Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Agneta H
Har testat att knyta omslutet x på ryggen och konstaterat att det är omöjligt. Först svepte jag in N (6 månader) i sjalen och tog upp honom på ryggen. Hur får man sen över den ena änden till andra sidan utan att ungen trillar ner? Och när man senare ska breda ut tyget, hur gör man det utan att kunna se och utan att ungen trillar ner?
Jag vill gärna lyckas med detta. Har testat en god stund nu med endast otålig bebis och huvudvärk som följd.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
En variant är att man knyter en knut ovanför bröstet när man väl har barnet på ryggen och sjalen om barnet. Då sitter det riktigt säkert när man börjar pyssla till korset.

Om jag inte minns fel finns det en bildserie med Anso och Hanna på sjalbarns förstasida, under knyta och sedan omslutet på ryggen.
Användarens profilbild
Av Anso
En knut förenklar helt klart tycker jag och tänk på att inte var för framåtböjd för då kan barnet börja att spjärna emot. Den knytningen jag visar är inte helt felfri, krysset kunde vara mer utspritt t.ex men för Hanna som då var väldigt stadig så fungerade det där utmärkt.

Att lägga tyget över armen och sedan föra den bakom ryggen tycker jag är det enklaste sättet att få tyget över barnet men sedan gäller det även att vara lite vig i axlarna.
Användarens profilbild
Av marlene
alltså det blir nog lättare att göra färdigt knytningen i lugn och ro om man gör en knut men jag tycker att det känns som att jag stryps och får gå och dra i sjalen hela tiden om jag ska ha knut eller korsa fram. Jag avslutar hellre med tibetansk för det är mycket skönare.
Av Agneta H
Grejen är att jag gjorde knuten men det kändes inte tillräckligt säkert. För det är väl inte en dubbelknut man ska göra?

Ja, det är väl bara att träna då. Försökte titta i spegeln samtidigt men det skulle jag inte ha gjort för vi har en garderob bakom och där fick N tag i handtaget mitt i vilket försvårade en del. För att inte tala om att han gärna drar mig i håret.
Av ansve9
Dunderknepet nr 1 heter SJALTRÄFF :D :D
Användarens profilbild
Av Mi
Jag verkar vara en av de få som lyckades med omslut på ryggen när barnet var betydligt äldre och mer sammarbetsvillig 8) Lyckades rätt hyfsat när pytte fyllde 10mån.. Nu funkar det hur bra som helst, fast jag föredrar ryggsäck mer nu :oops:
Användarens profilbild
Av diddeldi
för oss har det varit helt omöjligt när atlas var mindre. nu de senaste veckorna har han börjat hjälpa till lite mer (motarbeta lite mindre :wink: ) så nu går det. han är 12 månader. det beror ganska mycket på barnet alltså :roll:
Användarens profilbild
Av Key
ansve9 skrev:Dunderknepet nr 1 heter SJALTRÄFF :D :D
:iagree: Hade varit kul om du kommit in till Lund på en träff :) Jag är inte fena på rygg-omslut, men jag vet att det finns experter som gärna visar!
Av Agneta H
Key skrev:
ansve9 skrev:Dunderknepet nr 1 heter SJALTRÄFF :D :D
:iagree: Hade varit kul om du kommit in till Lund på en träff :) Jag är inte fena på rygg-omslut, men jag vet att det finns experter som gärna visar!
Hm...ja det är kanske dags för det nu då. Kan man ha större barn typ 5-åringar med sig också?
Användarens profilbild
Av Molla
Öva öva öva... Jag fattade inte heller först o tyckte det va helt kört men nu fixar jag lätt omslutet på ett par minuter bara. Tyckte det var enklast att breda ut sjalen i soffan (hörnet på enhörnsoffa, fotölj funkar bra också) med tva soffkuddar under medplats för bebis emellan -ger stöd åt bebis o håller sjalen uppe. sensätter man sig precis på kanten, lutar sig bakåt -tränar magmusklerna :wink: tar tag i sjaländarna o drar åt och upp... Ha ngn hos dig första gångerna.
Jag gör knut fram.
Sen nådde jag inte alls bakom bade mig o bebis för att sprida ut krysset men det går numer utmärkt. :hmm:
Jag har aldrig varit på sjalträff men jag tyckte nog dvd:n från didymos hjälpte mig en del.
Av Agneta H
Var det onsdagar ni brukade träffas? Varje onsdag? Vilken tid? Fast jag kanske ska kolla under bärsjalsträffar.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?