Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Måsen
Jag vet att jag inte är ensam om att ha svårt att välja, men nu behöver jag er hjälp. :idea:

Min flicka är åtta månader och väger runt åtta kg. Tills hon var ca sex månader bar jag henne ofta i Mobyn, men sen tyckte jag hon blev för stor/tung. Nu bär jag henne i en Ringo, men det blir mest när vi är ute på olika ärenden.
Nu vill jag kunna bära henne länge hemma och ute på längre promenader, både på rygg och på mage. Jag har bestämt mig för att skaffa en vävd långsjal och det är nu som jag börjar blir riktigt snurrig. :roll:
Köpte först en Hoppediz 4,6 m men tyckte inte alls om den. Jag lovar att jag verkligen försökte med olika knytningar mååånga gånger. Jag tyckte nog att den var för tjock och svårhanterlig.
Nu har jag fått låna en Rebozo 4,5 m och har fått tillbaka hoppet om att sjal även kan funka för mig. :D Jag är än så länge bara på träningsstadiet, har provat tre olika knytningar med varierande resultat.
Rebozon känns oerhört smidig jämfört med Hoppizen. Nu börjar jag fundera på vilka alternativ som finns. Självklart Rebozo, men vilka andra sjalar är ungefär lika smidiga?

Snälla ni som provat lite olika, hjälp mig välja!
Jag vill alltså ha en tunn och smidig sjal, stadig nog för att bära länge med. Räknar iskallt med att dottern kommer att vänja sig vid att bli buren igen så att hon inte konstrar så mycket vid knytningen så att jag kan få till det.

Lägger till en fråga:
Finns det någon elastisk sjal som håller för lite större barn? Jag och dottern har verkligen älskat tiden med Mobyn.
Användarens profilbild
Av AnKa
Det verkar som om du behöver en Easycare :D eller en Bebina :D

Det finns ju diagonalvävda sjalar som ger bästa avlastningen men flera av dem kan kännas tjocka. Easy och Bebina är diagonalvävda men tunnare än de andra (Stork, Didy, Hoppiz,Babylonia).

Så finns det även andra tunna sjalar som inte är diagonalvävda och därför inte ger riktigt samma avlastning och som kan upplevas som lite mer svårknutna. Dessa är Rebozo, Ella Roo och Amazonas Antigua.
(Jag har säkert glömt någon)

Sjalens längd tycker jag också påverkar hur lätt man blit kompis med den :)
Köp inte för lång sjal :!: För egen del (jag är rätt liten) så är nog 4,1 den ideala längden (funkar till såväl omslutet som "kortare" knytningar).
Användarens profilbild
Av Måsen
Aha, och jag som trodde att jag behövde en LÄNGRE sjal än 4,5 m. Det känns som jag skulle vilja ha knuten under rumpan på dottern, både när jag bär bak och fram. Men det kanske bara blir klumpigt och för mycket tyg? :roll: :roll: :roll:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har en Stork Inka och en Rebozo Blårand. Tyvärr tycker jag inte att Rebozon ger den avlastning som Storken ger. Måste knyta den mycket hårdare, vilket ger ont mellan skulderbladen och lite varstans. (Jag bär mest på ryggen, Tibetan.) Älskar annars färgen på Rebozon och tycker att sjalen är tunn och smidig.

För min del så vinner alltså Storken i längden. Tyckte den kändes lite tjock i början, men när man knutit den några ggr så blir den mycket mjukare. Eftersom den har lite mer stadga, så upplever jag också att det är lättare att hitta kanterna på den, när man skall bre ut den (från knä till knä). Knuten blir lite stor tycker jag, funderar på en sjal med avsmalnande ändar...
Användarens profilbild
Av AnKa
Måsen skrev:Aha, och jag som trodde att jag behövde en LÄNGRE sjal än 4,5 m. Det känns som jag skulle vilja ha knuten under rumpan på dottern, både när jag bär bak och fram. Men det kanske bara blir klumpigt och för mycket tyg? :roll: :roll: :roll:
Nja, jag tycker inte att det ger mer stadga att ha knuten under barnets rumpa men visst kan det vara bekvämt att ha den på magen (på sig själv altså). Men ska man ha en sjal som man kan knyta på magen när man bär i omslutet fram så får man en sjal som iallafall jag tycker känns onödigt lång för ryggknytningar.

Men när min tjej var i din tjejs ålder (och jag mest bar omslutet fram) så tyckte jag att min 4,6 sjal (med snedskurna ändar) var perfekt :) men nu när tjejen är över året och jag vill ha snabbare knytningar och rygg så känns den lång.
Användarens profilbild
Av Måsen
Tack för era svar! :D

Det lutar i dagsläget åt en Rebozo, sen kan jag ju alltid byta upp mig till en Easy eller Bebina, eller för all del en Stork (tyvärr är det lite en ekonomisk fråga också).

Iwinroth, hur tungt barn bär du när du känner att Rebozon inte ger lika bra avlastning som Storken? Är det stor skillnad?

Måste fråga igen om elastisk sjal, om det är någon som vet om det finns någon man kan bära lite större barn i?
Enligt mina slutsatser när jag läst om olika sjalar borde Tricot-slen och Cuddly wrap vara lite stadigare, eller???
Användarens profilbild
Av Anso
Det flesta slutar med trikåsjal när barnet väger omkring 7-8 kg för att det då börjar att bli lite för svajigt helt enkelt. Sjalen töjer sig under tiden barnet sitter i den och det avlastar inte lika bra, blir lite tungt för axlarna. Kortare stunder fungerar det fortfarande.

Det kan nog vara så att de trikåsjalar som innehåller en blandning av bomull och modal är lite mindre stretchiga och då kan fungera lite längre. Kolla med www.sjalar.nu och deras Pikku Ruu-sjal.

Jag har själv en Cuddly Wrap och bar Hanna i den när hon vägde 8 kg men det var allt bra svajigt och eftersom jag är van vid en vävd sjal så föredrar jag helt klart den.

Jag skulle nog försöka att få tag i en begagnad, vävd sjal. Lägg ut en fråga och se vad som finns på marknanden. :wink:
Användarens profilbild
Av Tiz
Måsen skrev:Tack för era svar! :D

Det lutar i dagsläget åt en Rebozo, sen kan jag ju alltid byta upp mig till en Easy eller Bebina, eller för all del en Stork (tyvärr är det lite en ekonomisk fråga också).

Iwinroth, hur tungt barn bär du när du känner att Rebozon inte ger lika bra avlastning som Storken? Är det stor skillnad?
Jag bär Ville 11 kg i Rebozo och det funkar. Fast ärligt talat, ska jag på längre utfärder, såsom skogspromenad eller dyl så väljer jag Hoppedizen som är diagonalvävd. Men Rebozon är en bra sjal, den är vävd i Panama som har lite mera giv än vanlig tuskaft.
Användarens profilbild
Av AnKa
Måsen skrev:Måste fråga igen om elastisk sjal, om det är någon som vet om det finns någon man kan bära lite större barn i?
Enligt mina slutsatser när jag läst om olika sjalar borde Tricot-slen och Cuddly wrap vara lite stadigare, eller???
Det var inte bara barnets vikt (har ju en lättviktare) som gjorde att jag valde bort trikåsjalen framför vävd, utan även det att barnet blir rörligare när det blir större och att det därför kändes bättre med en stadigare vävd sjal.
Men en lugn sovande bebis kan man nog bära länge i trikåsjal, tror jag.
Användarens profilbild
Av Måsen
AnKa skrev: Men en lugn sovande bebis kan man nog bära länge i trikåsjal, tror jag.
Ja, då är det kanske inget alternativ ändå. Min flicka är ganska aktiv och jag tänkte inte bara bär henne när hon sover. :lol:
Användarens profilbild
Av Måsen
Måste bara berätta att det blev en Bebina. Till att börja med kan tilläggas, sedan kommer det att komma en Rebozo också till familjen, så fort jag hittar en färg jag vill ha.
Sjal- :twisted: har flyttat in.
Användarens profilbild
Av Anso
Måsen skrev:Måste bara berätta att det blev en Bebina. Till att börja med kan tilläggas, sedan kommer det att komma en Rebozo också till familjen, så fort jag hittar en färg jag vill ha.
Sjal- :twisted: har flyttat in.
:D GRATTIS!
Sjal :twisted: är lurig! :wink:
Användarens profilbild
Av Måsen
Bissa skrev:Vilken bebina blev det :?: Underbar sjal :D
Åh, det blev en Bebina natur 4,6.
Jag hittade en begagnad hos en tjej bara två km hemifrån mig, det tog jag som ett tecken på att den var avsedd för mig. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?