Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nickis
Funderar på att komplettera min långsjal med en ringsjal eller Ergo (eller både och :oops: ).
Men ni som använder Ergo, jag tycker att det ser ut som om barnet sitter så långt ner, när man ser bilder.
Är det så? Går det att reglera? Tynger det mycket på axlarna?
Om det blir en Ergo ska jag mest ha den till min snart treårige son, kortare och halvlånga promenader har jag tänkt. Blir det överhuvudtaget aktuellt att bära honom längre stunder kan jag ju försöka med långsjalen (om han går med på det).
Ergo verkar ju bra om man vill kunna få i och ur honom snabbt och lätt.
Är det stor skillnad på gamla och nya Ergo? Det låter som om den nya kanske är bekvämare och att man kan bära på höften också.
Tacksam för olika synpunkter.
Annika.
Användarens profilbild
Av Alven
Vi har den gamla (nygamla) versionen av Ergo, och jag gillar den. Man bär mycket riktigt ganska lågt, vilket gör att en stor del av tyngden hamnar på höfterna. David väger väl ca 13-14 kg nu, och min man bär ofta ett par timmar i sträck iaf. Utan att klaga... :roll:

Jag har inte burit på länge iom mina fogproblem, så jag kan inte säga något säkert om så tunga barn. Men 13 kg i somras var inga problem iaf.
Användarens profilbild
Av marlene
Jag har haft gammla och har nya och jag tycker att den nya är skönare än den gammla. Den tynger inte alls på axlarna och jag klarar lätt 2-3 timmar med wille (snart 2½ och väger 13,6kg)
Skulle jag välja mellan en ringsjal och en ERGO idag skulle jag utan tvekan välja en ERGO. I ringsjalen orkar jag bära wille 5 minuter på höften och lite längre på ryggen och ERGOn går i princip lika snabbt att ta på sig. Om inte annat så är det jätte enkelt att sy en ringsjal så jag skulle nog ha köpt en ERGO och sytt en ringsjal :lol:
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag har prövat patapum som jag tänker är ganska lik gamla ergo, och köpt en ny ergo. Den nya kom i dag :D Jag kan säga att skillnaden är inte så jättestor, det jag märkte mest är att Ergo (nya) är lite rymligare för Mattias så han kan ha sin stora overall också, det gick inte i patapumen. Kanske känns den en smula mer formsydd liksom?

Jag har inte kunnar bära mer än 1-2h med sjal faktiskt, men kanske jag inte fått till ryggknyten bra? Med tibetan så kommer Mattias ganska högt upp, och det gillar han för då ser han jättebra. Men jag tycker det känns allmänt tungt efter ett tag. Men så klart mycket bättre än att bära utan något! Och sjal = frihet.

Men med Ergon/Patapumen på ryggen kan jag bära upp till 4h ! Utan problem. Känner INGET i axlarna. Det jag känner är i höfterna. Det motsvarar ju ändå en "viktökning" på 10kg med bäs på ryggen. Jag tyckte det var helt fantastiskt. :) I selen sitter barnet långt ner, och nästan som ett stöd för svanken. Det är skönare att bära med låg tyngdpunkt med selen, men Mattias ser itne lika bra och är inte fullt lika superhappy som i sjalen. Men ganska glad så länge man underhåller lite :wink:

För jag har jämt problem med ryggen. Men jag har märkt att med vissa (bra) fjällryggsäckar kan jag också bära 10-15kg utan större problem, men i en vanlig skolrygga kan jag knappt bära 1kg utan att få ont i ryggen mellan skuderbladen och lite senare även i svanken. Så det är skillnad mellan sele och sele.
Av Nickis
I instruktionerna för t ex Baby-Björn och även för sjalar brukar det ju stå att barnet ska hamna så högt att man kan pussa det på huvudet (utan att behöva böja huvudet alltför mycket). Där är det alltså viktigt att det inte sitter för långt ner. Men med Ergon ska det alltså sitta ganska långt ner, eller?
Och efter vad jag förstått på era kommentarer verkar det som om de flesta tycker att det är bra, för att tyngden hamnar mycket på höfterna istället för på axlar och rygg.
Annika.
Användarens profilbild
Av Anso
Nickis skrev:I instruktionerna för t ex Baby-Björn och även för sjalar brukar det ju stå att barnet ska hamna så högt att man kan pussa det på huvudet (utan att behöva böja huvudet alltför mycket). Där är det alltså viktigt att det inte sitter för långt ner. Men med Ergon ska det alltså sitta ganska långt ner, eller?
Det blir ju automatiskt att barnet hamnar längre ner i en sele som har ett avbärarbälte som man fäster kring höften.
Det är verkligen superbra med sele för det blir inte alls mycket av tyngden som kommer på axlarnar. Väl värt att prova en sele tycker jag! :D
Användarens profilbild
Av Miamamman
Om man vill kan man sätta barnet högre genom att sätta midjebältet högre. Långa pappor som vill bära små barn på ryggen brukar göra så för att barnet ska kunna se över axeln. Då blir det ju mer vikt på axlarna med för en 190 pappa som bär 10kg barn så är det ändå inte så tungt. För optimla avlastning ska midjebältet ända ner mot höfterna men har barnet hunnit bli längre så kan det ändå se över axeln.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?