Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har köpt en Manduca för att bära mitt 1 mån spädis i istället för BB. Varje gång jag sätter honom i den så börjar han gråta och visar obehag. Jag tror att han inte är komofortabel med benen och undrar exakt hur ska benen läggas, och hur ska fötterna peka, hur långt avstånd ska det vara från barnets bak till midjebältet för att barnet ska trivas?
Han är 55cm lång och väger 4200g.
Användarens profilbild
Av Myrten
Vår dotter som nu är drygt två månader har åkt i Manducan sedan första veckan. Jag ser till att knäna är uppåt på sidorna om hennes kropp, eller mellan hennes egen och min kropp (så hade hon det i början), och att fötterna ligger nedanför hennes kropp liggandes emot varandra eller lite i kors. Jag har märkt att det är lätt att fötterna hamnar på ett obekvämt sätt. Prova att sätta in händerna på sidorna av selen och känn hur knäna, benen och fötterna ligger när barnet sitter i selen.
Av aitch
Jag har samma problem... Jag läste nånstans att benen ska vara i 90 garders vinkel, men förstod inte var den vinkeln skulle vara riktigt? Är det mellan benen, sett ovanifrån liksom, eller är det i knät det ska vara 90 grader? Min lilltjej är drygt 60 cm, ska benen då sticka ut ur selen eller ska dom sitta inne i dom där små vadderade öppningarna eller ska dom vara under henne på nåt vis? Jag har testat alla varianterna men är så rädd att göra illa henne, och inget verkar funka riktigt. Hon sover visserligen i selen, men varje gång jag tar ur henne gallskriker hon en stund, som att hon har jätte-ont. Jag vet ju själv hur ont det kan göra om man suttit konstigt en lång stund och sen ska räta ut sig... Det vill jag ju klart inte utsätta henne för! Nån mer som har tips?
Av aitch
Jag har samma problem... Jag läste nånstans att benen ska vara i 90 garders vinkel, men förstod inte var den vinkeln skulle vara riktigt? Är det mellan benen, sett ovanifrån liksom, eller är det i knät det ska vara 90 grader? Min lilltjej är drygt 60 cm, ska fossingarna då sticka ut ur selen eller ska dom sitta inne i dom där små vadderade öppningarna eller ska dom vara under henne på nåt vis? Jag har testat alla varianterna men är så rädd att göra illa henne, och inget verkar funka riktigt. Hon sover visserligen i selen, men varje gång jag tar ur henne gallskriker hon en stund, som att hon har jätte-ont. Jag vet ju själv hur ont det kan göra om man suttit konstigt en lång stund och sen ska räta ut sig... Det vill jag ju klart inte utsätta henne för! Nån mer som har tips?
Användarens profilbild
Av diddeldi
barnet ska sitta som en liten groda, med ordentligt böjda ben och fötterna ska peka rakt ut mot sidorna men vila på höftbältet. ofta får man rätta till fötterna efter att man tagit på sig selen. obs, detta gäller alltså om man använder spädbarnsinsatsen, så att ingen blir förvirrad. jag rekommenderar också att man förlänger ryggdelen så att den är på högsta läget när man använder spädbarnsinsatsen.
Användarens profilbild
Av emellen
Jag satte rumpan så långt ner som möjligt mot babyinsatsen och satte hälarna i de gropar som bildas vid de svarta resårbanden när man har selen i knät. Sen såg jag till att knäna låg utanför hennes överkropp och att fötterna pekade snett utåt mot sidan av min kropp. Då var iaf min bebis nöjd.

Svårt att förklara, men hon satt verkligen som en groda.
Av tinakj
Jag har också svårt att få till det med spädbarnsinsatsen. Benen blir ihopklämda. Han skrek också när jag tog ur honom ur selen som om han hade suttit dåligt. Han hade även röda märken på benen/fötterna där de liksom hade blivit vikta.

Min son är inte speciellt vig heller (som jag har sett att andra barn är) så jag kan inte få till den där "grodan" riktigt heller. Han har knäna mer framåt än helt mot sidan (om ni förstår vad jag menar :-))
Han är nu 58 cm och väger 5600, så jag hoppas att han snart klarar sig utan insatsen och att det fungerar bättre då.
Användarens profilbild
Av emellen
Jag har ju ingen bra bild i selen, men ungefär såhär satt hon när hon hade benen innanför, tänk vänstra sidan med knät lite längre in mot kroppen och högra sidan likadan som den vänstra... Fattar ni eller låter jag helt knäpp?? :roll:
Bild
Användarens profilbild
Av Myrten
diddeldi skrev:vilken bra bild emellen, precis så ska de sitta :D
Då har vi satt vår dotter "fel" i selen! Vi har haft hennes fötter "i kors" och det verkar ha fungerat för henne. Hon har åkt sjal den senaste månaden, så det kanske är dags att prova på det "rätta" sättet i igen. När vi har haft hennes ben som på bilden så har hon protesterat vilt, som om att benen blivit för "utvikta".
Användarens profilbild
Av diddeldi
Myrten skrev:
Då har vi satt vår dotter "fel" i selen! Vi har haft hennes fötter "i kors" och det verkar ha fungerat för henne. Hon har åkt sjal den senaste månaden, så det kanske är dags att prova på det "rätta" sättet i igen. När vi har haft hennes ben som på bilden så har hon protesterat vilt, som om att benen blivit för "utvikta".
ja men det viktigaste är ju att de är nöjda :D . alltså, det är tänkt att de ska sitta som på bilden men det är helt okej att göra annorlunda om barnet verkar föredra det.
Användarens profilbild
Av Din mamma
emellen skrev:Jag har ju ingen bra bild i selen, men ungefär såhär satt hon när hon hade benen innanför, tänk vänstra sidan med knät lite längre in mot kroppen och högra sidan likadan som den vänstra... Fattar ni eller låter jag helt knäpp?? :roll:
Bild
Ååååh, vilket gull! *villpussaochbitadesmåfötterna*
Användarens profilbild
Av Scharlott
Håller med - en himla bra bild som visar precis hur bebisen skall sitta 8)
Myrten skrev:Då har vi satt vår dotter "fel" i selen! Vi har haft hennes fötter "i kors" och det verkar ha fungerat för henne. Hon har åkt sjal den senaste månaden, så det kanske är dags att prova på det "rätta" sättet i igen. När vi har haft hennes ben som på bilden så har hon protesterat vilt, som om att benen blivit för "utvikta".
När bebisarna är riktigt små kan det vara så att de inte vill sära på benen fullt så mycket. Då är det helt ok att låta dem ha de lite mer ihop, så länge de sitter i ordentlig grodposition med knäna högre än rumpan 8)
Användarens profilbild
Av emellen
Ja, hon har ju liksom strävat dig själv innan hon somnade, så det verkar ju vara bekvämt att ligga så iaf! :D
Av aitch
Tack för alla tips och bilder! Jag har kommit på att största problemet nog är att hennes stackars fötter blev så uppåtvinklade. Men om man spände axelbanden lite till så hon kom lite högre och liksom hasade ner bältet på höfterna ordentligt, så fick fötterna mer plats och hon blev gladare! Nackdelen då är att ingen tyngd alls kommer på höfterna, utan allt på ryggen, men hon är ju inte så tung än som tur är, och det viktigaste är ju att hon sitter skönt!

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?