Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av katha
Jag har aldrigt riktigt gillat ryggknyt men nu på sistone har jag börjat knyta lite lösare och då verkar det bli bättre. Men då hamnar tjejen längre ner och hon vill ju oftast SE! Men det är skönare om hon sitter längre ner..

När jag knyter trycker det hårt över bröstet/nyckelbenet när jag avslutar tibetanskt. Jag är nästan tvungen att avsluta så för annars åker axelbanden av axlarna, eller finns det ett smart sätt att dra åt eller knyta så att det sitter bra?

När jag började sjala fick jag alltid rådet att det skulle inte finnas mellanrum mellan mig och barnet, gäller det för både trikå och vävd sjal?
Eller är det så att ni knyter så att det finns en glipa mellan dig och barnet (att barnet kan luta sig lite bakåt)? (Ska tillägga att mitt sjalbarn är 1½ år)

Hur ska jag göra för att minska trycket över bröstet? Är det så att jag knyter för hårt?

Hur gör ni med tyget som ligger direkt över axeln, krullar/knycklar ni ihop tyget, viker det en eller flera ggr, eller hur?

Jag känner mig lite förlegad och måste uppdatera mig.. :roll: :oops:
Låt mig inspireras att bära mera! :app:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vad är det för knytning du gör?

Med ryggsäck så hamnar barnet högre upp, men då är det skönast tycker jag att avsluta tibetanskt. Har man då en tjock sjal så kan det trycka en del, brukar bli mindra tryck med en tunnare sjal.

Skönast tycker jag är ett omslut med korsat fram, då behöver man inte avsluta tibetanskt och man slipper knuten fram på bröstet som man får om man gör en knut ist för att bara korsa.
Användarens profilbild
Av katha
Jag varierar knytningarna men för det mesta blir det vanlig ryggsäck med tibetansk avslutning, omslut, thowida special, vrikkesikker, ja alla slag. Och jag kan inte lämna axelbanden som dom är för dom kasar ner hela tiden...sträcker jag för slappt över axlarna eftersom dom åker ner, eller? Det är skönast tycker jag med vanliga axelband än att behöva avsluta tibetanskt men kan inte det eftersom dom åker ner... :(
Av sjaltokan
Har du provat att knyta med "push-up" slutet, dvs stoppa sjalen runt tuttarna? Trycker det lika mycket ändå? Bara stoppa in sjaländarna inte knyta på bröstet?
Användarens profilbild
Av katha
thowida skrev:Har du provat att knyta med "push-up" slutet, dvs stoppa sjalen runt tuttarna? Trycker det lika mycket ändå? Bara stoppa in sjaländarna inte knyta på bröstet?
Hur knyter man så man får push-up? Jag trodde tibetanskt var den enda lösningen för att axelbanden inte skulle hasa ner? Har du länk/bild el. nåt? :tumup: :vågen:
Användarens profilbild
Av katha
mari_tres skrev:Lyckas du få "axelbanden" att kasa ner även då du korsar fram, som vid omslutet kryss? :hmm:
Nej, det är när axelbanden bara ska vara på axlarna, inte korsas. :)
Jag måste ju ha världens mest sluttande axlar för inte stannar dom på dom... :lol: :wink:
Användarens profilbild
Av katha
thowida skrev:Du har själv hittat länken katha http://www.youtube.com/watch?v=Pq3sg2ujoZ0&NR=1 så som hon avslutar ca 1,30 in
Just den varianten har jag inte provat men det är inte det som är problemet utan själva knuten hon gör sen. Man kanske inte behöver knyta den så hårt. jag menar man behöver kanske inte knyta ihop axelbanden så tätt ihop utan bara lite?
Jag tror jag måste kolla på lite bärbilder på andra som avslutar tibetanskt för att kolla om jag knyter för tajt där fram eller om jag knyter för hårt om barnet eller för löst över axlarna... :hmm:
Användarens profilbild
Av katha
thowida skrev:knyt inte alls på slutet stoppa bara in ändarna då?
Hmmm, måste prova! :tumup:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
thowida skrev:knyt inte alls på slutet stoppa bara in ändarna då?
Jag stoppar bara in ändarna på slutet. tycker inte om att ha knuten fram, både för att jag tycker den är i vägen och att det trycker, ibland efter jag gjort "tuttpuschupen" (korsat över brösten med utspritt tyg) så tar jag ändarna bakom ryggen och knyter under rumpan på barnet. (då kan det hasa ner lite om man vikt dåligt över axeln) tycker att det hasar ner mindre om man viker 2 ggr eller mer och ibland viker jag in tyget under istället för över, drar jag för hårt över axeln/i armhålan så stasar armen... (thowidas ryggknyt pratar jag om nu...)
Gillar vrikkesikker pga knuten bak. och tycker det är lättare att få tyget som ska vara omslutet om man tar det nerifrån och upp istället för uppifrån och ned. hade helst velat ha en kombo av vrikkesikker och thowidas. :hmm: nån som kan klura ut en....? :D
Av Mary-Li
Jag får också andnöd av tibetanskt. Har ingen lösning. Men tibetanskt är panikframkallande på mig! :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?