Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det känns inte som att jag får till knytningen på min Ella Roo riktigt rätt men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel. Det här är en jättedålig bild men kan ni se om det ser rätt ut? Tyget nere vid höger knäveck kanske behöver spännas? Sen undrar jag vad som är skillnaden mellan omslutet kryss och dubbelkryss? Vilket är bäst?

Bild
Användarens profilbild
Av tinaw
Ja, du behöver spänna vid knät, forma runt rumpan liksom. Men tyget kommet att sträcka till sig efter några timmars bärande och bli mycket mer lättjobbat! Då går det enklare. Det behöver lite inkörning. :wink: Annars drar du åt kanterna lite grann.

Dubbelkryss är som ett omslutet kryss baklänges, man börjar med smokingbältet på ryggen, fram, kryss upp över axlarna (som barnet istter i, på magen alltså), kryss bak, knyt i midjan fram under barnets rumpa.
Användarens profilbild
Av Ester
jag gav upp och sålde min ella roo tillsist för jag fick aldrig till det.

men det var kanske inte till så mycket hjälp - annat än att det är svårt att få till tycker jag
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag brukar göra såhär (omslutet x)

Mitten på tyget mot bröstkorgen, så högt upp som möjligt. Korsa bak, upp över axlerna. Över axlarna liksom samlar jag ihop tyget, så det ligger i rynkor. Stoppa i barnet i smokingbältet. Samla tyget som är kvar till en "korv" (inte snurra, bara ta i händerna så det veckar ihop sig) och gör kryss över rumpan med ändarna samlade, gör knut. Bred ut tyget över rumpan, börja med det innersta tyget, bred ut så det täcker från knäveck till knäveck. Vik in tyget tillbaka över axlarna så det avlastar bra.
Av Sicali
Elin skrev:jag gav upp och sålde min ella roo tillsist för jag fick aldrig till det.
Oj, jag skulle nog aldrig kunna sälja min Ella Roo, tycker verkligen hemskt mycket om den. I allra värsta fall om jag känner att det verkligen inte går kommer jag nog använda den som duk eller göra om den till något annat.
Användarens profilbild
Av Helena
Elin skrev:jag gav upp och sålde min ella roo tillsist för jag fick aldrig till det.

men det var kanske inte till så mycket hjälp - annat än att det är svårt att få till tycker jag
Jag tycker nog inte att Ella Roon är svårare än andra sjalar. Tyget är ju tunnare så det är lite lättare att hålla tag i det när man knyter. Men man måste knyta hårt så att barnet sitter fast ordentligt, annars blir det inte skönt.
Användarens profilbild
Av Ester
Helena skrev:

Jag tycker nog inte att Ella Roon är svårare än andra sjalar. Tyget är ju tunnare så det är lite lättare att hålla tag i det när man knyter. Men man måste knyta hårt så att barnet sitter fast ordentligt, annars blir det inte skönt.

fast jag tycker att det är en klar skillnad på diagonalvävda och de som inte är det....men som sagt - det är ju bara min uppfattning... :wink:
Av Sicali
Elin skrev:
Helena skrev:

fast jag tycker att det är en klar skillnad på diagonalvävda och de som inte är det....men som sagt - det är ju bara min uppfattning... :wink:
Är inte de diagonalvävda något tjockare och varmare? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Användarens profilbild
Av Ester
Du är inte alls ute och cyklar :wink:

det är helt klart varmare med diagonal-stretchiga sjalar.

Och jag har hört så många som är supernöjda med sina Ella Roo - så det kan hända att jag bara inte har tålamodet till att lära mig det rätta knycket :D
Användarens profilbild
Av Helena
Elin, du har ju rätt i att de diagonalvävda är lättare på det viset att ifall man knyter lite lösare med en diagonalvävd, så kan det ändå kännas helt OK att bära, för sjalen avlastar ju så bra ändå. Men med en Ella Roo får man se till att dra åt sjalen ordentligt.

Ser man att någon kant blivit lös, så kan man ju ta upp knuten igen och dra åt den.
Av Petra
Håller med Helena. Känns det inte bra så knyter man om direkt. Dert tycker jag det är värt. :lol:
Av Sicali
Helena skrev:Elin, du har ju rätt i att de diagonalvävda är lättare på det viset att ifall man knyter lite lösare med en diagonalvävd, så kan det ändå kännas helt OK att bära, för sjalen avlastar ju så bra ändå. Men med en Ella Roo får man se till att dra åt sjalen ordentligt.

Ser man att någon kant blivit lös, så kan man ju ta upp knuten igen och dra åt den.
Det är jättebra tycker jag att man kan fixa till knytningen samtidigt som bebisen sitter i sjalen. Innan jag köpte sjalen fick jag intrycket att man måste få den exakt rätt direkt men så är det ju inte, detn går lätt att justera efter hand.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?