Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jennelii
Men det är så himla olika, jag älskar tex ergon o kan bära hela dagar på magen och vissa klarar bara inte att bära på magen med den (eller gillar den inte alls)...och när jag bär på ryggen bär jag gärna så långt ner som det blir med ergon, bär jag högre upp klarar jag inte ens en halvtimme då bränner det i hela ryggen. Jag kunde bära betydligt längre än jag nån gång gjort med gåsen på ryggen i går men med tex hoppizen funkar det inte. Med MT funkade det klockrent o bättre än nåt annat på jackan o med tjock vinteroverall och han kändes lätt som en bomullstuss medans jag inte kunde bära inne med mindre kläder med samma MT. Vissa kan bära länge med ringsjalen och jag kan knappt bära till mjölkdisken o till kassan i affären... Vissa gillar inte att bära på magen och jag kan tex inte bära på ryggen för jag får verkligen ONT medans andra skulle kunna gå jordens längsta fjällpromenad med barnet på ryggen. Det går inte att säga "köp den här, den är bäst" jag säger alltid att folk måste testa o känna vad dom tycker känns bäst själva.. Jag tycker att MT var krånglig med sina långa band medans andra tycker den är snabb o enkel. Jag vill ändå ha en trots att jag inte var så jättekompis med den då jag provade :roll: och jag har ändå sagt till flera kompisar att testa trots att jag inte gillar den själv, nån annan kanske gör det =)
Användarens profilbild
Av Anso
Jennelii skrev: Det går inte att säga "köp den här, den är bäst" jag säger alltid att folk måste testa o känna vad dom tycker känns bäst själva.. Jag tycker att MT var krånglig med sina långa band medans andra tycker den är snabb o enkel. Jag vill ändå ha en trots att jag inte var så jättekompis med den då jag provade :roll: och jag har ändå sagt till flera kompisar att testa trots att jag inte gillar den själv, nån annan kanske gör det =)
Så sant! :iagree:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tycker att min MT är skönare än Ergon.
Jag syr med vadderat midjeband och upplever inte att det skär in eller vrider sig. Gillar inte vadderade axelband utan syr dem breda så att de går att sprida ut ordentligt över ryggen och dra ner över axlarna beroende på vad jag ska göra. De är ordentligt långa så att jag kan göra tibetanavslut när jag bär på ryggen. Jag är faktiskt förvånad över hur skönt det blir, det är ingen vidare tyngd på vare sig axlarna eller höfterna. Den slår inte en bra knuten långsjal (omslutet X) men det är inte långt ifrån :D
Användarens profilbild
Av Anso
Nu har jag precis varit ute på en skogspromenad men Hanna på ryggen i Colibrin. Knöt som ryggsäck, dvs drog axelbanden rakt ner till armhålorna och sedan bak över Hanna, korsa och knyta fram.

Mellan axelbanden fäste jag det där extra bältet som kommer med Colibrin (liknar det lilla bältet/remmen på Ergo/Patapum) och då blir belastningen på axlarna inte alls något att tala om. Jag fick lätt in fingrarna emellan banden och min axlar och det blev nästan ingen tyngd på dem men dock lite mer än med Ergon det går inte att sticka under stol med.

Sedan började det att regna, inga regnkläder hade vi så vi blev rätt blöta..... :D
Av zenta
Hej pa er. Jag AAALSKAR min Colibri, MEN blir inte kompis med de langa banden, sa nu funderar jag pa att klippa av dem en bit. Kanske inte de runt magen , men definitivt de som gar over axeln. Varje gang jag ar ute o ska anvanda den sa hamnar de pa marken o blir skitiga och jag drar mej for att ta med den numera. Det vore ju synd att den bara ska ligga o damma i garderoben sa nu tror jag nog att det blir till att ta fram saxen.Klipp-klipp....
Hur har ni andra lost det med langa band eller ar det kanske bara jag som tycker att de ar for langa?
Användarens profilbild
Av Anso
Jag låter banden åka i backen, visst blir de dammiga men tyget är så tåligt och tätt vävt att det inte fastnar utan det är bara att borsta av det med handen.
Jag har t.o.m bett att få lite längre axelband (190 cm) för att få till en del knytvarianter bra, t.ex när man tvinnar axelbanden över barnets rygg innan man drar ner det under rumpan och benen.
Användarens profilbild
Av VenusLi
Anso skrev:Jag låter banden åka i backen, visst blir de dammiga men tyget är så tåligt och tätt vävt att det inte fastnar utan det är bara att borsta av det med handen.
Jag har t.o.m bett att få lite längre axelband (190 cm) för att få till en del knytvarianter bra, t.ex när man tvinnar axelbanden över barnets rygg innan man drar ner det under rumpan och benen.
Inser nu att det verkar finnas flera sätt att knyta mei tai:en på!
Skulle vara kul om någon ville illustruera de olika sätten. :wink:
Av Elisa
ÅsaM skrev:Jag har en colibri och jag tycker att den funkar bra. Jag använder den bara till att bära på rygg, har aldrig provat att bära den på mage dock.

Jag tycker den är väldigt smidig att knyta på ex en parkingsplats då jag lägger in de översta banden i bilen och sedan svingar upp sonen på ryggen.

Den här MT har ganska långa band så de övre banden korsar jag under sonens bak och sedan knyter fram. :D
Nu har jag kikat i ditt galleri, fina bilder :D
Måste då fråga om du har de normallånga banden på 170 cm eller längre specialbeställda? Och hur långa i så fall?
Tycker du att "krokodilklämmorna" fungerar bra- lätta att handskas med samt håller ett tungt huvud?
Av Elisa
Anso skrev:Jag låter banden åka i backen, visst blir de dammiga men tyget är så tåligt och tätt vävt att det inte fastnar utan det är bara att borsta av det med handen.
Och jag som aldrig ägt en Mei Tai funderar och funderar för att kunna beställa den perfekta Colibrin.

Är det bara när du bär fram du behöver de extra långa banden eller även vid ryggbärning?

Är det förresten någon som har corderoy i banden och ramen?

:?: :?: :?:
Användarens profilbild
Av Anso
Elisa skrev:
Och jag som aldrig ägt en Mei Tai funderar och funderar för att kunna beställa den perfekta Colibrin.

Är det bara när du bär fram du behöver de extra långa banden eller även vid ryggbärning?

Är det förresten någon som har corderoy i banden och ramen?

:?: :?: :?:
När jag bär högt upp på ryggen så behöver jag inte någon extra bandlängd så då blir det en hyfsad bit över. Så, det är nog mest när jag bär på magen som jag vill ha lite extralängd på banden.
Användarens profilbild
Av Mia
Jag tror att en anledning till att inte MT pasasr mig är att jag har höga axelkulor och axelbanden glider därför in mot halsen.. Har man sluttande axlar ser de ut att sitta mycket bättre!
Därför passar nog ergon mig bättre.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag gillar långa band när man bär på ryggen också, då kan man knyta tibetanskt, det avlastar mycket bättre tycker jag, och är skönare när man bär.

Mia - Det kan ju också vara så att en annan typ av axelband skulle passa bättre på dig. Jag har ganska smala och raka axlar och tycker inte att det är så skönt med vadderade. Jag kör med ordenligt breda band istället som går att sprida ut och dra ner lite över axeln så att de inte åker in mot halsen.
Användarens profilbild
Av Mia
Ja det kan tänkas.
Det är nog den enda sortens meitai jag inte prövat, breda, ovadderade band.
Vad finns det för alternativ?

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?