Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kardemumma
Försöker att köpa min första vävda långsjal och funderar på hur lång den bör vara, både min man och jag ska använda den. Finns det några mått att gå efter, längd och vikt? Jag är iallafall 1,62 och väger ca 55 kg och min man är 1,80 och ca 82 kg, vilken längd ska vi välja? Någon som har tips?
Användarens profilbild
Av sus
Din man behöver defenitivt en sjal på minst 5,2 meter. Problemet är väl att den antagligen kommer kännas jättelång till dig. Du skulle nog nästan klara dig med en 4,2. Jag är 177 cm och väger typ 68 kg och jag kan precis använda en Stork 4,6. Hade en 5,2 från början men den kändes onödigt lång och det blev mycket tyg över = inte så praktiskt på vintern när ma nska få plats under jackan.
Jag tycker ni ska köpa en var sin sjal. :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
Vill din man bära i sjal? :wink:
Jag har fått för mig att de flesta män helst använde sele så för den skull så ska du bara välja en sjal som passar din storlek. Du får gärna överbevisa mig!! :D
Användarens profilbild
Av Miamamman
I en 4,6m skulle du inte drunkna i tyg. Jag är inte mycket större än du och jag har en 4,6 som jag tycker är helt ok. Särskilt om barnet är litet och du vill knyta x-omslut som tar rätt mycket tyg. Fast du skulle säkert klara dig med 4,1m, så om han inte vill bära i sjal så är ju det bäst. Elelr ge honom en ringsjal, det brukar också gillas av karlar. Om inte barnet är nog stort för en sele, då vill han kankse ha det?
Din man kan inte knyta alla knytningar med en 4,6m, men säkert dom lite enklare. Som iofs inte avlastar liak bra, men på en 180 kille så väger inte en baby så mycket ändå. Dubbel-x och bas-x brukar killar tycka är rätt ok, x-omslut tycker dom flesta är för krångligt när det finn senklare som är "tillräckligt bra".
Användarens profilbild
Av Kardemumma
Anso skrev:Vill din man bära i sjal? :wink:
Jag har fått för mig att de flesta män helst använde sele så för den skull så ska du bara välja en sjal som passar din storlek. Du får gärna överbevisa mig!! :D
Här hittar du bildbevis :)

http://hem.bredband.net/jessica_p/karel_m_bs_1.JPG
http://hem.bredband.net/jessica_p/karel_m_bs_2.JPG
http://hem.bredband.net/jessica_p/karel_m_bs_3.JPG
Användarens profilbild
Av Nova
Vilka härliga bilder!
Min första tanke; oj inte visste jag att E-type bar i sjal. :oops:

Fler män med sjal! Det borde vara lika naturligt för dem!
Varför skulle det vara könsbundet?
Är män mer bekväma än kvinnor och väljer därför "färdigknutna" alternativ?
Eller är det inte tillräckligt macho? Jag tror det är mest tradition, som är på väg att brytas.

En sjal med dödskallar kanske kunde slå? Hmmm.
Det skulle jag nog iofs kunna tänka mig också. :roll:

Jag skulle ta en lång sjal om jag var du. Jag är 1,66 och väger ca 54 kg.
Men jag gillar mycket tyg och hellre lite svans som hänger än en sjal som räcker precis.
En 5,2 meters tycker jag är lagom för de flesta behoven.
Det är ju förstås en smaksak hur man vill ha det.
Senast redigerad av Nova den mån okt 03, 2005 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av diddeldi
nu tycker jag att det har blivit lite väl fördomsfullt i den här tråden. varför skulle inte män kunna bära i sjal? :? min man gillar dessutom x-omslut bäst och tycker inte att den är för svår.

nej, om ni båda ska bära så tycker jag att ni ska satsa på en som är tillräckligt lång till er båda (eller varsin :wink: ). jag kan ha min mans 5,4-meters hoppis utan att störa mig jättemycket på ändarna. det är nästan lite snyggt när ändarna hänger ner en bit tycker jag. jag är dock lite längre än du, 170 cm knappt 60 kg. så kanske en 5,2?

fast sen har jag iofs några kortare också :oops:
Användarens profilbild
Av Kardemumma
Miamamman skrev: Fast du skulle säkert klara dig med 4,1m, så om han inte vill bära i sjal så är ju det bäst. Elelr ge honom en ringsjal, det brukar också gillas av karlar. Om inte barnet är nog stort för en sele, då vill han kankse ha det?
Din man kan inte knyta alla knytningar med en 4,6m, men säkert dom lite enklare. Som iofs inte avlastar liak bra, men på en 180 kille så väger inte en baby så mycket ändå. Dubbel-x och bas-x brukar killar tycka är rätt ok, x-omslut tycker dom flesta är för krångligt när det finn senklare som är "tillräckligt bra".
Hmm, det verkar som om vi skulle behöva två sjalar eftersom vi båda vill ha bästa möjliga avlastning och vill bära i sjal båda två (men jag har också tänkt att vi ska införskaffa en bärsele för att ha olika alternativ och lätt turas av om vi är länge ute och bär, men Karel har sagt att för honom räcker det med sjal).:lol:
Är inte säker på alla olika 'x' knytningar som det går åt olika mycket tyg till, måste kolla upp dem, kanske det skulle funka med 4,6 m till de viktigaste knytningarna. Det bästa vore om vi går och provar tillsammans olika längder på sjal antar jag.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag är 1,60 och väger lite mer än dig, cirka 60 kilo, och för mig fungerar en 5,2 sjal rätt bra. Jag knyter då x-omslut och har knuten på magen och får sedan inte så värst mycket tyg över. Men det beror kanske lite på hur smal man är om överkroppen, jag är inte så smal.
Fast Hoppedizen 5,4 är nog gräsligt lång, de är ju så väl tilltagna, så en sådan skulle jag nog inte välja. Däremot en Stork eller Didy 5,2 skulle jag kunna tänka mig ifall man har en liten bebis som man bara bär på magen.
Användarens profilbild
Av Nova
Lite förklaringar till de olika knytningarna som nämnts tidigare:

Omslutet kryss eller X-omslut.
Från det att bebisen är nyfödd.
Jättestadig och bra knytning. Går åt mycket tyg, minst 4,6 meter.
http://www.stjarnbarn.se/xomslut.htm

Dubbelt kryss eller dubbelt X
Från det att bebisen kan hålla huvudet.
Fördelen med denna knytning är att du kan plocka i och ur barnet flera gånger utan att behöva knyta om.
Nackdelen är att den ej är lika stadig och avlastar inte lika bra som omslutet kryss.
Här går det inte åt lika mycket tyg. 4 meter borde räcka.
http://www.stjarnbarn.se/dubbelkryss.htm

Bas X
Samma användningsområde som dubbel X.
Går åt ännu mindre tyg.
http://www.stjarnbarn.se/bas-x.htm

Med en 5,2 kan ni båda göra alla knytningar.
Du kan dessutom garanterat göra omslutet kryss och få knuten på magen istället för på ryggen.
Fördel när du vill sitta med ned med sjalen på dig.
Med övriga knytningar får du en hel del tyg över. Men det är ju värre om sjalen är för kort.

Jag skulle iaf börja med en riktigt lång sjal (5,2 meter) som räcker för båda och komplettera
med en kortare sjal senare (eller sele) om jag då känner att behovet finns.

Hoppas jag inte har rört till det nu med alla olika knytningar,
men då får väl någon rätta mig i så fall. :wink:

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Mia
Jag är lite längre än din man (väger lika mycket).. Jag klarar mig med 4.6-4.7 till Allt! Doch inte det extra varvet runt magen vid x-omslut. Men det tycker jag inte är nödvändigt heller.. Jag har hellre lite mindre tyg runt midjan och en knut i sidan..
Så mitt tips Köp en 5.2 och en 4.2! Ellersom kompromiss en 4.7!
Tänk på när ni beställer att endel sjalar är längre än vad det står, de har 20-40 cm extra i snedskurna ändar...
Användarens profilbild
Av Kardemumma
Tack alla ni som svarat mig så jätte mycket för all hjälp, nu vet jag både vad de olika 'x' knytningarna är och att vi uppenbarligen har olika behov av längd men som sagt med en riktigt lång sjal kan vi båda knyta, men att det kan bli MYCKET tyg för mig.

Jag har bokat in oss på onsdag hos Ulla på Småfolket i Vasastan så att vi båda får prova en 'lyxig' easycare längderna 4.7 och 5.2.

Åh, vad roligt det ska bli!! :)
Användarens profilbild
Av Anso
Kardemumma skrev: Jag har bokat in oss på onsdag hos Ulla på Småfolket i Vasastan så att vi båda får prova en 'lyxig' easycare längderna 4.7 och 5.2.

Åh, vad roligt det ska bli!! :)
Gör det inte! :D Det bor en liten söt sjal :twisted: hos dem som tvingar en att köpa sjalar! :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Scilla
Tänkte bara berätta, apropå män och sjal, att jag var fördomsfull nog att köpa en Ergo till sambon i present då jag tog för givet att han hellre skulle använda den än långsjalen. Där hade jag dock helt fel - visst tycker han selen är lite enklare att få på sig, men om han får lite knythjälp :wink: bär han mycket hellre med sjalen. Vi får nog akta oss så att vi inte projicerar våra egna fördomar på våra män - de kanske inte hade haft en tanke på att det skulle vara "omanligt" att använda bärsjal innan vi så snällt tänkte att han nog hellre vill ha en sele eller möjligen en ringsjal :roll:
Användarens profilbild
Av Alven
Scilla skrev:Tänkte bara berätta, apropå män och sjal, att jag var fördomsfull nog att köpa en Ergo till sambon i present då jag tog för givet att han hellre skulle använda den än långsjalen. Där hade jag dock helt fel - visst tycker han selen är lite enklare att få på sig, men om han får lite knythjälp :wink: bär han mycket hellre med sjalen. Vi får nog akta oss så att vi inte projicerar våra egna fördomar på våra män - de kanske inte hade haft en tanke på att det skulle vara "omanligt" att använda bärsjal innan vi så snällt tänkte att han nog hellre vill ha en sele eller möjligen en ringsjal :roll:
Så är inte fallet hos oss. Jag köpte den första sjalen (en moby) med tanken att båda skulle använda dem, hade faktiskt inte en tanke på att han skulle vägra. Men det gjorde han... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?