Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har precis börjat bära lite mer i vävd sjal nu, tycker fortfarande det är lite läskigt och bökigt eftersom vi oftast sjalar i samband med bilfärder och då känns det så meckigt att knyta om sjalen varenda gång, med ändar som släpar i marken osv. Men i alla fall, jag fick låna en gås av en godhjärtad medlem här (tack loppatoppa! :heart: ) och tyckte jättemycket om den i teorin och att känna på den men tyckte inte jag fick till knytet - och lite samma sak kände jag även med min girasol, som är den vävda sjal jag äger själv. Jag knyter alltså vanligt omslutet kryss men tycker att det är skitsvårt att dra åt så att det blir ordentligt spänt i axel- och bröstparti (på mig själv). Jag försöker verkligen tills bebben börjar gnälla för att han sitter så spänt men en kvart senare hamnar jag i den vanliga sitsen: kan knappt andas för knuten spänner åt så mycket runt midjan men så glappar det uppe vid axlar och ovansidan av smokingbältet. Detta var mycket tydligare med gåsen och jag misstänker att det var för att den inte är lika stadig; fördelen var förstås att den gick att justera/spänna åt mycket lättare än girasolen där jag villar bort mig i allt tyg och tycker det är jättesvårt att spänna t ex ena sidan bara. Hänger någon med? Hjälp? :whut:
Jag tycker också att just gåsen är knepig på det där sättet, att den gärna liksom töjer sig upptill... har inte helt någon jättebra lösning men jag tycker det blir lite bättre om jag inte knyter med axelbanden utbredda utan mer ihop och sedan drar isär dem, vet inte om du kanske redan gör så, men annars är det mitt tips. Se också till att du verkan "cha-cha-cha"-ar (hoppediz-terminologi :wink: ) så att allt tyget verkligen ligger tajt på ryggen, jag drar alltid ändarna snett uppåt-utåt och skakar lite på mig (båda samtidigt alltså), men det är ännu viktigare med gåsen där jag gärna gör det och lirkar lite extra efteråt. Bred också ut tyget som du har runt midjan så det inte ligger som två rep, utan försök sprida ut även det för lite mindre "svångremskänsla".
Mm, det där cha-cha-cha:andet är jag nog lite kass på, tycker det känns lite läskigt innan sjalen faktiskt sitter ordentligt, som att bebben ska göra en bakåtkullerbytta. Stort tack för input så klart, tycker det du säger låter rimligt och ska nog kanske satsa på en tunn hoppe i stället för en gås då, och hoppas att den förra är något stadigare.
Jag brukar köra på "hoppa och dra" -metoden, men om du känner dig osäker på cha-cha metoden så kanske det inte är nåt för dig det heller. Gör det som sista grej innan jag knyter.

Edit: Såg nu att det antagligen var på magen du bar :lol: Då gör jag nog som inlägget ovan, är tyget ordentligt uppdraget över axlarna eller i iallafall upp till armhålorna, så sitter ungen där ordentligt och kan inte böja sig bakåt på det sättet. Prova över en sång eller så första gångerna om det känns obehagligt :tumup:
Hmm jag har inte det här problemet med gåsen men det kanske är olika.

För mig blev knytningarna riktigt bra när jag började spänna i etapper. Det finns en video som jag tycker förändrade mitt sätt att knyta sjalen som är ganska lång och på tyska men de beskriver bra hur i alla fall jag gör när jag knyter sjalen nuförtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=KTRKAFiY ... re=related

(1:30 ca börjar hon med sjalen)
HannaGerda skrev:Hmm jag har inte det här problemet med gåsen men det kanske är olika.

För mig blev knytningarna riktigt bra när jag började spänna i etapper. Det finns en video som jag tycker förändrade mitt sätt att knyta sjalen som är ganska lång och på tyska men de beskriver bra hur i alla fall jag gör när jag knyter sjalen nuförtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=KTRKAFiY ... re=related

(1:30 ca börjar hon med sjalen)

Mhh, intressant! Måste testa att göra så! Och intrssant att man kan förstå så bra trots att man inte förstår vad hön säger!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?