Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
Nästa vecka ska jag visa en tjej som köpt en didymos hur man knyter. Bebisen är tre veckor och hon hade försökt med vagga, men inte tyckt att det gått så bra. Jag får väl ta och visa x-omslut istället. Har ingen aning om vilken vagga Didymos visar i sina instruktioner, någon som vet, så att jag kan träna lite på den, ifall hon ändå vill knyta vagga? Har inte så bra koll på olika vaggalternativ.

Och sen har jag hört att en del viker sjalen dubbel när det är så små bebisar, men då blir det väl jätte tjockt eller? Jag bar ju bara i Babybundlern när Miles var så liten, så jag har ingen erfarenhet av vävd sjal och liten bebis.
Användarens profilbild
Av johanna
Didys instruktioner för vagga verkar ganska bra, tycker jag. Det finns en variant med kort sjal och så nån längre kryssvariant. Vill du att jag ska scanna de sidorna åt dig? (Jag tror iofs att det är förbjuder men är man rebell så är man :lol: )
Användarens profilbild
Av Helena
Du kanske bara kan beskriva hur den längre kryssvarianten är, så kanske jag känner igen den. Är det samma som i Ella Roo-häftet tror du, jag menar vanligt x-omslut och stoppa i bebisen liggandes istället för sittandes.
Användarens profilbild
Av johanna
Nej, det är inte samma - man gör som ett U bakpå ryggen och sen stoppar man ena sjaländen genom U:et...

Okej, nu har jag kollat Babyboden för jag hade för mig att det fanns nåt liknande där - det är alltså som Bas-X och man stoppar ner bebisen i den inre korsdelen och brer ut den andra utanpå, sen drar man ner över axeln så tyget hamnar "vridet" (som Katarina har på sin kort-hoppis-bild!) för att stödja huvudet.
Användarens profilbild
Av Helena
Tack för svaret, jag har aldrig provat bas-x, men det ska visst inte vara så bekvämt, då tror jag att det är skönare med x-omslut vagga.
Användarens profilbild
Av emmahawk
Och sen har jag hört att en del viker sjalen dubbel när det är så små bebisar, men då blir det väl jätte tjockt eller?
Vi vek sjalen dubbel när Marta var "ny-is". Det blir mycket lättare att få mjuka, släta knytningar så tycker jag. Jag tycker fortfarande att det är skönt att ha den dubblevikt om jag bär på magen. Angående värmen så har jag inte tänkt på hur mycket varmare det blir...när det var knallvarmt förra sommaren använde vi mest sutemi.
Användarens profilbild
Av Helena
emmahawk skrev: Vi vek sjalen dubbel när Marta var "ny-is". Det blir mycket lättare att få mjuka, släta knytningar så tycker jag. Jag tycker fortfarande att det är skönt att ha den dubblevikt om jag bär på magen. Angående värmen så har jag inte tänkt på hur mycket varmare det blir...när det var knallvarmt förra sommaren använde vi mest sutemi.
Men blir det inte en jättestor knut då om sjalen är dubbelvikt? Vilket håll viker du åt, så att öppningen är uppåt eller neråt, jag har hört talas om båda? Dubbelvikt måste ju ha fördelen att det inte blir så korvigt vid bebisens ben, måste ju bli en massa överskottstyg där med en vävd sjal för en väldigt liten bebis.
Användarens profilbild
Av Anna
Knuten blir ju inte större om man viker? man knyter ju alltid med hela sjalens bredd ändå. Jag brukar vika med öppningnen uppåt så man kan stoppa i den lilla som i en liten ficka, men då viker jag bara på den axeln.
Användarens profilbild
Av Helena
Anna skrev:Knuten blir ju inte större om man viker? man knyter ju alltid med hela sjalens bredd ändå. Jag brukar vika med öppningnen uppåt så man kan stoppa i den lilla som i en liten ficka, men då viker jag bara på den axeln.
Ja det är ju klart, vad knäpp jag är. Vad menar du med viker bara på axeln?
Användarens profilbild
Av Helena
johanna skrev:Nej, det är inte samma - man gör som ett U bakpå ryggen och sen stoppar man ena sjaländen genom U:et...

Okej, nu har jag kollat Babyboden för jag hade för mig att det fanns nåt liknande där - det är alltså som Bas-X och man stoppar ner bebisen i den inre korsdelen och brer ut den andra utanpå, sen drar man ner över axeln så tyget hamnar "vridet" (som Katarina har på sin kort-hoppis-bild!) för att stödja huvudet.
Nu har jag tittat efter i Hoppediz-häftet, och jag tror att den knytningen finns med där också, för hon gör ett u på ryggen. Och fördelen med den här vaggan, måste ju vara att man kan plocka i och ur barnet utan att knyta om sjalen tror jag. Om man gör x-omslut vagga med smokingbältet innanför och korset utanför, så får man ju knyta om varje gång.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
När är det har du gjort det ännu??
Användarens profilbild
Av Helena
Jo, det var idag, en tre-veckors och en fem-veckors bebis och båda hade Didymos-sjalar. Det var riktigt knepigt att knyta så små bebisar med Didymos. Jag fick testa med fem-veckors flickan, men det var svårt att dra åt ordentligt, man ville ju inte klämma barnet, och så var det svårt att hålla reda på benen och fötterna, jag kände inte riktigt var de var. Men oj vilket lätt barn, vägde ju ingenting, Miles är ju inte så tung tycker jag, men den här lilla bebisen kändes som ingenting
Användarens profilbild
Av Suskiv
Helena skrev:Jo, det var idag, en tre-veckors och en fem-veckors bebis och båda hade Didymos-sjalar. Det var riktigt knepigt att knyta så små bebisar med Didymos. Jag fick testa med fem-veckors flickan, men det var svårt att dra åt ordentligt, man ville ju inte klämma barnet, och så var det svårt att hålla reda på benen och fötterna, jag kände inte riktigt var de var. Men oj vilket lätt barn, vägde ju ingenting, Miles är ju inte så tung tycker jag, men den här lilla bebisen kändes som ingenting
natar att det har med vanat aatt göra. Jag hade ju storkis till Tova när hon var nyfödd och tyckte aldrig det var svårt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?