Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Laurentia
Jag har börjat bära min sexmånaders tjej på ryggen i långsjal. Knytningen jag använder är omslutet ryggkryss och jag tycker nog att jag brukar få till den rätt bra. Hon verkar rätt nöjd med att sitta på ryggen och pillar på vad hon kommer åt. Problemet är bara att hon somnar ganska fort. Även om sjalen sitter precis under hennes armhålor, så blir det väldigt vingligt och jag måste i stort sett gå framåtlutad för att hon inte skall hänga bakåt.

Finns det bättre ryggknytningar för sovande små barn? Skall jag dra åt hårdare? Kan man få till det med krysset, så att det hamnar över hennes axlar, utan att huvudet täcks helt?

Anledningen till att jag använder just omslutet ryggkryss är att jag är van att bära henne i omslutet kryss fram. Jag kanske skall tillägga att hon även då somnar på två röda.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Låter ju som om hon har det riktigkt bra och mysigt därbak om hon somnar :wink:

Jag brukar ha en halsduk eller liknande som jag stöder min dotters huvud med när hon somnar, en del knyter upp en sjalända och lägger över huvudet som stöd.
Minns hur det var för några månader sedan, huvudet hängde och slängde som bara den, nu börjar hon fatta att man kan luta huvudet innåt, och så är hon inte lika ostadig längre heller. Men testa med en halsduk eller nåt :tumup:
Användarens profilbild
Av Mia
Till en sa liten skulle jag rekommendera att knyta over hennes axlar oavsett om hon sover eller ej.
Har finns nagra bilder. Jag tankte framst pa nr3.
http://www.sjalbarn.se/galleri.php?bild ... Langsjalar
Det ar lite svart att na bak sa att man sjalv kan stoppa in huvudet men med lite hjalp funkar det toppen.
Av Laurentia
Tack för era svar!

mari_tres,
Jo, mysigt är det. Det är just därför som jag skulle vilja lära mig knyta bättre, så att jag slipper ta ner henne när hon somnat.
Jag har rätt mycket sjal över när knytningen är gjord, så jag skulle gärna fixa till det med en sjalända i så fall (snarare än en halsduk). Jag är inte riktigt med på hur, bara.

Mia,
Min tjej ser ut precis som barnet på bild nr 3 - samma min när hon sover! Det är ju dessutom vår sjal! Jag skulle gärna knyta som på bild 3 (eller kanske 3:an från slutet), men hur gör man? Är det också ett omslutet ryggkryss?

Jag är väldigt rörlig och kommer åt relativt bra med armarna en bra bit upp på ryggen, men jag har hittills inte lyckats få till det med sjalen över hennes axlar. Kan man göra det själv eller behöver man hjälp? Finns det instruktioner på nätet som visar hur man gör? Jag har lärt mig omslutet ryggkryss via knytinstruktionerna här på sjalbarn.se, men de visar inte för små barn, mer inslutna i sjalen.
Användarens profilbild
Av glis
Jag håller också på att lära mig och tycker att man får sjalen över axlarna på barnet ganska bra om man drar upp den nästan till sin egen andra axel och sedan drar ner den. Alltså att man när man lagt över sjalen på ryggen trixar upp den på sin andra axel och därifrån liksom sveper ner den mot barnets rumpa. Sedan får man inte slarva med åtdragandet, det har jag bekymmer med för jag har fått ont i handlederna av att ha barn.
Användarens profilbild
Av Mia
Ja vanligt ryggomslut.
Sa har har hon gjort det ryggkrysset.
http://www.youtube.com/watch?v=aEAOkIOEUuc
Sedan kan man vika upp axelbanden eller vika "ut" dem for att tighta till och gora det bekvamare.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Min 2-åring brukar också somna på ryggen emellanåt. Att knyta så att armarna är inne i sjalen är inte lönt för hon lirkar ut dem på 5 röda när hon är vaken. Men när hon sover är det smidigt att få upp sjalen högre på ryggen så när hon väl har somnat brukar jag knyta upp knuten på sjalen och sen göra om själva krysset och sen ny knut i midjan, så att armarna hamnar innanför så sjalen går nästan hela vägen upp till nacken så att det blir mer stöd för ryggen i varje fall på henne. Själva huvudet brukar hon inte behöva något direkt stöd för längre, det brukar hon borra in i ryggen på mig.
Av Laurentia
Tack igen för alla svar!

Nu tror jag att jag hänger med på hur jag skall få till det. Youtube är verkligen inte dumt!
Användarens profilbild
Av Victoria P.
Aha, det där med att knyta över ett stöd av änden på sjalen låter ju så självklart, varför har jag inte tänkt på det? Ska provas idag!
Annars har jag gjort så med denna knytning att jag dragit upp tyget som ligger veckat bakom nacken på lillen, så blir det ett stöd.
Bild
Av Laurentia
Jag har övat lite i helgen och det går numera rätt bra att få sjalen runt barnets axlar. Troligen somnar hon ännu snabbare när hon har lite mindre utrymme att röra sig på.

Däremot behöver jag fortfarande hjälp om jag vill stoppa in hennes huvud lite mer när hon somnat.

Tack för er hjälp!
Användarens profilbild
Av ekarny
Jag vill gärna få lite tips på hur ni andvänder en sjalände till stöd för huvudet. Så puff puff och bild gör absolut inget :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?