Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Candela
Vilka knytningar tycker ni passar bäst för nyfödda?
Helst knytningar som går snabbt, och som bara är att stoppa i och ur barnet.

Jag har en Hoppediz 5,4 meter, och bebisen kommer förhoppningsvis närsomhelst! :D
Har funderat på "Vaggan" och senare "Mage mot Mage", som finns beskrivet på här på hemsidan, som egentligen är till för trikåsjalar. Tror ni de funkar med en vävd sjal?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jadå! De funkar absolut för en nyfödd! Både vagga och X-omslut med vävd sjal går finfint! Vagga är riktigt mysigt (tycker jag) särskilt när de är pyttesmå.

Såg förresten att du är Linköpingsbo... Välkommen på sjalträff om du har lust. Det brukar vara bebisar med av varierande storlek och sort. :wink:
Användarens profilbild
Av Candela
Sara med 98+02+05 skrev:Såg förresten att du är Linköpingsbo... Välkommen på sjalträff om du har lust. Det brukar vara bebisar med av varierande storlek och sort. :wink:
Tack tack :wink: Väntar nog isåfall tills bebben har tittat ut och allt har lugnat sig lite. Kanske i januari-februari.
Användarens profilbild
Av Aurian
Dubbelt omslutet kryss tycker jag fungerar bäst till småttingar, både med trikåsjal och med vävd sjal.

Antingen kan man ha pyttebebisen i "halvvagga" innanför ena delen av krysset, så att h*n ligger diagonalt i sjalen.

Vilja bar vi i vagga i en kortsjal från början och sedan hon var ca tre veckor har hon blivit buren upprätt.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag såg någonstans att de inte tyckte att man skulle använda dubbelt omslutet kryss till HELT nyfödda, utan bara vagga. Först från två veckor rekommenderade man omslutet kryss. Någon som vet varför??

Är det någon skillnad om man har ett stort nyfött barn eller ett litet?? Sonen vägde 4 kilo och var 54 lång. Jag har svårt att tänka mig att samma rekommendationer gäller för honom som för de som väger 2,5 kilo när de föddes... Eller gör det det??

//Kaja
Användarens profilbild
Av Aurian
Kaja skrev:Jag såg någonstans att de inte tyckte att man skulle använda dubbelt omslutet kryss till HELT nyfödda, utan bara vagga.
Dubbelt omslutet kryss är själva knytningen http://www.sjalbarn.se/Trika.htm

Sen kan man ha barnet i olika positioner i den knytningen :) (tex mage mot mage, vagga eller när de är lite större: Buddha)
Användarens profilbild
Av Kaja
Fast, de skrev faktiskt omslutet kryss. Måste ha varit mage-mot-mage de avsåg då.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Elin G
Kaja skrev:Jag såg någonstans att de inte tyckte att man skulle använda dubbelt omslutet kryss till HELT nyfödda, utan bara vagga. Först från två veckor rekommenderade man omslutet kryss. Någon som vet varför??
Det är PikkuRu som har det i sina instruktioner. Men jag vet inte varför... Fast jag bar Nemo mage-mot-mage redan när han var två dagar, för jag hade inte hört det då. Det är ju ungefär som att ligga på mage och det kan de ju göra från det de är nyfödda (om man övervakar dem, jag vet att de inte rekommenderas att sova på mage pga risk för PSD).
Användarens profilbild
Av Alven
Fast på de Neo-avdelningar som skrotat plastbaljan och kör med kängurumetoden används ju mage-mot-mage-knytningar. Så det borde ju verkligen funka för fullgågna nyfödingar...
Användarens profilbild
Av Kaja
Det är PikkuRu som har det i sina instruktioner. Men jag vet inte varför... Fast jag bar Nemo mage-mot-mage redan när han var två dagar, för jag hade inte hört det då. Det är ju ungefär som att ligga på mage och det kan de ju göra från det de är nyfödda (om man övervakar dem, jag vet att de inte rekommenderas att sova på mage pga risk för PSD).
Ja, men jag köpte ju en Pikku-ruu häromdagen. Det var DÄRIFRÅN jag såg det... Blev lite orolig att jag inte skulle kunna använda sjalen i början utan att behöva knyta vagga. Fick för mig att det skulle vara knepigt med ett långt barn att knyta vagga, i synnerhet om man är smal över axlarna. Då skulle ju barnet behöva ligga dubbelvikt. Eller?? Är lite nybörjare på detta med nyfödingar i kombination med sjal, så ursäkta dumma frågor..

//Kaja
Användarens profilbild
Av jag71
Jag bar ju inte skrutt i sjal men när han föddes vägde han 2 270 gram och var några veckor förtidig. Vi bar honom utan sjal och då alltid så att om vi haft sjal hade det varit mage mot mage. Han satt som en liten groda tätt tätt mot mig eller sambon. Så jag som inte läst hur man ska eller inte ska bära nyfödda räknar kallt med att bära tvillingarna i sjal redan från den dan de födds och då mage mot mage helst. Och förstår jag alla rätt så ska jag vara glad om de inte kommer innan april.. så får man tro alla läkare, bm och andra som jobbar inom vården så kommer vi att få två små bebisar som garanterat behöver vård på neo i åtminstonde fyra veckor. (Kan det vara så att dem vill förbereda oss på att det inte alltid går som man vill när det handlar om tvillingar :lol: )
Användarens profilbild
Av annikar
Kaja skrev:
Ja, men jag köpte ju en Pikku-ruu häromdagen. Det var DÄRIFRÅN jag såg det... Blev lite orolig att jag inte skulle kunna använda sjalen i början utan att behöva knyta vagga. Fick för mig att det skulle vara knepigt med ett långt barn att knyta vagga, i synnerhet om man är smal över axlarna. Då skulle ju barnet behöva ligga dubbelvikt. Eller?? Är lite nybörjare på detta med nyfödingar i kombination med sjal, så ursäkta dumma frågor..

//Kaja
Jag har en pikku ruu och funderat över detta. Mailade småfolket idag och frågade varför det står så. Återkommer när jag fått svar!
Användarens profilbild
Av Candela
Vår son kikade ut igår! :D
Har inte testat sjalen än, men den kommer nog behövas, för E vägrar att ligga nån annanstans än på mig :roll:
Senast redigerad av Candela den ons nov 28, 2012 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av jag71
Grattis!!!!!
Användarens profilbild
Av Mia
Grattis!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?