Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej alla experter!

Vi ska resa bort en vecka til värmen och jag är övertygad om att vi kommer behöva någon typ av bärhjälpmedel. Ja, ni vet, sena kvällspromenader, en natt på flygplatsen osv så att hon kan sova "på mig".

Jag vill helst slippa knyta och undrar om det finns något som jag bara kan "dra över huvet". Hon är 2,5 och väger ca 12-13kg.
Jag har en pojke också på 4,5 åring (kanske 16kg) finns det kanske till och med något jag kan utnyttja till båda barnen?

Jag tänker mig att bära henne på magen för det är så hon trivs nu. Har ingen sjal i dagsläget och hart tyvärr aldrig haft fast det hade hon velet, min lilla apunge :lol:

Vidare undrar jag om man kan köpa begagnat på den här sidan? Eller har någon något annat tips var man kan hitta det föreslagna billigt så vore jag superglad!

tack på förhand
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag skulle nog föreslå en ergonomisk sele typ ergo, patapum edy.

Titta under säljes eller lägg in en egen annons under köpes :D
Av Angelica, Doula
HIttade iofs denna sida för bara ett par minuter sedan och har inte hittat något säljes. hur hittar jag dit? =)
Användarens profilbild
Av sanna73
Gå in på forumindex och skrolla neråt så hittar du rubriken :D

Lite ovanför hittar du också recensioner av olika selar och sjalar :D
Av Angelica, Doula
Hittade men tyvärr inte någon ergo... Får hålla vidare utkik helt enkelt.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Skulle också rekommendera en ergonomisk sele! Lägg in en egen annons under köpes så kanske du får napp!

Och välkommen hit :)
Av Angelica, Doula
Jag har lagt in annons nu så jag hoppas att någon förbarmar sig =)
En sån där ergo förresten, hur stor kan JAG vara för att den ska passa? :lol:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Angelica, Doula skrev:Jag har lagt in annons nu så jag hoppas att någon förbarmar sig =)
:tumsup:

Hmm jag vet inte exakt, men det finns midjebältesförlängare man kan köpa till omman behöver det.
Användarens profilbild
Av Scharlott
kajsa kavat skrev:
Angelica, Doula skrev:Jag har lagt in annons nu så jag hoppas att någon förbarmar sig =)
:tumsup:

Hmm jag vet inte exakt, men det finns midjebältesförlängare man kan köpa till omman behöver det.
Bältesförlängaren förlänger "midjemåttet" från ca 114cm till ca 137cm.
Av Angelica, Doula
Då behövs det nog ingen förlängare =)
Av sjaltokan
Välkommen hit. :hello:

Hoppas du hittar en sele..
Av alp
Spännande med resa och har man inte tidigare använt något bärhjälpmedel så har man god användning av det under resan!

Jag har rest mycket med Jonathan 4 år och lite med Noa 1 år. Vi använder alltid huggababy ringsjal (döpt till bibbi av Jonathan) men kompletterar numera ibland med en sele efter att Noa blivit så stor att hon sitter i den på ryggen.

Det är skillnad med 1 och 2 barn när man reser...Ett är lätt att hålla reda på, två kräver att minst ett barn sitter ordentligt på plats...Åldern har också betydelse (ammar/inte ammar, går själv/går inte osv).

För dina barn så rekommenderar även jag en bärsele. Hade din minsta varit så liten så hon åkt utan egen sittstol på planet hade jag dock utan tvekat rekommenderat en ringsjal (ev som komplement till selen). Har ni vagn med er på flygplatsen så lutar jag återigen mot en ringsjal (dra över huvudet när det behövs, upp och ner enkelt) men selarna är ocskå enkla. Lite mer platskrävande när de inte används men låt den hänga runt midjan på flygplatsen så det går snabbt som ögat när barnet ska i...

Använd selen i god tid före resan så du känner dig trygg med att använda den. Det kan bli svettigt och stressigt i säkerhetskontrollerna med två barn och man ska ta ner barnet från ryggen i selen samtidigt som den andra springer iväg och kön ringlar sig lång bakom en (man hör suckarna), för att inte tala om allt handbagage som ska visas upp...

Har ni vagn med er är det ändå så på vissa flygplatser att man måste gå genom halva flygplatsen, uppför trappor osv innan man får sin vagn. Då är ett bärjälpmedel/selen oumbärlig. (ska alltså aldrig checkas in :-) )

Under taxiresor har du den minsta i selen, du lossar axelremmarna lite så ni sitter bekvämt. Betydligt säkrare än att ha henne löst i armarna under resan.

Utomlands är det inte alltid så lätt att åka med vagn om man gör utflykter med buss/tåg/båt, då är selen en fördel även om man annars har vagn med sig på resan.

Behövs det så kan även den stora vila benen i en sele.

Jag tipsar också om att använda ID band till båda barnen. De kostar inte så mycket och är guld värda, särskilt om man blir av med varandra..
Har man flera med sig så man kan byta så kan man skriva även destination samt språk på det man använder under resan. Hotellets namn är bra att ha om man är på en charterresa. Jag har alltid språk samt mobilnummer som fungerar utomlands.

Trevlig resa!
Annsofi
(säljer bärsjalar och annat...)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag kan sälja en mycket lite använd Patapum toddler till dig.
Den är svart, avlastar bra och är avsedd för lite större barn. Tycker storleken är bra för den når uppp till armhålorna på barnet och min son är drygt 2 år. Kan tillägga att min syster provade den på sina barn, 5 & 7 år, och de satt också helt okej i den (även om 7-åringen var lite väl lång såklart).

Säljer den för att den har dubbla remmar, dvs. en rem som fäster under armarna på barnet och en rem som sitter fast längre ner. Detta gör nog att den avlastar bättre än en bärsele utan dubbla remmar, men jag är ledgångsreuamtiker med ont i handlederna och jag orkar inte lyfta i min son i dessa dubbla remmar. När han lyfts i måste benen stoppas in i ett hål mellan remmarna eller så fästs den ena remmen när barnet väl sitter i, och jag orkar som sagt inte det med mina svaga handleder. Annars är den verkligen att rekommendera!

Det är den nyare versionen jag har.

Du ser "hålet" mellan remmarna på bilden nedan.
http://www.minimundus.se/popup/baby/patapum_toddler.htm
http://www.sjalar.nu/texter/patapum-barsele.htm
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vi var nyss en vecka i värmen och jag hade med Patapumen och min gås. Använde mest gåsen (tunn långsjal) för den är smidigare än Patapumen tycker jag med mina onda handleder. Min 2-åring sov i gåsen på hemresan - flera timmar på flygplatsen under sovtiden.

Skulle haft en ringsjal också för snabbärande... Grämde mig lite. Hade jag bara haft ett par sjalringar hade jag kunnat fuskträ en ringsjal med långsjalen ju!!!
Av Angelica, Doula
Hur mycket vill du ha för sdin patapum då? Som du säkert förstått av tidigare inlägg är jag inte sugen på något dyrt alternativ efetrsom den endast är tänkt att använda en vecka... :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?