Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på att övergå från att bära på mage till rygg i min vävda långsjal. Både för att Edvin börjar bli för stor för att få plats på min mage utan att vi är i vägen för varandra och för att han inte trivs så bra på magen längre. Nu har jag några frågor om att bära på rygg.

Först undrar jag om det är många som tycker att det är mer avlastande att bära ett tio månaders och drygt 10 kilos barn på ryggen än på magen? Hoppades ju på att det skulle kännas lättare men har inte upplevt det hittills. Vill orka bära en timme eller så utan att få ont.

Sen är det några grejer som jag har lite svårt att förstå hur man löser när man är själv och bär på rygg. Hur gör ni med packning? Bor i en backig stad och är inte så sugen på att bära på ryggen och dra vagnen på samma gång men det är alltid en del man måste ha med sig.
Vad gör ni när barnet är trött och vill sova eller somnar om ni är själva? Edvin trivs bäst med att sitta högt så att han ser över axeln och han har båda armarna utanför sjalen. Alla tips jag har träffat på hittills utgår från att barnet sitter längre ner och bara har huvudet utanför sjalen.
Hurra för ryggbärning! :vågen:
Min nu stora sexåring bar jag bara på ryggen (började inte med sjal förrän han var knappt ett år). Tycker det är bra avlastning och dessutom kan man ju steka pannkakor utan risk för brännskador. :) Det svåra - eller snarare lite läskiga med ryggbärning är väl momentet när man "svänger upp barnet" och det inte är riktigt färdigknutet. Mitt råd är att stå brevid sängen och andas lugnt. :wink: På ett sätt är det lättare med litet barn tycker jag för de har kanske mindre tendens att "sprattla runt". Jag är just nu mäktigt stolt eftersom jag just fått till ett omslutet ryggkryss med min 2,5 månaders! Hade aldrig provat tidigare (varken knytningen eller på ryggen med den lille) - och maken är inte hemma (men det var nog lika bra han blir bara nervös). Jag tog med laptopen in i sovrummet och följde instruktionsbilderna. Annars kan man prova med en docka först! Jag tycker också det är lättare med ringsjal men det känns (för mig i alla fall) inte riktigt lika säkert med såhär litet barn.
Nu är pannkakorna färdiga och barnet sover...
Alltså, om man läser hela inlägget innan man själv skriver... :hmm:
Detta med att ha saker med sig är lite klurigt - midjeväskor är ju inte så kul... Hur knyter du? Fungerar det med sydd ficka på sjalen? själv hade jag ju en typ av ringsjal så jag hade väska på snett över andra axeln...
Kan en anledning till att det inte är så avlastande att bära på ryggen vara att din pojke sitter högt? Med ring sjal kan man ju bara "ploppa in" huvudet om barnet somnat - kan liknande fungera med annat ryggknyt?
Lycka till och det skall bli spännande och se om någon mer svarar som är van vid lågsjal så att jag också kan få tips!
Jag tycker det är mycket lättare att bära på rygg än mage. Har min nu 2-åring på ryggen och promenerar i skogen i ca 2 timmar åt gången och det är inte tungt. Jag använder omslutet och hon har lärt sig att ha armarna innanför. Numer "kryper" hon ner lite i sjalen, kikar ut över kanten och bara myser när vi är ute... :loving:

En del har en extra sjal (liten) som dom knyter som stöd för huvudet om barnet somnar och vill "tappa" det bakåt. Min tös har dock somnat med huvudet mot mig så jag har sluppit det problemet.

Hur mycket saker har du med dig? en liten väska kanske eller en ryggsäck du kan ha på magen istället?
Tack för era svar! :D
Edvin är inte helt medgörlig när jag ska knyta och jag är ganska nervös så det var inte fel med lite pepping och tips om det också. Har faktiskt provat med docka men det är ännu svårare än med en otålig pojke, benen är inte riktigt anpassade till sjalbärande :) . Önskar att jag börjat lite tidigare innan overall-tider också.
I somras började vi med X-omslut på ryggen och det kändes ganska bra men inte riktigt lika skönt som samma knytning på magen. Nu har det bara blivit vrikkesikker några gånger och Edvin har varit så nöjd att jag blivit motiverad att lära mig knyta på ryggen själv. Tänker att klarar jag den fixar jag ett omslut också om han är tröttare.
Än så länge kan han inte tänka sig att ha armarna inne när han är pigg, måste jag knyta om helt och hållet då tror ni? Kan tänka mig att det är annorlunda med ett barn som går själv och sitter i sjalen när det behöver vila.
Packnings problemet fanns ju redan innan ryggbärandet i och med att det är ganska mycket att bära på 10-11 kilo från början men kändes ändå smidigare med en ryggsäck på ryggen. Man vet ju aldrig vad som kan hända, det kan börja regna, bli kallare, bajsas, eller så kan jag behöva vatten eller matsäck...så det är svårt att klara sig utan någon packning alls. Tänkte bara höra hur ni gör.
Undrar hur ni knyter omslutet. Klarar ni att knyta själva utan att göra knut fram? Tycker inte att den är särskilt bekväm. Det kändes uppmuntrande att höra att det kan funka bra med ryggbärande, vi skämtade om att det kanske bara var en myt för att sälja sjalar. :)
Vill bara tipsa om omsluten ryggsäck (som det finns en jättebra beskrivning på hos Eden Baby). Den är lite enklare att få till i början när man ska göra ryggknyt tycker jag och barnet sitter väldigt stadigt.

Jag har en thaiväska som jag fullkomligen proppar full med grejor när jag ska någonstans. Och när du övar, stå framför en spegel och om du kan, öva i sängen ifall bebis skulle få för sig att knycka till. Efter ett tag ligger de helt stilla :D
Funderade faktiskt på att prova den imorn. Bar i vrikkesikker igen idag och gav upp den för tillfället, knepig att knyta och svår att få bekväm. Omsluten ryggsäck verkar också gå att knyta högt vilket är en fördel :)
juliaanna skrev:Funderade faktiskt på att prova den imorn. Bar i vrikkesikker igen idag och gav upp den för tillfället, knepig att knyta och svår att få bekväm. Omsluten ryggsäck verkar också gå att knyta högt vilket är en fördel :)
Ja de kommer lite högre än i omslutet kryss, Lisa kan i alla fall se över min axel.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?