Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annalys
Jag har nu fått låna en stilig långsjal (5,1 m), och då vill jag gärna prova någon ryggknytning. Vilken är lättast? David är 7,5 månader, 8,5 kg och ganska sprattlig.

Och vilken är lättast att prova på Simon, 2,5 år, 12 kg? (Fast honom bär jag inte mycket, så det blir isf mest för att prova.)

Anna
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag tycker att det som är lättast att få bra är omslutet kryss (som Anso visar under knyta på förstasidan på sjalbarn) då sitter barnet ganska bra när man fått klart den första knuten på bröstet. Men visst, det kräver lite övning för att få till kryssdelarna bra. (Det är väldigt mycket lättare med rebozon än med Hoppedizen, kan jag säga.)

Vad blev det för sjal förresten?
Äh, nu såg jag det lilla ordet "låna", du har alltså inte köpt.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag är ju inte jätterutinerad och tycker lite olika :roll:
Nämligen så här:
Det är lättast att få barnet högt upp i en tibetan.
Det är lättast att knyta tibetan/ryggsäck.
Det är lättast att hålla fast sprattelbebis under tiden man knyter i omslut, men å andra sidan går det snabbare med en tibetan så då behöver man inte hålla fast lika länge.
Det är mest avlastande och stadigast att bära i omslut, men å andra sidan svårast att få till en bra knytning.

Nu klarnade väl allt?! :lol:

Jag började med tibetan/ryggsäck och har först på senare tid börjat med omslut på ryggen och då när jag vet att Gabriel kommer att somna. Han föredrar nog att sitta högre upp i vaket tillstånd.

Prova förresten med omslut med stora killen men ha någon till hjälp för det kan vara bökigt att få över kryssdelarna när långa ben spretar ut.

Lycka till! :D
Senast redigerad av Sara med alla barnen den fre dec 02, 2005 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Av liw
Jag har inte provat så många ryggknytningar än men ryggsäcken tycker jag är enklast, framför allt om man knyter en knut på bröstet så att man kan slutföra knytningen säker på att den lille sitter tryggt på ryggen. :D
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag tycker att Ryggsäck är bäst att börja med !!!

Man får dem högt upp det går snabbt o man kan se'n knyta om till omsluten efter en stund om man vill !!!

Jag gillar även tibitansk med loop som är jätte snabb o ok en kortare stund med mycket kläder på vintern o då det är jätte varmt !!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Nu lånar jag Annas tråd lite här (hoppas det är okej... du kanske ju får bra tips också.)

Både med tibetan och vanlig ryggsäck har jag så svårt att få någon "påse" för Karins bak. Hon sitter bara på lite, lite tyg och det inte bara när hon stretar emot och sträcker på sig för då är det ju förståeligt.

Tips på vad jag gör för fel?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Kaffemoster skrev:Nu lånar jag Annas tråd lite här (hoppas det är okej... du kanske ju får bra tips också.)

Både med tibetan och vanlig ryggsäck har jag så svårt att få någon "påse" för Karins bak. Hon sitter bara på lite, lite tyg och det inte bara när hon stretar emot och sträcker på sig för då är det ju förståeligt.

Det enda jag kan komma på är att jag brukar få dra isät benen riktigt ordentligt på Gabriel för att få till en bra påse och se till att dra åt nederkanten och hålla den spänd när jag knyter... Inte mycket hjälp där :oops:
Användarens profilbild
Av trollmamma
Kaffemoster skrev:Nu lånar jag Annas tråd lite här (hoppas det är okej... du kanske ju får bra tips också.)

*2 saker som jag alltid gör är att när jag drar tyget bakom rumpan så tar jag nya tag om tyget som ska upp över axlarna !! o jag låter honom kasa lite bakåt så tyget sluter sig om hans ben !!! o numer då axel gärna hoppar sig ur "med jätte flit " så korsar jag inte utan bara tar det under rumpan Bild

Det gäller oxå att inte vara rädd för att om rumpan ur att luta sig frammåt o rätta till det än en gång !! o funkar det inte så får man knyta om
Lycka till !!!
Det funkade då han var jätte liten o även nu när han är större o hoppigare :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
Jag klarar bara av x-omslut rygg. Alla andra ryggknytningar blir dåliga.
Användarens profilbild
Av Anso
För mig är xomslut på ryggen lättast. Barnet sitter kvar när jag har gjort en knut så jag kan hålla på och trixa med korset i lugn och ro. Sedan så avlastar det bättre än när jag knyter ryggsäck.
Användarens profilbild
Av Alven
Nu är ryggsäcken lättast, men innan jag hade fått in snitsen var det lättare att knyta omslutet. Jag gör som Anso förslår med en knut över bröstet, så sitter barnet säkert medan man brer ut korset.
Användarens profilbild
Av amöba
Jag tycker att ryggsäck är enklast. Det gäller _bara_ att få det tajt i överkanten på påsen så att barnet inte lutar utåt och/eller glider ner. När jag har knutit klart brukar jag böja mig framåt, helst vid en spegel, och se till att nederdelen på påsen är inpetad mellan krysset och rumpan.
Användarens profilbild
Av annalys
Kaffemoster skrev: Vad blev det för sjal förresten?
Äh, nu såg jag det lilla ordet "låna", du har alltså inte köpt.
Jag har fått låna en Amazonas Antigua att ha med när vi ska till Kanarieöarna nästa vecka. Toppen att kunna prova så (tack Ingrid!).

Så får jag se sedan om jag ska ha en egen. Kanske en Rebozo eller Easycare i så fall. Ska det va' så ska det va'!

Och vad glad jag blev att så många svarat. Fast jag vet inte om jag blev klokare. Får väl kika på lite instruktioner.
Användarens profilbild
Av annalys
Var kan jag hitta en bra instruktion på ryggsäck?

Och andra bra instruktioner (jag har hittat dem på sjalbarn)?
Användarens profilbild
Av Helen

När jag svingar upp barnet genom att lägga det på sjalen/ samla i hop ochs vinga så ser jag till så jag har mycket tyg från början under rumpan / i knävecken.

Nu skickar jag upp dottern och drar sjalen bakifrån och upp och då får jag känna efter så jag har mycket unde rumpan innan jag spänner.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?