Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
Jag är ju inte så bra på ryggknytningar och varje gång jag försöker med något så kasar tyget upp över Miles rumpa och sen vill han inte heller ha benen böjda så som han har när han sitter på magen, han liksom spjärnar emot. Vad ska man göra?
Användarens profilbild
Av MOE
Testa att sätta honom med sjalen bakom sig, i en fåtölj eller soffa. Sen drar du upp lite tyg mellan benen på honom, alltså upp mot magen. Då är det mindre risk att tyget glider upp sen när du lyfter upp honom på ryggen. Förstår du hur jag menar??
Användarens profilbild
Av tinaw
Brukar du sitta framför och ta upp honom eller svinga upp honom?
Användarens profilbild
Av Helena
Det funkar inget av det egentligen, sitter han i soffan sitter han inte still, och svinga upp honom kan jag inte heller. Fast det är nog det som kanske skulle funka bäst.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag tycker personligen att svinga upp funkar bäst. Då är det enklast att få tyget att smita åt ordentligt. Såhär gör jag:

Lägger Thilda på sjalen, drar sjalen under armarna på henne (om hon inte ska sova eller nåt) och ser till att den går ner till knäna. Samlar sjalen i handen så att den blir jämnt "veckad", som en solfjäder eller hur man ska säga, på båda sidor och att den verkligen sitter tajt runt henne överallt. Ser till att kanterna under knäna och armarna är spända lite extra. Ibland sätter jag henne upp på sjalen i stället för att lägga.

Sedan tar jag om båda sjaländarna med vänster hand (jag är högerhänt), den ena änden mellan tummen och pekfingret, och den andra mellan pekfingret o långfingret. Lyfter försiktigt rakt upp, det är nu jag ser att sjalen verkligen ligger an överallt runt henne, för hon ska behålla den ställning hon haft medan jag meckat, inte glida iväg åt nåt håll. Annars är det bara att lägga ner och greja lite till med tyget så att det blir jämnt spänt. När jag lyfter henne ska hon liggga som i en hängmatta utan att fötter eller huvud tippar över, bra balans.

Så lyfter jag runt henne och lägger upp henne på vänster axel. (Svinga låter mycket mer dramatiskt än det jag faktiskt gör... ) Jag för över höger sjalände till höger axel, och sedan fortsätter jag därifrån. Ibland håller jag i hennes vänstra hand med vänsterhanden samtidigt (och vänster sjalände), om hon är lite vild. Enklast är ryggsäck med fjäril (Sprid ut sjal över axlarna, enkel knut ovanför bysten, sjaländar bak under knän o rumpa. Knyt bak med kortare sjal, annars fortsätt fram o knyt fram. Avsluta med att dra lite i "knuten" under halsen, skönare för en själv och barnet blir att sitta bättre.) eller tibetansk rygga (sjaländarna samlade som vanliga ryggsäcksband osv).

Inte är bena lika fint böjda som när hon sitter på magen inte, jag vet inte varför, hon verkar vilja ha det så.

Hoppas det var till nån hjälp. Det gick inge vidare för oss till att börja med, men nu går det nästan automatiskt. Och numera fattar ju hon vad HON ska göra också, dvs inte försöka leka tittut eller "vem kan hoppa mest på mammas rygg" :)
Användarens profilbild
Av Helena
Tack för era svar, jag ska ta tag i det här igen. Man blir lite lat när man har en sutemi.
Användarens profilbild
Av Helena
Men när jag fått upp Miles på ryggen och om jag vill göra den där knuten på bröstet innan jag går vidare, då måste jag ju släppa Miles helt och hållet, annars kan jag inte föra ena sjaländen under den andra. Det är ju lite läskigt egentligen.
Användarens profilbild
Av Kristina
Fat då hålls han ju fast av sjalen, dessutom kan du stå rätt framåtböjd när du knyter och sen resa dig upp och hoppa lite och dra åt den så han kommer i rätt höjd. Så gör jag iaf. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?