Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sarax
Hej!

Jag är total nybörjare på sjal och behöver lite hjälp! Har en liten nyföding (3 v gammal) med ont i magen som gärna vill bli buren och jag skulle gärna vilja ha henne i sjal. Jag har köpt en "Mysak" som vi nu försöker använda men vi lyckas inte få till det! När jag knyter på den tight som jag vill/tror att den ska sitta är det nästintill omöjligt att få ner henne i den, har hittills slutat i skrik och panik och både svettig mamma och bebis varje gång... :( . Jag funderar på om det kan vara så att tyget i min sjal är för oelastiskt för en liten lätt bebis? När jag kollar filmer på nätet hur man använder trikåsjalar så ser de mycket mer töjbara ut. Kan tänka mig att det skulle gå lättare med en tyngre bebis i Mysak(?) Men jag är ju som sagt helt ny på detta.

Är det nån som använt Mysak till en nyfödd och i så fall hur lyckas man med knytningen? Eller kan nån med erfarenhet av olika trikåsjalar tipsa mig om någon som är lättare att använda som nybörjare med en nyfödd bebis?

Tacksam för all hjälp jag kan få! /Sara
Användarens profilbild
Av MadB
Har inte erfarenhet av Mysak, men det går att knyta upp nyfödda även i vävda sjalar. Vad händer om du inte drar år så hårt? Lägger du gördeln över magen eller bysten när du gör knuten? Jag föredrar att lägga den över bysten men inte dra åt så hårt i "kryssen".

Kan du försöka göra på det här sättet? Den knytningen blir inte lika tajt: http://www.ebbiewear.se/inx.php
Av sarax
Om jag inte drar åt så tight så sjunker hon ihop och åker ner -känns som att det inte är bekvämt för henne. Jag har haft gördeln i bysthöjd när jag knyter. Den verkar hamna där automatiskt på mig, den åker liksom uppåt när jag tar bak och korsar, kanske för att jag knutit för hårt? Hmm. Ska testa knytningen i länken när hon vaknar, det verkar lättare att få dit bebisen på det sättet ju. Tack för tipset!
Av sjaltokan
tinaw skrev:Mysaken är vävd alltså? Med en vävd sjal brukar jag ta på mig gördeln tajt, kryssa på ryggen och sedan stoppa i bebis. Sedan kryss över barnets rygg och så knyt. Är det så du gör?
:hmm:
nej det är väl en trikåsjal
Mysak är en trikåsjal...men den kan ju vara mer eller mindre stum.

Mitt bästa tips är att hitta nån van sjalanvändare där du bor och be honom/henne om hjälp!

Var bor du? Har du tittat bland bärsjalsambassadörerna om det finns nån i närheten av dig? Bor du nära Linköping hjälper jag dig gärna!

Sen måste jag ju bara säga att det tog lång tid innnan min första bebis och jag slutade svettas varje gång vi skulle sjala. Mitt bästa tips är att få ner bebisen i sjalen någorlunda-det behöver inte kännas perfekt-och sen gå UT på en rask promenad runt kvarteret. Då brukar de flesta bebisar lugna sig och man kan gå hem och titta i spegeln och kanske justera sjalen...

Ge dig inte, du kommer få kläm på det! :tumup:
Användarens profilbild
Av MadB
tinaw skrev:Mysaken är vävd alltså? Med en vävd sjal brukar jag ta på mig gördeln tajt, kryssa på ryggen och sedan stoppa i bebis. Sedan kryss över barnets rygg och så knyt. Är det så du gör?
Skrev kanske lite otydligt :D Menade bara att den inte borde vara för stum eftersom det går att knyta upp bebisar även i vävda sjalar :)
Användarens profilbild
Av tinaw
MadB skrev:
Skrev kanske lite otydligt :D Menade bara att den inte borde vara för stum eftersom det går att knyta upp bebisar även i vävda sjalar :)
OK!

Jag hade för mig att den var trikå, men blev osäker :D
Av sarax
Tack för tipset MadB! Nu lyckades vi få ner E i sjalen utan svett och skrik, och hon verkade riktigt nöjd :D (första stunden iallafall). Nu ska jag träna mer!

Joffsan: Tack för tips och erbjudande om hjälp! Jag bor faktiskt just i Linköping. Om du har möjlighet nån gång skulle jag gärna få lite mer instruktioner och tips!
Användarens profilbild
Av MadB
sarax skrev:Tack för tipset MadB! Nu lyckades vi få ner E i sjalen utan svett och skrik, och hon verkade riktigt nöjd :D (första stunden iallafall). Nu ska jag träna mer!

Joffsan: Tack för tips och erbjudande om hjälp! Jag bor faktiskt just i Linköping. Om du har möjlighet nån gång skulle jag gärna få lite mer instruktioner och tips!
Så glad jag blir att det fungerar nu för er! Hoppas ni får många långa mysstunder i sjalen! :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?