Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jediylva
Vi har en 5,4 m lång Hoppediz. Vi de få tillfällena vi använder den (kör mest med sele nuförtiden), tycker jag alltid att det blir en massa tyg över som bara är i vägen och gör det svårare att knyta. Skulle vilja byta mot en kortare sjal för den sakens skull.
Jag är 180 cm lång, sambon lite kortare. Tidigare när vi använde sjalen var det mest på magen (dubbelt kryss eller omslutet kryss). Nu blir det bara på ryggen eftersom han är så tung, och väldigt sällan eftersom vi inte fått till knytningarna :). Går det åt mer eller mindre tyg till olika ryggknytningar än magen?
Skulle vi kunna klara oss med en 4,6 m sjal tror ni?
Användarens profilbild
Av diddeldi
det går åt mindre tyg till ryggknytningar, så ni klarar er garanterat på 4,6 meter. till de flesta ryggknytningar krävs det bara 4,2 meter.
Användarens profilbild
Av jediylva
diddeldi skrev:det går åt mindre tyg till ryggknytningar, så ni klarar er garanterat på 4,6 meter. till de flesta ryggknytningar krävs det bara 4,2 meter.
Även omslutet kryss på ryggen?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jediylva skrev:
diddeldi skrev:det går åt mindre tyg till ryggknytningar, så ni klarar er garanterat på 4,6 meter. till de flesta ryggknytningar krävs det bara 4,2 meter.
Även omslutet kryss på ryggen?
det är den som det går åt mest till, så det är på gränsen med 4,2. så här mycket har jag över med en 4,7-sjal:

Bild
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Till en ryggsäck med korsat fram använder jag en sjal som är 3,6. Till omslutet (korsat fram) och secured high back carry (eller vad den heter) 4,2, men då är det inte jättemycket tyg över. Jag drar ca 38 kläder. För min sambo (som är lång och slank) är 4,2 på gränsen, han behöver snarare 4,7.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Är också i din längd, och en sjal på drygt 4,5 meter tycker jag passar alldeles utmärkt! Inga problem att knyta omslutet på ryggen =behöver inte vara supernoga med att börja exakt mitt på sjalen, och kan även knyta utanpå ytterkläderna på vinter om det behövs, och samtidigt blir det inte en massa sjal över! :-D
Dessutom är den nog lång att knyta omslutet x på magen också! (knuten på ryggen för min del iofs, men ändå!)

Gillar mina 4,5m+ sjalar... 8)
Användarens profilbild
Av jediylva
diddeldi skrev:
det är den som det går åt mest till, så det är på gränsen med 4,2. så här mycket har jag över med en 4,7-sjal:

Bild
En liten OT-fråga bara-ser på bilden att du gjort ett kors fram. Enligt ínstruktionsboken gör man en knut mitt fram på bröstet vid omslutet kryss. Är det bättre/enklare/skönare att bara korsa? Är nybörjare på ryggknytande, har bara testat ett par gånger, men nu när vi skaffat en kortare och tunnare sjal ska här ryggknytas :D
Användarens profilbild
Av mari_tres
jediylva skrev: En liten OT-fråga bara-ser på bilden att du gjort ett kors fram. Enligt ínstruktionsboken gör man en knut mitt fram på bröstet vid omslutet kryss. Är det bättre/enklare/skönare att bara korsa? Är nybörjare på ryggknytande, har bara testat ett par gånger, men nu när vi skaffat en kortare och tunnare sjal ska här ryggknytas :D
Får jag också svara på det? :lol:
Jag gör kors fram dels för att det går snabbare att knyta, och dels för att jag tycker att det är skönare. Då jag gör en knut fram så tycker jag att den trycker, och det är ju inte skönt :roll: Då man korsar fram så tycker jag dessutom att det är lättare att justera lite i efterhand.
Nu knöt jag inte med knut särskilt länge innan jag gick över till att korsa, så jag hann ju aldrig bli någon expert på det. Kanske är det både skönare och enklare om man får in snitsen med knut.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jediylva skrev:
diddeldi skrev:

Bild
En liten OT-fråga bara-ser på bilden att du gjort ett kors fram. Enligt ínstruktionsboken gör man en knut mitt fram på bröstet vid omslutet kryss. Är det bättre/enklare/skönare att bara korsa? Är nybörjare på ryggknytande, har bara testat ett par gånger, men nu när vi skaffat en kortare och tunnare sjal ska här ryggknytas :D
jag tycker att det är jättemycket skönare att bara korsa. och inte så svårt heller tycker jag. du kan se instruktionen här :D : http://www.edenbaby.se/pages/ryggomslut.php
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
jediylva skrev:En liten OT-fråga bara-ser på bilden att du gjort ett kors fram. Enligt ínstruktionsboken gör man en knut mitt fram på bröstet vid omslutet kryss. Är det bättre/enklare/skönare att bara korsa? Är nybörjare på ryggknytande, har bara testat ett par gånger, men nu när vi skaffat en kortare och tunnare sjal ska här ryggknytas :D
Som allt annat är det nog en smaksak vad man gör med sjalen framtill, knyta, snurra eller bara korsa direkt.
Till en början tyckte jag att det var smidigt att knyta för då kunda jag liksom knyta fast barnet lite innan jag började mickla med krysset (det var det där innan bläckfiskarmarna för ryggknyt hade vixit till sig ordentligt :wink: ) men senare, när jag fick till snabbheten och snitsen i knytandet så blir det bara att jag korsar iom att jag precis som diddeldi och mari_tres tycker att det är bekvämare så! :-D
Användarens profilbild
Av thanisa
Då får jag gå emot lite. Jag tycker det blir obekvämt med att korsa. Det framhäver brösten för mycket och med h-kupor känns det inte skönt för mig. Sen är det klart att det går med en 4,2 meters sjal för ryggknytningar men jag tycker det är lättare att knyta med en 4,7 meters sjal och gör man det så kan man ha den två varv runt sig och få en fin liten knut i sidan istället för långa ändar frampå. Tror att man efter ett tag hittar vad man gillar. Skulle jag ha kortare sjal så hade jag nog satsat på en 2,5- 3meters sjal så man slipper få så himla mycket över när man knyter ryggsäck.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?