Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Halloj!

Håller på och kämpar med att lära mig knyta på ryggen. Med första barnet bar jag mest i sele på ryggen, men nu vill jag lära mig med sjalarna också (dessutom är selen upptagen av storbror på pappan...)! Börjar få till det, men då med stöd av barnafadern för jag tycker att bebisen är lite för sladdrig än (snart 4 mån) för att jag ska våga själv. Alla skriver, öva öva öva och säkert är det så, men hur övar man bäst?

Nu vill jag veta;
1. Vilken knytning/bärdon tycker ni är bäst för ryggbärande och varför?
2. Hur övar man på bästa sätt? Med bebis, docka eller vad? I familjen finns även en 20 månaders som jag skulle kunna träna med...

Skulle egentligen vilja göra en omröstningstråd för att se vilken knytning som är vanligast här, men vet inte vilka alternativ jag ska ta med :oops: ...
Av sjaltokan
Du har ett såpass litet barn så jag hade inte knutet upp det på ryggen förrän hon/han var större om jag inte var van, det är bra mycket enklare med ett barn som har lite stadga och är lite större.

Lättaste nybörjar knytningen tycker jag är SHBC (sök på youtube där finns knytanvisningar).
Nu vet jag inte hur du får upp barnet på ryggen men stå i sängen (på knä) och öva att svinga och knyta tycker jag också är en god idé då landar ju barnet mjukt om du måste släppa ner en misslyckad knytning.
Sen är en stor spegel ett bra hjälpmedel för att se så knytningarna blir bra.

Jag har ju min egen favvoryggknytning. En del gillar den andra har svårt att få till den. Med större barn brer jag ut sjalen över brösten istället för ovanför.
Hej Thowida, tack för svar!!!
thowida skrev:Du har ett såpass litet barn så jag hade inte knutet upp det på ryggen förrän hon/han var större om jag inte var van, det är bra mycket enklare med ett barn som har lite stadga och är lite större.
Förmodligen så! Problemet är att han vägrar att sitta på magen när han är vaken, han vrider sig framåt och vill SE. Höften kansk är ett alternativ, men det känns inte så ergonomiskt...

thowida skrev: Lättaste nybörjar knytningen tycker jag är SHBC (sök på youtube där finns knytanvisningar).
Nu vet jag inte hur du får upp barnet på ryggen men stå i sängen (på knä) och öva att svinga och knyta tycker jag också är en god idé då landar ju barnet mjukt om du måste släppa ner en misslyckad knytning.
Sen är en stor spegel ett bra hjälpmedel för att se så knytningarna blir bra..
Tittade på den på youtube och den verkar faktiskt rätt enkel! Har inte testat den tidigare då det låtit så avancerad med en lång bokstavskombination, men den funkade ok vid första testknytningen, dock med hjälp av sambon.
thowida skrev: Jag har ju min egen favvoryggknytning. En del gillar den andra har svårt att få till den. Med större barn brer jag ut sjalen över brösten istället för ovanför.
har kikat på den också och ska absolut testa någon gång, problemet är att bebisen inte har lika myckt tålamod som jag...
Av sjaltokan
Då jag knyter upp lillasyster för egen hand knyter jag shbc men den sjaländen de drar under rumpan drar jag över hela ryggen ytterst, för mer stöd, oftast ännu lite högre upp mot nacken än på bilden (detta var första rygg knytningen med henne)

Bild
thowida skrev:Då jag knyter upp lillasyster för egen hand knyter jag shbc men den sjaländen de drar under rumpan drar jag över hela ryggen ytterst, för mer stöd, oftast ännu lite högre upp mot nacken än på bilden (detta var första rygg knytningen med henne)

Bild

Såg bilden i en annan tråd,klart imponerande :vågen: . Men var det sju års träning eller vad sa du? Det är en bit kvar till det för mig....
:banana: :confettismiley: Fick till en SHBC själv i dag :vågen: :vågen: :vågen:

Sambon jobbade och jag ville söva lillfis på ryggen. Har använt manducan när jag är själv och det funkar bra att både få up och ned honom själv, men blir ju inte lika mysigt som med sjal. Så jag gjorde så här; tog ringsjalen som stöd för att få bebisen att sitta kvar på ryggen och sedan knöt jag framför spegeln utan att behöva vara rädd att han skulle ramla. Det blev riktigt bra och plutten somnade direkt! :loving:
thowida skrev:Nja 5 år sen är det och då såg det ut såhär:

Bild
:fnissa:

"Been there done that" 8) :lol:
måste bara säga att jag äääääälslar denna bild :lol: får ett så skönt fniss varje gång. Ångrar att jag inte fick med några fler bilder från början där. Har för mig att du har en helt underbar bild på din sambo med.

Själv tycker jag det är väldigt svårt med tuvudet när dom sover på de små när som sitter på rygg. Om man inte har sälskap då som kan stoppa om dem. Jag hade med mig en sjal (typ tunn halsduk) som jag la om nacken/huvuden när hen somnat.
hm... jag knyter inte riktigt SHBC men vet inte vad min knut heter. Det här är inte en så bra bild heller

Bild

Jag börjar som SHBC men knyter inte snett över axeln utan under båda armarna och sen slänger jag över ändarna i kors.
Sen brukar jag dra ner knuten så att den sitter mellan brösten och brösten sticker ut mellan krysset som bildas på bröstkorgen...

men jag ska nog prova SHBC för den ser lättare ut att göra ensam.
Av sjaltokan
Emma_oh skrev:hm... jag knyter inte riktigt SHBC men vet inte vad min knut heter. Det här är inte en så bra bild heller

Bild

Jag börjar som SHBC men knyter inte snett över axeln utan under båda armarna och sen slänger jag över ändarna i kors.
Sen brukar jag dra ner knuten så att den sitter mellan brösten och brösten sticker ut mellan krysset som bildas på bröstkorgen...

Låter som ett vanligt omslutet kryss? Fast du knyter istället för gör i kors
thowida skrev:
Emma_oh skrev:hm... jag knyter inte riktigt SHBC men vet inte vad min knut heter. Det här är inte en så bra bild heller

Bild

Låter som ett vanligt omslutet kryss? Fast du knyter istället för gör i kors
det är det nog :tumup:

Bild

Håller med thowida, låter som en variant av omslutet kryss. Kul att se bider!
homeinheart skrev:En jag tycker är bra för nyborjare är wiggle proof back carry http://www.youtube.com/watch?v=Sf4-on7NHA0
Den ser ute så
Bild

Min absolute favorite men det tar lite tid att lära är double hammock. http://www.youtube.com/watch?v=HG7kzSIMIrs
Den ser ute så
Bild
Flera fina bilder :love: ser suprmysigt ut! Ska kolla filmklippen senare, vågar inte sätta på ljud just nu för jag lägger barn...

Tack för svar, vill gärna höra från fler!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?