummitrådar i som förstörs med tiden? Alltså, om det trikåiga försvinner allteftersom...
Av Enid
De flesta trikåsjalar slits inte mycket, de kan bli noppiga men trikåigheten försvinner inte :tumup: . Om de har tvättats mycket kan de bli tunnslitna eller blekta också men det är väldigt olika hur ofta man tvättar sin sjal (beror mest på om man har en bebis som kräks mycket eller inte).

Jag köpte en Minimundus trikåsjal för jag tyckte priset var bra, den är ganska tunn (=inte så varm) och det är en bra sjal helt enkelt :tumup: . Den fanns i färger jag gillade också :D .
Av herilane
Jag håller med Enid, trikåsjalarna förlorar inte sin elastiskhet. Det är vanligt trikåtyg, de tunnaste är typ som t-shirt av bra kvalite, de tjockare är lite tjockare. I och med att de belastas jämnt över hela sin längd så håller de rätt bra.

Att räkna år är inte så meningsfullt för de flesta använder trikåsjal bara för små bebisar och byter sedan upp till antingen vävd sjal eller sele eller mei tai. (Gör dig alltså inte av med din vävda sjal, du kan mycket väl komma att tycka om den sen när bebisen vuxit lite.) Mina två trikåsjalar är nu 5 år gamla men har bara använts av 2 bebisar, i kanske 4-5 månader per bebis. De är i fullgott skick och får jag fler barn så räcker samma sjalar gott och väl till dem också.
Av Jania
Nu har jag fått hem en fin trikåsjal. Blev en sån där Looma Sino.
Har inte provat ännu.
Men vilken knytning är då att föredra? Kan jag göra det där omslutna krysset (eller vad det heter) med trikåsjal?
Eller måste jag hålla mig till vaggan?

Gulligt av er förresten allihopa att hjälpa till med svar till en liten nybörjare som jag :-)

Tack :-D
Användarens profilbild
Av Minimumsa
Jania skrev:Nu har jag fått hem en fin trikåsjal. Blev en sån där Looma Sino.
Har inte provat ännu.
Men vilken knytning är då att föredra? Kan jag göra det där omslutna krysset (eller vad det heter) med trikåsjal?
Eller måste jag hålla mig till vaggan?

Gulligt av er förresten allihopa att hjälpa till med svar till en liten nybörjare som jag :-)

Tack :-D
Omslutet kryss funkar utmärkt m trikåsjal, med maggördeln ytterst!

Tänk på att trikån "ger" sig lite så knyt lite hårdare än du tror att du behöver.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?