Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clementin
Vi har funderat vidare, jag och sambon..
Vill ju ha en antigua till bebisen när den kommer...

Men så berättade jag att jag tänkte sy en bärpåse, och var då tvungen att visa honom bilder på hur bärpåsar ser ut.
En av bilderna visade en tjej med en bebis i 2 bärpåsar, som ett x, och det såg ut att avlasta lika bra som en sjal gör... Kan det vara så?
Eller ska vi ta och skaffa en sjal direkt iaf?

Vi har ingen vidare ekonomi, så vi måste veta ganska snart för att veta hur mycket pengar vi ska spara...

Tack på förhand! :-)
Användarens profilbild
Av Helena
Lång sjal tycker jag är bäst till en bebis, för man bär så pass långa stunder. Kolla på www.sjalar.nu om ni kan hitta något begagnat kanske.
Om man handlar hos Ulla på Småfolket (www.sjalar.nu) kan man också få dela upp betalningen om man har väldigt dåligt med pengar. Hon är jätte juste.
Användarens profilbild
Av tinaw
Det fungerar bra men avlastar inte fullt så bra som omslutet X eller omslutet X2.
Av Clementin
Okej, tack för svaren!
Vi får hel enkelt spara så¨mycket pengar vi kan, och när vi har handlat allt det övriga får vi kolla om vi har råd med en sjal. Ska även kolla upp sjalar.nu, tack för tipset! :-)
Under tiden syr jag en bärpåse som vi kan ha när vi bara ska bära en liten stund.. :-)
Användarens profilbild
Av Anna
Ibland kan man göra fynd också. Jag hittade nyligen grått flanelltyg 90cm brett som var lite dåligt färgat i kanten för 10 kr metern. Nu har jag tänkt ha det till en dubbel ringsjal, men jag provknöt som långsjal innan jag klippte och det skulle ha funkat bra. Hittar du något sådant fynd så kan man ju köpa och ha så länge.
Användarens profilbild
Av Helena
Clementin skrev:Okej, tack för svaren!
Vi får hel enkelt spara så¨mycket pengar vi kan, och när vi har handlat allt det övriga får vi kolla om vi har råd med en sjal. Ska även kolla upp sjalar.nu, tack för tipset! :-)
Under tiden syr jag en bärpåse som vi kan ha när vi bara ska bära en liten stund.. :-)
Hej!
Sjal tycker jag nästan kommer som nummer ett på bebislistan (nu när jag vet hur bra det är) annat som skötbord, spjälsäng och såvidare är inte så nödvändigt.
Användarens profilbild
Av tinaw
Instämmer med Helena, för min del kommer sjalen före mycket annat: skötbord (till vilken nytta? jag har en dubbelsäng och ett helt golv)
spjälsäng (hur mycket tid tillbringade dom där första halvåret?)
barnvagn (samlar bokstavligt talat damm!) osv.

Som tur var (ur den ekonomiska synvinkeln :wink: ) hade jag inte hunnit skaffa särskilt mycket babygrejor eftersom min äldste son föddes för tidigt. När vi kom in i vardagen var det inte mycket som jag kände "saknades" egentligen, så det blev inte särskilt många inköp heller.

Det är enkelt att göra en långsjal av ett vanligt, inte alltför gammalt o slitet, lakan: dela lakanet på mitten på längden, sy ihop delarna med förslagsvis fällsöm eller vändsöm, fålla den klippta sidan. De jag känner som provat har tyckt att det har funkat bra. Skillnaden mellan ingen sjal och lakanssjalen har varit större än skillnaden mellan lakanssjalen och köpta sjalar, även om de är bekvämare, finare och av bättre kvalitet i längden.:^)

Sen blir det nog så för de flesta att man köper en sjal ändå till slut. Och en till. Och en till... :oops:

Ett annat tips är att önska en sjal av rika föräldrar och syskon och alla andra som vill komma med presenter. De kan ju skramla om inte annat... *skratt*
Användarens profilbild
Av Helena
Tina!
Får man fråga en nyfiken fråga? Orkar du fortfarande bära Mathilda nu när du är gravid? Och hur kommer du göra när den nya bebisen kommer, kommer du bära båda eller kommer Mathilda få åka vagn eller gå?
Användarens profilbild
Av Suskiv
Clementin skrev:Okej, tack för svaren!
Just sjal är jättebra om man har lite sämre ekonomi. En sjal kostar mycket mindre än en barnvagn.

Egentligen är det väldigt lite som behövs och det mesta går att hitta billigt.

Saker som jag tycker är nödvändiga är.

* Sjal - helst långsjal
* Babyskydd om man har bil eller tillgång till bil
* Kläder
* Blöjor
* Tvättlappar i frotté
* Bindor
* Amingsinlägg
* En bra BH. Antingen amnings-BH eller BH-topp.
* Babysitter tycker jag är jättesmidigt. Man har möjlighet att äta utan att ha ett barn i famnen hela tiden. (våra babysitters (ena är hos mormor och morfar) har kostat 5 resp 2:50 kr på loppis )
Av Clementin
Vi har redan fått en barnvagn, babysitter och lite annat av en bekant...
Skötbord hade vi inte ens tänkt köpa, har bekanta med barn som aldriganvänt sina och säger att det bara är slöseri med pengar, så...
Men spjälsäng behöver vi, vi vågar inte sova med barnet mellan oss för min sambo har ingen kontroll alls över sig när han sover, det är inte sällan man vaknar av en armbåge i ögat.. ;-)
Och vi har verkligen _usel_ ekonomi just nu, jag är arbetslös utan a-kassa och sambon är tillsvidareanställd på ett bemanningsföretag...
Men att göra en egen långsjal låter ju bra det också, åtminstone att ha så länge! :-)
Och att önska sig av rika föräldrar är dömt att misslyckas, för de är fattigare än vad vi är.. :?
Användarens profilbild
Av Helena
Clementin skrev: Men spjälsäng behöver vi, vi vågar inte sova med barnet mellan oss för min sambo har ingen kontroll alls över sig när han sover, det är inte sällan man vaknar av en armbåge i ögat.. ;-)
Och vi har verkligen _usel_ ekonomi just nu, jag är arbetslös utan a-kassa och sambon är tillsvidareanställd på ett bemanningsföretag...
Men att göra en egen långsjal låter ju bra det också, åtminstone att ha så länge! :-)
Och att önska sig av rika föräldrar är dömt att misslyckas, för de är fattigare än vad vi är.. :?
Hej!
Kanske bebisen kan sova längst in mot väggen, så behöver den ju inte ligga mellan er. Ofta gillar ju inte bebisar spjälsängen, de undrar vad de ska göra där, de har ju haft kroppskontakt i magen 24 timmar om dygnet. Men det är säkert olika vad olika bebisar trivs med.
Tråkigt med dålig ekonomi, man önskar att barnbidraget kunde börja komma några månader innan barnet föds.
Användarens profilbild
Av Ester
Att göra en egen av ett lakan är väl en bra idé medan ni provar och ser om det är något för er. Har sett flera inlägg från andra här inne som startat så.
Sen kan du ju sätta ut ett meddelande på köp och sälj där du hör efter om det finns nån som tänkt sälja sin sjal.
Det verkar som om andrahandsmarknaden börjat röra på sig ordentligt.
Där kan du ju också sätta ut ungefär hur mycket du kan tänka dig att betala.
Användarens profilbild
Av Helena
Tyrasmamma skrev: Jag ska iof inte ha i maj utan i Juni och än så länge (i avsaknad av grav.mage) är det inga problem att bära Tyra (på magen och höften)
I vilken månad är du? Vad bra att man kan bära ändå, fast blir man inte illamående när något trycker på magen?
Användarens profilbild
Av tinaw
Tina!
Får man fråga en nyfiken fråga? Orkar du fortfarande bära Mathilda nu när du är gravid? Och hur kommer du göra när den nya bebisen kommer, kommer du bära båda eller kommer Mathilda få åka vagn eller gå?
Jodå, det går bra att bära fortfarande, börjar kännas lite ansträngt på magen bara. Faktiskt mår jag bättre i kroppen när jag bär, antagligen för att jag går och står mer då och det är bra för foglossningen (som är rätt måttlig). Jag gissar att jag kommer att köra Mathilda i sittvagn och bära liten om vi är ute. Inne kan jag nog få bära båda av rena svartsjukeskäl ;^), men det blir ju inga längre stunder. Mathilda kan inte gå riktigt än, men det kommer nog närsomhelst. Däremot klättrar hon som en apa, rent läskigt vilken brist på höjdrädsla den ungen har! Sjalandet?
Användarens profilbild
Av Anna
Men det är nog ganska ovanligt med så lite mage??? Med Tyra hade du ju mindre när det var en månad kvar än jag hade i v 20. Det spelar säkert in på bärnadet med. Har man riktigt stor mage måste det vara omöjligt at tbära utanpå det utan att välta.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?