Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av rödsammet
Har en 2.5 månaders som jag bär dagligen i vävd sjal (mam eco ibland också) på magen. Använder manduca ibland också, men tycker att det är svårare att få till bärandet med den. Min kille är stadig och håller huvudet själv. Kan man börja ryggbära då? Har provat med manducan på ryggen en gång, men det kändes som att hans ben kom väldigt mycket i spagat då.

Vad tror ni är det bästa sättet att börja ryggbära på? Vilken knytning med sjal passar bäst (ur enkelhetssynpunkt och utifrån att det är ett så litet barn)? Hur funkar det med benen när ni bär i sele på ryggen (vad gäller spagatvarningen)?

Är jättesugen på ryggbärande! :wink:
Användarens profilbild
Av frida
Tummy2tummy är en cd med bärinstruktioner, har du sett den? Den ger många ryggtips.
Jag tycker sjal funkat bäst på ryggen med liten och har börjat med ryggsäck. Jag upplever mer "spagatfaktor" i selar, i min MT drog jag en rem om sittdelen längst ner så att den blev smalare. Men i sjal kan barnet sitta lite "groda", eller med ett ben ut och ett under rumpan om det gillar det, eller som på en stol med knän mer mot ens rygg än åt sidorna.
Börja med att stå på knä i tex sängen och svinga eller höftbumpa ditt barn till ryggen, det är bara att öva :wink: :D Lycka till!
Hittade:
Lätt stressande med gråtande barn men hur hon får upp barnet över axeln tycker jag har varit det bästa sättet med ett litet barn+sjal. (man ser inte på videon men senare när de är lite större tycker jag metoden med korsade armar är bäst (som i sbhc-videon)
http://www.youtube.com/watch?v=hA_IXe0y ... re=related
Här finns samma "sving" men jag tycker hon borde tajta sjalen mer om barnet innan hon svingar
http://www.youtube.com/watch?v=AA2xwOGl ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=7zEpAOgY ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=RE4eP4WlZzc&translated=1

http://www.youtube.com/watch?v=4CPCtXaXPd8&feature=fvw
Användarens profilbild
Av anilov
Det dröjde innan jag började bära mitt andra barn på ryggen i sjal, först när han var sex-sju månader tog jag fram sjalarna igen. Men från tre månaders ålder bar jag i MT på ryggen, dels en Babyhawk XT, en Freehand och så en Beco BWD. Storebror (fyra år då) hjälpte till att peta fast borttrillade mössor, och lägga huvudet tillrätta när lillebror somnat. Att det dröjde med just sjal berodde dels på att det kändes svajigt att få upp honom, trots att han var stadig i nacken ganska tidigt (ca 2 mån), dels på att det var sommar och kändes skönare för mig med sele/MT. Spagatfaktorn tänkte jag aldrig på
Användarens profilbild
Av amöba
Jag bar min tvåa på ryggen när hon var ca 3 månader och föredrog då att knyta omslutet x på ryggen. Det kräver övning att få till men känns tryggast med litet barn, tycker jag. Eller jag knöt x-omslut när jag hade gott om tid och tålmodig unge, annars blev det någon ryggsäcksvariant. Kanske är jag våghalsig :oops: men jag har faktiskt alltid svingat henne. För min del har det känts säkrare än att försöka bumpa runt. Dessutom glider alltid kläderna så mycket och är svåra att räta till. Tycker jag.
Användarens profilbild
Av rödsammet
tack för fina svar o länkar!
har man nån särskild längd på sjal till ryggbärande eller funkar det med dem man har till magbärande dvs 4.5-5 m? Bredd? På magen bär jag min son med benen utanför för han är rätt lång oc jag rätt så kort :wink: Kan det funka att bära så på ryggen också?
Av IEDN
Längden på sjalen beror på vilken knytning man ska göra och hur lång man är. Jag är 1,60 och klarar av de flesta knytningarna på ryggen med en 4,7.
Och är han van att ha benen utanför fungerar det även när man bär på ryggen.
Användarens profilbild
Av amöba
Den sjal du använder för magbärning passar för samma knytning på ryggen. Det enda är om du vill att knuten ska hamna någon annanstans. En lösning är förstås att inte börja knytningen mitt på sjalen utan låta ena änden vara längre så att knuten hamnar på höften eller så. Knyter man ryggsäck behövs kortare sjal än för omslutet x. Sen finns det andra ryggknyt som ser skönare ut och som nog kräver längre sjal. Tror jag. Längesen jag bar i sjal nu :oops:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?