Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bollen
Jag behöver 5,2 i längd (Easycare m raka ändar) för att kunna knyta under rumpan på bebisen när jag gör omslutet kryss på magen.

Om jag nu vill kunna knyta omslutet ryggkryss och även andra ryggknytningar när jag blir mer van, vilken längd bör jag ha då? Har provat med en sjal på 4,98 och då blev det en hel del över (gjorde den här knytningen http://smg.photobucket.com/albums/v58/w ... t=SHBC.flv )

Funderar nämligen på att köpa en kortare Easycare för ryggknyt och då är frågan - blir 4,2 bra tror ni?
Av surftrollet
Jag klarar mig på 4,6 med knuten fram vid omslut på magen och knyter bekvämt med 4,2 i omslut på ryggen (med didy = snedskurna ändar). Då har jag en liten svans, bara tillräckligt för att få knuten på tygets fulla bredd.

Kan du inte pröva med 5,2:an och mäta hur mycket svans du har som är överflödig?
Användarens profilbild
Av Bollen
Jo, jag ska mäta!

Finns det andra knytningar där man behöver mer längd än den i videon ovan? Eller räcker det att jag gör den och mäter hur mycket som blir över?

Jag är ju helt ny vad gäller ryggknyt så jag behöver lite hjälp :)
Användarens profilbild
Av cutypie
Tassmärkar tråden,
ska prova knytningen imorgon, den verkar vara superbra!!! :o
Det finns fler knytningar där det går åt mera tyg på ryggen, men tyvärr muste jag ta mig till jobbet nu och har inte tid att leta fram de.

Du ska säkert få bra hjälp av nån annan.... :D
Av malinka
Både min man och jag knyter Secured High Back Carry (knytningen i filmen) med vår 4,2 m Didy. Jag får ganska mycket svans och för maken är det precis att sjalen räcker.
Av malinka
*dubbelt*
Senast redigerad av malinka den ons maj 21, 2008 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Av malinka
*trippelt*
Användarens profilbild
Av Bollen
Knöt med sjalen som är nästan exakt 5 meter och fick först över ca 80 cm och nästa knytning ca 75. Alltså borde jag klara mig på 4,2 men den får ju gärna vara lite längre ändå. Nu har jag alltså knutit knytningen i filmen.

Vilka andra knytningar behövs det mer tyg till?
Av surftrollet
Det går förmodligen åt en liten smula till på längden ifall du vill göra ett omslut med en knut fram, alltså säkrad på samma sätt som i filmen. Hmm, letar...

Från sjalbarnsgalleriet:
Bild

Det är den ryggknytning som kräver mest sjal så vitt jag vet. Det blir lite längre än den i filmen eftersom barnet kommer lite längre ner, men tyget ska fortfarande upp över axlarna.
Av Pétronille
Jag har alltid kört omslutet kryss med dubbla varv kring höften för att få rejäl avlastning, och då behöver jag en sjal på kring fem meter eller strax under (då talar jag om en snedskuren sådan, där blir det i själva verket extra längd). Jag är ganska liten och späd och har inte haft något stort barn! På vintern går det åt ännu mer tyg eftersom man har en massa kläder på sig! :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag kan knyta omslutet kryss med en sjal som är 4 meter. Men jag väljer helst de sjalarna som är runt 4,7 meter det för att det är skönare att knyta med när man kan låsa fast den änden man inte håller på med mellan benen. Så vad man kan och vad man trivs med är olika saker. Jag gör inte varianten som han visar i filmen utan vanligt omslutet men då mitt barn börjar bli stort nu så kommer han lagomt högt upp ändå.
Användarens profilbild
Av Foxan
4.6-4.7 funkar bäst för min del (av samma anledning som Thanissa skriver om). Verkar som du och jag är i samma storleksgrupp, jag ockå behöver minst 5.2m att få knytet under rumpan när jag bär på magen. ;)

Jag har ingen sjal som är 4.2 lång, men med 4.6 (Hoppe med avsmalnande ändar) blir det lagom med tyg över.
Användarens profilbild
Av Clärchen
Hur har det gått? Har du kommit fram till vad du behöver eller vill du komma och provknyta? Jag har en easy 4,7 och en EllaRoo 4,2 så det finns lite möjligheter att se hur det blir.
Jag är hemma veckan ut, börjar jobba på måndag 8)
Imorgon ska jag nog till Vaxholm en sväng förresten.
Användarens profilbild
Av Bollen
Clärchen skrev:Hur har det gått? Har du kommit fram till vad du behöver eller vill du komma och provknyta? Jag har en easy 4,7 och en EllaRoo 4,2 så det finns lite möjligheter att se hur det blir.
Jag är hemma veckan ut, börjar jobba på måndag 8)
Imorgon ska jag nog till Vaxholm en sväng förresten.
Jag skickar PM!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?