Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bumsesmama
Har en vän som skippade bbn hon hade till första bebin & använder nu min trikåsjal & bär hennes 2månader gamla dotter i omslutet kryss :vågen:
Men mamma säger att dottern vill sitta framåtvänd..
Hur knyter hon då?
Användarens profilbild
Av kapdurk
Det finns en knytning som heter Buddha som kan användas om litet barn vill sitta framåtvänt.
Nån annan vet säkert mer.
Av LillaGrodan
Jag har burit vår pojke i buddha, fast bara hemma....vill inte ha honom framåtvänd någon annanstans. Inte jätteskönt för bäraren, tyngdpunkten hamnar ju lite halvtokigt, men barnet sitter ergonomiskt. Ser helfestligt ut. Skruttis skrattade hela tiden när jag satte i honom framför spegeln. Fungerar inte till större barn. Finns knytinstruktion här på sjalbarn....fast under vävd långsjal tror jag. Barnet kan inte sitta ergonomiskt framåtvänd på annat sätt än i buddha.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag brukade stoppa i L på snedden, som en sittande vagga typ. Då kunde han titta utåt om han ville :tumup:

Stoppa rumpan och ryggen i innersta delen av krysset och trä den yttersta delen av krysset utanpå, och så smokingbältet utanpå allt (kan ta bild imorgon om du vill).
Av Elaela
mari_tres skrev:Jag brukade stoppa i L på snedden, som en sittande vagga typ. Då kunde han titta utåt om han ville :tumup:

Stoppa rumpan och ryggen i innersta delen av krysset och trä den yttersta delen av krysset utanpå, och så smokingbältet utanpå allt (kan ta bild imorgon om du vill).
Jag ser gärna bild! :)
Användarens profilbild
Av Sami
Vi brukar rekommendera att bära små barn alltid med magen mot bäraren. Detta för att det ger barnet en möjlighet att själv välja hur mycket information och stimulans det vill ha. Behöver barnet vila lite så vet vi ju att det gärna lutar sig mot bäraren eller snusar lite med ansiktet lite gömt.

Ett litet barn kan inte välja att vilja sitta framåt. det är vi vuxna som tror detta. Barnet slukar allt det kan men förstår ju inte att det behöver vila lite då och då och om möjligheten inte finns ja då kör vi på då! Resultatet kan bli ett barn som är övertrött, ledset, har svårt att komma i ro ?

Att ha barnet på höften är bättre än att ha dem framåtvänt... För då kan man titta framåt, bakåt och åt sidan och kolla på alla håll man känner för och ändå kunna titta upp på den som bär för att få information om det som det ser. Barnen läser oss som öppna böcker.
barn är byggda för att bäras på höften och det är ju mindre i vägen och man ser vad man ska göra.
barn som bärs på ryggen då? De kan ju inte se sin bärares ansikte? Nej men bäraren vänder ofta sitt ansikte uppåt bakåt och bär man rätt så är ju barnet högt upp och kan se över axeln och på så sätt kan man ha nära kontakt... Barnet känner bärarens andetag, hjärtslag och kan ju även vända in ansiktet mot bäraren när barnet själv tycker att det räcker. barn som inte ännu själv kan ta sig dit det vill behöver oss vuxna att vara nära. Glo på allt har de gott om tid att göra! de böhöver inte all denna stimulans. barnet behöver egentligen bara oss att vara nära. De utvecklas ändå i sin egen takt.
många av oss tror på att det är såhär men vi är själva experter på våra barn...
Användarens profilbild
Av Din mamma
Sami skrev:Vi brukar rekommendera att bära små barn alltid med magen mot bäraren. Detta för att det ger barnet en möjlighet att själv välja hur mycket information och stimulans det vill ha. Behöver barnet vila lite så vet vi ju att det gärna lutar sig mot bäraren eller snusar lite med ansiktet lite gömt.

Ett litet barn kan inte välja att vilja sitta framåt. det är vi vuxna som tror detta. Barnet slukar allt det kan men förstår ju inte att det behöver vila lite då och då och om möjligheten inte finns ja då kör vi på då! Resultatet kan bli ett barn som är övertrött, ledset, har svårt att komma i ro ?

Att ha barnet på höften är bättre än att ha dem framåtvänt... För då kan man titta framåt, bakåt och åt sidan och kolla på alla håll man känner för och ändå kunna titta upp på den som bär för att få information om det som det ser. Barnen läser oss som öppna böcker.
barn är byggda för att bäras på höften och det är ju mindre i vägen och man ser vad man ska göra.
barn som bärs på ryggen då? De kan ju inte se sin bärares ansikte? Nej men bäraren vänder ofta sitt ansikte uppåt bakåt och bär man rätt så är ju barnet högt upp och kan se över axeln och på så sätt kan man ha nära kontakt... Barnet känner bärarens andetag, hjärtslag och kan ju även vända in ansiktet mot bäraren när barnet själv tycker att det räcker. barn som inte ännu själv kan ta sig dit det vill behöver oss vuxna att vara nära. Glo på allt har de gott om tid att göra! de böhöver inte all denna stimulans. barnet behöver egentligen bara oss att vara nära. De utvecklas ändå i sin egen takt.
många av oss tror på att det är såhär men vi är själva experter på våra barn...
Jag tycker att det är dumheter att komma med påståenden som att barnet inte kan välja själv. Vad grundar du det på? Klart även små barn kan ha preferenser!

Detta att man ska tvinga små barn som skriker att sitta på höften, ryggen eller mage mot mage när de inte vill, jag förstår inte vart det kommer ifrån. Varför är det så hett att döma föräldrar vars barn vill bli burna framåt, ens korta stunder?
Användarens profilbild
Av MadB
bumsesmama skrev:Har en vän som skippade bbn hon hade till första bebin & använder nu min trikåsjal & bär hennes 2månader gamla dotter i omslutet kryss :vågen:
Men mamma säger att dottern vill sitta framåtvänd..
Hur knyter hon då?
Jag hade en sån period med min minsta också just vid två månader. Hade jag henne i omslutet kryss så fick jag gå och hålla hennes huvud för att hon hela tiden hängde bakåt med det och fösökte titta. Hon vägrade helt att ha huvudet innanför sjalen... Jag bar henne ibland i budha och ibland framhärdade jag i omslutet kryss. Efter ett tag gick det att bära henne mage mot mage igen. Tror det tog tills hon var 3 månader ungefär. Jag har hört många som råkat ut för att barnet gör som din väns barn just när de är kring två månader...
Användarens profilbild
Av mari_tres
Fotade igår och laddade in bilderna i datorn idag, så nu ska jag bara hitta igen dem :hmm: innan jag kan lägga upp dem :fnissa:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Här syns det nog hur han sitter i sjalen :hmm: http://mariet.bilddagboken.se/p/show.ht ... ctlink=1#0
Sedan trär man över andra delen av korset http://mariet.bilddagboken.se/p/show.ht ... ctlink=1#0
Och så smokingbältet över alltihop så sitter han med sidan frammåt likssom http://mariet.bilddagboken.se/p/show.ht ... ctlink=1#0 man ser knät och foten innaför sjalen, den andra foten sticker ut :fnissa: men det behöver den ju inte göra om man inte vill :lol:
Användarens profilbild
Av Sami
många av oss tror på att det är såhär men vi är själva experter på våra barn.. är väl det jag avslutar mitt inlägg med?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker att det är dumheter att komma med påståenden som att barnet inte kan välja själv. Vad grundar du det på? Klart även små barn kan ha preferenser!

Detta att man ska tvinga små barn som skriker att sitta på höften, ryggen eller mage mot mage när de inte vill, jag förstår inte vart det kommer ifrån. Varför är det så hett att döma föräldrar vars barn vill bli burna framåt, ens korta stunder?
säger duni ditt svar till mitt inlägg...

Klart man inte tvingar ett skrikande barn att sitta på ett visst sätt.. då skulle ju hela grejen med att bära och ha ett tryggt barn falla i bitar.
var och en är expert på sitt eget barn så det är inget påhopp på den som bär på det viset. Förvånansvärt många tar det dock på det viset.. tyvärr.

och nej barnet tar inte skada av bäras framåtvänt... Det kan jag inte minnas att jag sagt?

Barnens utveckling och deras mognad i ryggen och har en helt egen utveckling som börjar att bändas till den S form den ska få när vi blir vuxna. Från början är ryggen som ett C. när barnet börjar lyfta sitt huvud när det ligger på magen utvecklar den högsta delen av ryggen... sedan kommer sittandet, krypandet och till sist ståendet. denna utveckling tar ungefär två år innan den är helt klar. SÅ då kan man ju tänka att ställningar som går utöver det som ryggen är mogen för kankse inte är så bra under långa tider.
Det är här menar man ska ta hänsyn till var barnet befunner sig i för att hjälpa det att mogna-
rent anatomniskt så kan man se att barnets rygg inte har så mycket stöd när det bärs med ryggen mot bäraren och det blir inte så anatomiskt för bäraren heller eftersom tygndpunkten och vitsten med att knyta in barnets vikt i sin egen försvinner.

Alla får givetvis bära som de vill eftersom det viktigaste är att man bär sitt barn.

Jag har burit barn sedan 1985 då var jag 16 år och ville inte lägga mitt barn i från mig som jag blev tilsagd att göra...och läst och studerat det här under ganska lång tid så jag pratar inte bare i nattmössan :0D Det finns enligt mig inget fel sätt att bära utan huvudsaken är att man vet de olika fördelarna och nackdelarna så kan man själv bilda sig en uppfattning om vad som är bäst för det egna barnet

sådär nu har jag slutat prata dumheter för den här gången! ;0)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?