Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej,
vi håller på och gå över från att bära på magen till att bära på ryggen i vår Ergo då sonen börjar bli lite tung (11 kg).

Men jag förstår inte hur man ska göra det utan att riskera att tappa honom?

Har testat de olika sätt som finns på Ergos hemsida dvs att 'hoppa' runt honom från höften samt att placera honom på ryggen från början men bägge känns livsfarliga. Det är ok hemma då jag kan göra det över sängen men om man är ute så vet jag inte hur det ska gå till? Och hur får man ur honom ur selen på bästa sätt?

Vi hade precis en liten otäck incident där han slingrade sig ur, dök ner med huvudet före och landade på sängen - inget hände, han tyckte det var kul men jag blev dörädd! Det är svårt bara att skriva om det och känner nu lite ångest över att det kan hända igen...men vi gillar verkligen att bära honom...har inte ens en vagn...så jag vill gärna komma över detta.

Hur gör ni andra? Om ni bär i sjal, fungerar det bättre?

Jag har ändå tänkt att köpa tex en vävd långsjal då Sinon är passé nu...men alla tips kring detta ämne är välkomna!
Användarens profilbild
Av Foxan
Jag tror nästan att du ska komma på en sjalträff och titta IRL hur andra tjejer gör. Det är rätt enkelt, egentligen, men personligen jag tycker att man begriper proceduren bättre när man tittar på andra i verkligheten.

Då kommer du också få lite "feedback" och kanske även hemliga tips ;)
Av malinka
Jag brukar hoppa runt sonen a la ergo filmen när jag bär i ergo, men när jag bär i sjal lyfter jag honom över mina axlar.
När jag ska sätta ner honom går jag alltid ner på huk och låter honom glida ner vid min sida.

Jag började också hemma på sängen till jag fick in tekniken. Man får helt enkelt öva hemma tills man känner sig säker innan man ger sig ut på stan :wink:
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag visar gärna så fort som Plutten behagat titta ut ur min mage och växa till sig lite..

Tills dess, ja, öva mer är ju ingen dum idé. Men ta en paus om det känns osäkert. Har du testat att sätta barnet på ergon i en soffa/stol, sätta dig framför och knäppa midjebältet och sedan dra upp axelremmarna? Det kan ju i och för sig vara lite svårt att hitta en soffa ute på stan..

Jag tyckte nästan att det var lättare att börja med sjal, tills jag blev säker. Då lade jag barnet på sjalen, samlade ihop tyget runt barnet, tog tag i både barn och tyg och lyfte över axeln. På det sättet är det betydligt mindre risk att barnet glider.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
När det gäller upp på ryggen brukar jag låta M vara med ryggen mot mig och sen tar jag tag i hennes överarmar (högerhanden med tummen vänd mot mig och vänsterhanden med tummen från mig) och lyfter henne över högeraxeln. Selen har jag knäppt runt midjan innan. Väl på ryggen så håller jag ena handen över ryggen på henne (för lite extra känsla av säkerhet går det även att ta tag i byxlinningen baktill på barnet) medan jag fäller upp sittdelen och tar på mig ena axelremmen och sen tar jag på den andra och håller en hand bakom ryggen utanpå selen tills båda axelremmarna är på plats.

När hon ska ner från ryggen knäpper jag upp bröstspännet och lutar mig lätt framåt. Sen trär jag ur ena armen ur axelremmen och lägger den (lite vriden och vinklad så att tummen är neråt) innanför selen runt midjan på barnet och tar tag i barnet där/i byxlinningen. Sen samtidigt som jag tar av det andra axelbandet och låter sittdelen på selen falla neråt så drar jag barnet till höften och möter upp med benet så att hon får kana ner längs låret så att jag kommer åt att ta nytt tag med båda armar/händer och kan lyfta upp henne.

Svårt att förklara i text men hoppas du förstår ungefär hur jag menar i varje fall.
Användarens profilbild
Av korell
Du har fått bra tips.
Det bästa vore nog att gå på en sjalträff och se live hur andra håller händer och armar..... det är de små små detaljerna som avgör hurvida det är säkert eller inte. med "rätt" handgrepp är det svårt att tappa barnet!
Användarens profilbild
Av asz
Hej ni snälla och visa kvinnor som svarat!

Tack för alla tips, det känns som om det är dags för mig att gå på min första sjalträff...nu återstår bara att hitta en!
Användarens profilbild
Av korell
åhh, de är många i gbgtrakten! så det löser sig nog inom en snar framtid :D
Användarens profilbild
Av asz
Lunch?
Användarens profilbild
Av Sarai
Klicka på länken! :)
Användarens profilbild
Av asz
:D Aha...

Lunch är svårare för min del eftersom jag arbetar halvtid (vi delar på ledigheten maken och jag) men däremot tar jag och S ofta en promenad på eftermiddagen om någon vill följa med någon dag?

Jag ska spana efter sjalträffar och försöka komma ifrån någon fredag fm så att jag och S kan gå på den öppna förskolan i Fässbergskyrkans församlingshem där jag har förstått att det brukar finnas sjalmammor...

Har inte varit på någon öppen förskola alls så det ska bli kul!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?