Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag fattar inte hur ni bär er åt. Kanske är det lättare med lite större bebbar? Jag har försökt bära Gabriel på ryggen men det gååååår bara inte. Då har jag ändå hjälp av sambon med att få upp honom. Dels är jag ju ovan vid knytningarna, men dessutom hamnar han snett eller kasar ner åt ena sidan efter ett tag.

Vilken ryggknytning tycker ni är bäst på en 3-mån? Hur gör ni med benen? De är ju så små och korta och svåra att få ut åt sidorna på ryggen, tycker jag. Kan man ha dem inne i sjalen?

På magen kör jag mest X-omslut och dubbel-X och har då benen utanför.

Tycker det vore så himla praktiskt om han kunde sova på ryggen emellanåt, när man ska baka eller diska tex. Jag skulle vilja bli riktigt bra på att bära på ryggen känner jag. :roll: :D Kanske borde öva med en docka? :?
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Öva du med en docka först så att du är säker på knytningen.....det är viktigt att få till tight från början så att dom inte kan sprattla så mycket
Användarens profilbild
Av Aurian
Omslutet rygg-X kör vi med till Vilja.
Det gäller att få knytningen tight nog och se till att barnet är ordentligt högt upp när du knyter, de kasar ju ner en bit när man rätar på sig.
Kvinnan på de här bilderna börjar med babyn väldigt långt ner, jag har alltid Viljas huvud vid min nacke, eller ännu lite högre upp!

Sen korsar jag alltid tyget mellan hennes ben, på precis samma sätt som när jag bär henne fram för att inte riskera att hon glider ur! Jag gör fortfarande ryggknytningarna (åtminstone med Vilja) framför en spegel, mest för att se till att jag lyckas sprida ut tyget ordentligt över henne.
Ett hett tips är också att försöka få knuten som man gör över brösten så långt ner som möjligt, annars kan det lätt kännas som att det trycker mot halsen/nyckelbenet.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Froggie: Du har alltså benen utanför sjalen? Inte inuti som i bildserien du länkade till? Det blir så mkt att hålla reda på: tyg, kanter, armar och ben! :wink: Men det är väl öva som gäller :!:
Användarens profilbild
Av Aurian
Sara med 98+02+05 skrev:Froggie: Du har alltså benen utanför sjalen? Inte inuti som i bildserien du länkade till? Det blir så mkt att hålla reda på: tyg, kanter, armar och ben! :wink: Men det är väl öva som gäller :!:
Precis! Benen utanför! Verkar läskigt att inte korsa tyget mellan benen på henne, det finns ju liksom inget som hindrar henne från att glida ur då om man skulle råkat knyta för löst (vilket är väldigt lätt hänt!) Dessutom "tvingar" korset isär benen lite bättre också på de små! :lol:
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag tyckte inte alls det gick at knyta på ryggen före 6 månader. Men det är väl säkert en vanesak. Jag har aldrig blivit bra på det, men det blev stor skillnad när Mattias blev stadigare själv, då hjälper han till lite.
Användarens profilbild
Av Suskiv
TYcker att 5-6 månader är minsta åldern. Tidigare har jag inte fått till det. Fast det är inte förän nu som jag tycker det går lätt. Nu hjälper han ju till (oftast)
Användarens profilbild
Av tinaw
Det är en svår mellanålder, när de fått en del styrka men inte har helt bra styrsel. Det blir bättre ska du se!

Just nu är Noah hopplös att bära på ryggen (5 mån), han lutar iväg (med flit) åt ena hållet så jag blir alldeles snedlastad. Och jag är en riktigt rutinerad ryggbärare, men det hjälper inte ändå. Är de för små går det inte riktigt att dra åt så de sitter stumt heller.
Användarens profilbild
Av Helena
Ett alternativ vore kanske att sy eller köpa en kvadratsjal? Så kan han vänja sig vid att sitta på ryggen och du blir också van vid att ha honom där, men slipper kämpa med ryggknytningar.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Tack för era svar. Jag får nog helt enkelt vänta lite, och öva under tiden kanske (dvs bära korta stunder trots knasig knytning :wink: ).

Sy en fyrkantssjal låter som ett kul alternativ... ska bara sy färdigt min bärjacka först, och alla de där ringsjalarna jag beställt ringar till... :roll: :D
Användarens profilbild
Av Kristina
Du kan ju öva med storasyster om hon går med på det, så att du lär dig hur du ska knyta för att få till det snabbt och bra. Sen när du fått in snitsen själv känns det nog enklare att prova med Gabriel.
Alma började jag bära på ryggen i sjal först när hon var runt 1½ år, Freja har jag satt upp på ryggen ett par gånger redan, fast hon uppskattar det inte sådär jättemycket direkt, hon är nog lite för liten än.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Storasyster har mkt bestämt avböjt min inviter ett antal (ganska stort antal :oops: :roll: ) gånger. Kanske ska fråga 7-åringen också, hon är nog mer samarbetsvillig :twisted: :twisted: , fast 25 kg... jag vet inte. :roll:
Användarens profilbild
Av Pyron
Enda gången jag lyckats med att få till en bra tibetan var på sjalvisning. Då var jag lite nervös och hade ju aldrig klarat det hemma men det var en som frågade om jag kunde visa.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?