Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hermana
Min svägerska har stora problem med ryggen och säger att hon troligtvis inte kommer att amma mer
än två-tre månader pga ryggen (det är hennes fjärde barn så hon har tidigare erfarenhet).
Min man ( :shock: ) pratade med henne om bärsjal som ett alternativ att ha som hjälp vid just amning.
Så, vad är bäst att amma i (jag fick aldrig till det i sjalen)?
Helst nåt lättknutet så jag funderar på ringsjal, bärpåse eller en
Easy Hug (heter de väl, trikåsjalarna som inte behöver knytas?).
Den ska alltså användas vid sittande amning inte springa omkring i köpcentret. :wink:
Av sjaltokan
Amningskudde? :hmm:
Användarens profilbild
Av hermana
thowida skrev:Amningskudde? :hmm:
Jo, det sa jag också. Men jag tyckte det var trevligt att maken
som inte varit förtjust i mina sjalinköp (en räcker väl :roll: )
gav det som förslag till henne. Det vore ju en fin present till bebisens födelse om inte annat.
Hon har ju problem med ryggen så sjalen kan ju bli använd vid fler tillfällen än amning. Man bär ju på sitt barn vare sej
man vill eller inte. :wink: Och värvar jag en ny sjal-användare så är ju
det gott! :lol:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Vävd långsjal tycker jag är lättast 8) Ringsjal funkar också bra att amma i :D
Användarens profilbild
Av hermana
Scharlott skrev:Vävd långsjal tycker jag är lättast 8) Ringsjal funkar också bra att amma i :D
En vävd tror jag avskräcker henne till en början.
Men får jag in henne i sjalvärlden och hon gillar det så får hon l
åna en av mina som bara ligger och samlar damm för tillfället.
Ringsjal låter bra. Jag har ett par ringar, kanske ska sy (eller låta mamma sy :roll: ) en, det passar min ekonomi.
Min ringsjal får hon inte låna,
det är den enda som används sporadiskt härhemma.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Sele eller MT tycker jag är bäst. Då är det superlätt att hissa upp barnet sen också om det somnar efter amning.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Knyttet & K skrev:Sele eller MT tycker jag är bäst. Då är det superlätt att hissa upp barnet sen också om det somnar efter amning.
Håller med om att bärsele och MT är himla praktiskt när man skall amma 8)
Användarens profilbild
Av Myrten
thowida skrev:Amningskudde? :hmm:
Den amningskudden vi köpte från Babyproffsen fungerade inte alls. Elsa rasade ner mellan mig och kudden hela tiden. Det gäller nog att hitta rätt kudde som passar barn och mamma för att det ska fungera.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
hermana skrev:Min svägerska har stora problem med ryggen och säger att hon troligtvis inte kommer att amma mer
än två-tre månader pga ryggen (det är hennes fjärde barn så hon har tidigare erfarenhet).
Min man ( :shock: ) pratade med henne om bärsjal som ett alternativ att ha som hjälp vid just amning.
Så, vad är bäst att amma i (jag fick aldrig till det i sjalen)?
Helst nåt lättknutet så jag funderar på ringsjal, bärpåse eller en
Easy Hug (heter de väl, trikåsjalarna som inte behöver knytas?).
Den ska alltså användas vid sittande amning inte springa omkring i köpcentret. :wink:
Jag har mycket besvär från axlar och nacke och jag hade inte överlevt utan min amningskudde. Hemmasydd, 90grader med rundad innerkurva som slutet rätt tätt intill kroppen. Hade heller inte överlevt särskilt länge utan ringsjalen då sonen blev lite större, för utan den klarade jag inte att amma ute mer än lite om det inte fanns stöd. Amningskudden kan ju inte hänga med hela tiden, utan den var mest hemma. Hade iofs 2, en i soffan och en i sängen som ibland hängde med i bilen.

Ringsjal var helt fantastiskt bra att ha!
Användarens profilbild
Av hermana
Mamma Eli skrev: Jag har mycket besvär från axlar och nacke och jag hade inte överlevt utan min amningskudde. Hemmasydd, 90grader med rundad innerkurva som slutet rätt tätt intill kroppen. Hade heller inte överlevt särskilt länge utan ringsjalen då sonen blev lite större, för utan den klarade jag inte att amma ute mer än lite om det inte fanns stöd. Amningskudden kan ju inte hänga med hela tiden, utan den var mest hemma. Hade iofs 2, en i soffan och en i sängen som ibland hängde med i bilen.

Ringsjal var helt fantastiskt bra att ha!
Tack för ditt svar! Och de andra också såklart.
Jag får leta amningskudde och göra en ringsjal till henne! :D
Användarens profilbild
Av Ingrid
Om hon ska sitta ner och amma är ringsjal garanterat lättast.

Sen kan jag tipsa om en annan amningsställning, som jag använde redan från början med andra barnet. Jag har också dålig rygg. Amningskudde hjälpte inte helt och hållet. Jag satte barnet grensle över mitt ena ben, och ammade med barnet sittande helt upprätt mot min mage. På det sättet sträcker man upp ryggen och sitter jättebra, och anstränger inte heller armarna särskilt mycket. Jätteskönt för ryggen! Sedan beror det väl lite på hur man ser ut i kroppen om det passar bättre eller sämre. Att jag började med det var från början för att jag fick tipset att barnet fick mindre luft i magen om det ammas upprätt, och slipper problem med magen och rapningar då. Det fungerade bra, och som bonus var det mycket bättre för min rygg.
Användarens profilbild
Av hermana
Tack Ingrid för ditt svar!
Hon är liten och ganska rund. Om man har barnet sittandes upprätt så menar du väl att man har ringsjalen som stöd, annars låter det lite jobbigt för armarna?
Användarens profilbild
Av Ingrid
Nej, jag menar helt utan bärsjal då. Då har man ena handen lite lätt som stöd för huvudet på barnet. Är det litet, kan man säkert palla upp med lite kuddar runt omkring också.
Användarens profilbild
Av hermana
Ingrid skrev:Nej, jag menar helt utan bärsjal då. Då har man ena handen lite lätt som stöd för huvudet på barnet. Är det litet, kan man säkert palla upp med lite kuddar runt omkring också.
Jo, det är klart. Jag tänker på min två-åring jag, det är väl annorlunda med en liten nyföding. :)
Användarens profilbild
Av Josefin
Mina barn har ofta ammats sittande gränsle över båda mina ben, mage mot mage. Anledningen att det har blivit så är förstås att jag har ammat dem i sjal och sele, alltså de har suttit i upprätt position då,sedan har det blivit naturligt att amma så även utan sele ibland (mer och mer ju större de blir) I sjal/sele har de ammats upprätt redan från några veckors ålder, med extra stöd för huvudet av min arm, utan sjal sele från att de börjat sitta, typ, eller kanske tidigare också ibland, minns inte. Så det går fint.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?