Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av eM
Hej,

Är alldeles ny på det här och har precis hittat hit... Väntar första barnet när som helst nu (v. 39) och har börjat fundera på vilken slags sjal som skulle passa oss bäst. Det är ju verkligen en djungel och svårt och veta när man varken har haft barn eller sjal inann :?

Efter att ha läst och tittat runt en massa så är jag nu mest inne på antingen en Huggababy eller en Ringo... Nån som kan jämföra dom två? För- nackdelar? Tips?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och välkommen till sjaldjungeln!
De flesta brukar ta en lång trikåsjal till en liten bebben nu när det börjar att bli höst så blir det ju lite lagomt varm och gosigt. De finns många hyfsat likvärdiga att välja på. Inte allts så svårt att knyta som man kanske kan tro.

Ringon är lättare att justera eftersom det är stora ringar och så har den en ficka som är bra för att ta med en blöja, plånbok, pipmugg när barnet blir lite större osv.. Tar mindre plats, fler färger

HuggaBabyn är väldigt bra på så sätt att den har lite vadderade kanter som gör den lite skönare mot barnet kan jag tro. För mig passade inte sjalen över axeln. Det finns olika storlekar och är man två som ska bära så kanske man måste ha två olika. Se till att få prova en så att den verkligen passar, svårt att köpa utan att ha testat storleken tror jag.
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag skall gosa till det i min trikåsjal Pikku Ruu till det väntande barnet ;-)
Användarens profilbild
Av eM
Jag började kolla på trikåsjalar och just Pikku Ruu, men det verkar så himla krångligt att lära sig knyta och få det där och fungera... Är lite orolig för att jag inte skulle få det och fungera och att sjalen då bara blir liggande... Det verkar ju jättesvårt att få allt rätt och sen ska barnet i och ur osv också, och ligga och sitta rätt... Och hur fungerar det och amma i en trikåsjal?
Användarens profilbild
Av Anso
eM skrev:Jag började kolla på trikåsjalar och just Pikku Ruu, men det verkar så himla krångligt att lära sig knyta och få det där och fungera... Är lite orolig för att jag inte skulle få det och fungera och att sjalen då bara blir liggande... Det verkar ju jättesvårt att få allt rätt och sen ska barnet i och ur osv också, och ligga och sitta rätt... Och hur fungerar det och amma i en trikåsjal?
Gå på en sjalbarnsträff så ordnar det sig. Eller gå iväg till Småfolket/sjalarn.nu. De har ju en affär på Hälsingehöjden i Vasastan och då kan du ju få lite hjälp. Ring och boka tid är väl mitt tips.
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Så där tyckte jag oxå ibörjan men ändå gav jag mig på en vävd långsjal... Min kille totalvägrade att ligga i vagga men i mage mot mage fungerade det utmärkt.

Det finns ju knytningar som man knyter färdigt innan man stoppar i babyn och de fungerade bäst för mig i början. Nu är jag urusel på vad de heter men titta på första sidan här så finns det olika varianter.

Så köp en trikåsjal du och träna lite nu innan bebis kommer på att knyta så känns det lite lugnare sen.

Jag har även en Ringo som jag använder mycket med mest korta sträckor, den tycker jag är svårare att få till bra stöd men som bärhjälp och stötta hans huvud med en hand fungerar det utmärkt! ;) Och vart efter som han blir stadigare så går det lättare och lättare.

Ang ammning så har jag aldrig fått till det, men jag är nog helt enkelt felskapt för att amma i sjal, Ringon kan jag få lite stöd av men det fungerar inte att ha händerna fria... Men det fungera för många andra så det är nog någon annan bättre på förklara och svar...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag skaffade en elastisk sjal och en ringsjal innan Albert kom. Ringsjalen funkade inte alls. Han har aldrig velat ligga i vagga och jag har inte lyckats få till det bra mage mot mage. Jag tycker du ska köpa en elstisk sjal, det är mycket bättre om du kommer att bära mycket, lättare att få till bra och det är inte alls svårt att knyta :-)
Användarens profilbild
Av Anso
Amma i sjal:
Ringsjal - Hanna kan sitta på min höft och amma om jag sänker ner sjalen lite. Hon kan även ligga i vagga och amma även nu som dryg 1 åring om hon är rejält trött.

Triksåjal - sänk ner hela knytningen när du bär mage mot mage så fungerar den nog. Samma sak gäller med en vävd sjal.

Testa, går det så går det.
Användarens profilbild
Av eM
Hjälp va svårt det är... det finns så mycket och välja mellan juh! :oops:

Det låter ju som om en elastisk bärsjal vore bättre än en ringsjal att börja med då kanske, bara man lär sig knyta och det... Men då har jag kollat runt lite och funderar på en Ultimate Baby Wrap, Tricot-slen eller en Pikku Ruu... Hur ska man kunna välja? Nån som har någon erfarenhet eller tycker nån är bra/dålig? Eller det kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer mellan dom tre?
Användarens profilbild
Av diddeldi
eM skrev:Hjälp va svårt det är... det finns så mycket och välja mellan juh! :oops:

Det låter ju som om en elastisk bärsjal vore bättre än en ringsjal att börja med då kanske, bara man lär sig knyta och det... Men då har jag kollat runt lite och funderar på en Ultimate Baby Wrap, Tricot-slen eller en Pikku Ruu... Hur ska man kunna välja? Nån som har någon erfarenhet eller tycker nån är bra/dålig? Eller det kanske inte spelar så stor roll vilken man väljer mellan dom tre?
nej, det spelar inte så mycket roll, de är rätt lika. välj den du tycker är finast! :D

och det är inte så svårt att lära sig knyta som det ser ut faktiskt :wink:
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Det är ju en träff imorgon kl 11 på Kulturhusets rum för barn kom dit så kan du känna på många olika sjalar o bli visad hur man knyter
Användarens profilbild
Av eM
Så, nu orkade jag inte vela längre, det blev en svart Ultimate Baby Wrap :D

Ska bli så spännande att få hem den och börja testa!! Tack för alla som har svarat och försökt hjälpa mig :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?