Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av gavagai
Jag skulle gärna vilja kunna alternera mellan att bära i bärsjal och i sele, och undrar då vilken sorts sele man ska satsa på. Jag tänkte använda den i sommar från att min lilla är ca 4 månader. Den får alltså gärna vara ergonomiskt utformad för ett så litet barn. Vad ska man tänka på då? Det skadar inte om den är luftig heller, om det blir varmt.

Från att ha läst många sjalentusiasters inlägg på olika forum har jag förstått att Babybjörn inte är någon favorit (för att uttrycka det milt) bland den kategorin människor. Det är synd, eftersom Babybjörn Synergy verkar väldigt passande för mig, men om den inte passar mitt barn så får det naturligtvis vara. Menar ni att Babybjörn är rent skadlig för barnet, och i så fall varför? och vilka olika alternativ finns istället?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag har Beco och Patapum och är nöjd med det (men skulle vilja testa en Manduca... :wink: ) och många har Ergo och är nöjd med det. En Mei Tai, som är som en hybrid mellan en sele och en sjal, kan också vara bra. Du kan kika in på http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=47 och titta lite.
Användarens profilbild
Av gavagai
Flera talar om ergonomiska bärselar. Vilka specifika kriterier har ni då för att de ska räknas som ergonomiska? och ergonomiska för vem? bäraren eller barnet?
Användarens profilbild
Av mari_tres
gavagai skrev:Flera talar om ergonomiska bärselar. Vilka specifika kriterier har ni då för att de ska räknas som ergonomiska? och ergonomiska för vem? bäraren eller barnet?
För att en bärsele ska vara ergonomisk så tycker jag att den ska vara det för både bäraren och den som blir buren.
Användarens profilbild
Av sabe
gavagai skrev:Jag skulle gärna vilja kunna alternera mellan att bära i bärsjal och i sele, och undrar då vilken sorts sele man ska satsa på. Jag tänkte använda den i sommar från att min lilla är ca 4 månader. Den får alltså gärna vara ergonomiskt utformad för ett så litet barn. Vad ska man tänka på då? Det skadar inte om den är luftig heller, om det blir varmt.

Från att ha läst många sjalentusiasters inlägg på olika forum har jag förstått att Babybjörn inte är någon favorit (för att uttrycka det milt) bland den kategorin människor. Det är synd, eftersom Babybjörn Synergy verkar väldigt passande för mig, men om den inte passar mitt barn så får det naturligtvis vara. Menar ni att Babybjörn är rent skadlig för barnet, och i så fall varför? och vilka olika alternativ finns istället?
Sen är ju BB ganska dyra också för att bara använda en kort period. De flesta ergonomiska går ju att använda tills barnet är några år och kostar ändå inte mycket mer än en Baby Björn.

Själv gillar jag vår Manduca tycker att det känns bra att jag kan använda den nu till min 1 åring, men att den också funkar till en nyfödd ifall vi får flera barn.
Användarens profilbild
Av Scharlott
gavagai skrev:Flera talar om ergonomiska bärselar. Vilka specifika kriterier har ni då för att de ska räknas som ergonomiska? och ergonomiska för vem? bäraren eller barnet?
De ergonomiska bärselarna är ergonomiska för såväl barnet som den som bär 8)
Sara Berlekom skrev:Sen är ju BB ganska dyra också för att bara använda en kort period. De flesta ergonomiska går ju att använda tills barnet är några år och kostar ändå inte mycket mer än en Baby Björn.
:iagree:
De ergonomiska bärselarna bär man i bekvmt och länge :D Läs: under samma period som både Babybjörn och traditionell bärstol, så en ergonomisk bärsele kan man ha istället för dessa två :wink:
Användarens profilbild
Av Helen
De ergonomiska selarna har gemensamt att de avlastar bra för bäraren. De har höftavbärarbälte.
De har ett bröstbälte/ spänne som svlastar jättebra när du bär på ryggen.
Själv tycker jag att de ergonomiska selarna är bäst på ryggen där de verkligen gör sitt jobb. Vi har inget problem med att bära vår 4åring i sele på ryggen vid behov. ( maken har henne iblan på magen när hon bara vill gosa, men det vill inte min rygg vara med om ;) )

Barnet sitter från 3-5 mån ålder med benen brett i sär vilket gör att de avlastas maximalt över ben, rumpa och rygg.

Det finns olika lösningar för att ha mindre barn i dem. Manducan har en fast insatts ( jag har inte ännu sett den live) De övriga fungerar med ett inlägg eller genom att man sätter barnet groda i dem. ( jag tycker man ska hålla koll på att barnet inte får för stort tryck på fötterna om de sitter så)

Min personliga åsikt är favoritkombinationen trikåsjal eller tunn vävd sjal upp till 3-5 månader och från 3-5 månader fungerar de ergonomiska selarna jätte bra när barnen kan sitta med benen brett i sär. Vävda sjalar tycker jag är bäst från 3 månader och framåt, men de kan användas från början.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?