Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av loopyida
Hej

jag fick en trikåsjal (från granit) i present och har lyckats få på den skapligt, den är lite liten, når knappt runt mig, hur smal ska man egentligen vara för att ha sjal :)
en fråga jag har är hur man gör med huvudet på barnet. Jag har en 3veckors som visserligen har stark nacke men det känns ändå som man vill ha nån support för huvudet. jag stoppade in huvudet under ett "axelband" är det ok?

sen tycker jag det är lite svårt att sätta på sjalen själv utan att den snurrar sig. hur viktigt är det att den inte är snurrad därbak?
Av linamh
Jag såg i instruktionerna för min sjal hur man stoppar in huvudet för olika knytningar, men jag gissar att du gör just så. Det finns ju inte så många möjligheter! Någon annan har kanske en bra länk redo.

Du kommer att märka att det inte är lika skönt/avlastande att bära om sjalen är snurrad.
Användarens profilbild
Av melon
Grattis till bebis och sjal!!! :heart:

Huvudet går jättebra att stoppa in i ett "axelband". Annars om du har en bred sjal (vet inte alls hur bred granitsjalen är) kan man dra upp smokingbältet (det som sitter vågrätt runt midjan och barnet) upp över bebisens nacke och huvud för lite extra stöd.

Att det råkat bli virat på ryggen gör ingenting egentligen, förutom att du kanske får lite ont efter en stund. Men med en sån liten så brukar det inte märkas. Du får snart in snitsen! :tumup:
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag som inte burit själv är väl egentligen inte den bästa att svara på det här, men har du sett den här underbara tråden: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 4&t=108562? Där finns många bilder på spädbarn med stöd för huvudet av ena axelbandet.

Här finns också tydliga bilder för hur man brer ut så att det inte blir snurrat: Bild.

Granitsjalar kan jag inget om, men många tillverkare har så att man kan välja olika längd på sjalen, så att man kan ta en längre om man inte är så smal.

Men, som sagt. Snart kommer säkert fler svar från de som egentligen kan!
Användarens profilbild
Av Mirjam
Hur långa är granitsjalarna? :hmm: Min trikåsjal är 5 m lång, det blev ett par varv att linda runt midjan när jag knutit klart...

Jag stoppade också in min Ms huvud under "axelbandet" när han var pyttis... myyyys!

Välkommen hit loopyida! :D
Av linamh
Sen kanske ditt barn inte kommer att uppskatta att få huvudet instoppat i vaket tillstånd när det blir lite äldre... Min flicka vill helst inte ha armarna heller innanför utan hänga med ena armen på mammas arm.
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag har haft en granitsjal. Den är extremt kort för att vara trikå, de allra flesta är längre. Den är också väldigt svajig, de flesta andra trikåsjalar är tjockare och stadigare. Men å andra sidan är den sval. :)

Det kan vara bra att veta.. Lycka till!

Ps. Jag brukar hålla i ena fållen när jag tar på mig sjalen (övre långsidan). På så sätt är det lättare att inte snurra den på ryggen. Hmm. Gick det att förstå?
Av loopyida
haha Benji verker inte gilla att ha saker över huvudet. varken sjal eller mössa. jag får ha handen bakom, men han har stark nacke så snart kan han kanske hålla upp själv.

dock känner jag att jag får lite ont i ryggen när jag burit honom ett tag. Måste nog köpa en lite rejälvare sjal. Han älskar sjalen, tystnar direkt när man lägger ner honom. Det är en gudagåva!
Användarens profilbild
Av melon
loopyida skrev:haha Benji verker inte gilla att ha saker över huvudet. varken sjal eller mössa. jag får ha handen bakom, men han har stark nacke så snart kan han kanske hålla upp själv.

dock känner jag att jag får lite ont i ryggen när jag burit honom ett tag. Måste nog köpa en lite rejälvare sjal. Han älskar sjalen, tystnar direkt när man lägger ner honom. Det är en gudagåva!
Se till att knyta riktigt tajt, det kan vara därför du får ont i ryggen. Visst är det en gudagåva :vågen: :heart:
Användarens profilbild
Av Lollisossa
Vi hade en minimundus trikåsjal - superlång - och i instruktionshäftet visar de att man ska dra upp "magbältet" (mittdelen av sjalen, den del som du först virar om dig om du knyter som jag gjorde) som stöd för barnets huvud. Det gjorde jag dock sällan - det gav inte tillräckligt stöd. Istället gjorde jag som du, tog det axelband som passade beroende på vilket håll han hade huvudet. Myspys! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?