Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av astekl07
Jag måste erkänna att jag inte har fått kläm på något som måste vara den vanligaste knytningen av alla med vävd sjal, omslutet x fram. Jag knöt direkt dubbelt x när jag fick hem min första vävda sjal och det har blivit min standardknytning. Men så läste jag att omslutet x ska avlasta bättre och har försökt några gånger, men jag tycker att det är jobbigt att knyta och att det inte alls blir bättre än mitt dubbla x. Har dock inga problem med att knyta omslutet på ryggen och där skulle jag inte våga köra med ett x bara...

Så, blir omslutet bättre än ett dubbelt x för er fram? Är det något som jag skulle vinna på att träna mer på, eller är dubbelt x ungefär lika bra?

Hur gör ni när ni knyter omslutet? Några trick?
Ja, jag kan tycka att det bli lite bättre avlastning med omslutet-x på magen, men i regel så tycker jag inte att den lilla skillnaden uppväger fördelarna som dubbelt-x har (lättare att justera, lättare att ta i o ur barnet, går att ha färdigknuten på sig osv.) så det blir ändå mest bara det som jag knyter när jag ska bära på magen.

(kke inte riktigt det svar du var ute efter :wink: )
Användarens profilbild
Av Ingrid
Här kan du se mina bästa tips för att lyckas med omslutet kryss, sätt upp ljudet så högt du kan bara för det är tyvärr lite lågt:
http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0

Jag tycker att omslutet kryss fram avlastar betydligt bättre än dubbelt kryss. Men dubbelt kryss är mycket enklare att göra och passar mycket bättre om man vill ha en knytning att enkelt kunna lyfta i och ur barnet i. Om man har ett barn som är i krypåldern och vill upp och ner hela tiden medan man är hemma och bär, är den perfekt. Men ska man gå länge, tex på långpromenad, knyter jag alltid omslutet kryss. Den är också bäst om man ska gå och amma samtidigt. Då släpper man bara ner knytningen ganska smidigt, och så ammar man barnet som sitter upp i sjalen, medan man går runt. Praktiskt om man är ute och går och barnet plötsligt blir hungrigt.
Av astekl07
Jag har testat lite mer med omslutet, men eftersom jag bär mest korta sträckor som till och från dagis eller till bilen blir det oftast dubbelt x. Ibland går jag i och för sig iväg några timmar och tycker att dubbelt x fungerar utmärkt till det med. Å andra sidan brukar jag behöva justera sjalen ibland med dubbelt x. Den kan halka in lite och behövas dras ut till knävecken ibland om bebisen rör sig mycket eller om jag håller på och böjer mig fram för att hjälpa äldre barnet med kläderna. Egentligen är det inte så värst mycket jobbigare att knyta omslutet, det är ju egentligen samma knytning bara omvänd.

Däremot är jag helt med på att omslutet är bättre än ett slarvigt dubbelt x, det kan man få ont av (mest problem om man knyter Zaran väldigt fort så att barnet hänger i ena bandet bara och den andra sidan slackar, hoppen glider mer och brukar rätta till det av sig självt). Japp, jag erkänner jag är en sån där stressmamma på morgonen... Men knyter jag ett bra dubbelt x och efterdrar sjalkanterna så blir den knytningen hur skön som helst. Å andra sidan kanske det blir mer viktigt med en bättre knytning när bebisen blir större och tyngre.

Har däremot märkt en klar fördel med omslutet såhär på höstkanten, den skyddar bebisen bättre från kylan om man går med öppen jacka. Vid dubbelt x blir det fri väg för vinden in till bebisen, omslutet packar in bebisen och skyddar händerna.
Av FrokenG
Jg måste faktiskt tacka för att denna tråden fick mig att ge sjalen en chans till. Idag har lillan hängt med i sjalen några timmar till och från här hemma i ett enkelt dubbelt X. Jättesmidigt! Så, tack :tumup:
Av astekl07
När jag åkte tunnelbana och grejade igår upptäckte jag faktiskt att omslutet känns tryggare. Lillen är ju inte alltid stilla precis och kastar gärna ut armarna över sjalen och då är omslutet stabilare... :)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Man kan rätta till dubbel-X efteråt också hyfsat enkelt. Om du tycker att hon sitter för högt i sjalen, lossa då lite på knuten, dra ut lite tyg, gunga och skumpa ner henne lite tills hon hamnar på rätt höjd. Så knyter du till knuten där igen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?