Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

jag har använt bärsele men eftersom båda jag och sambon har ryggproblem så kan vi inte ha på oss den en längre stund.

Nu till min fråga,vilken bärsjal rekomenderar ni?
Den ska vara lätt att knyta
Ergonomisk så att man inte blir trött i axlar/rygg
Ska passa båda en som är kort och en som är lång. (jag är 157cm och sambon 189cm)
Ska helst kunna amma i den/lätt att lyfta ur barnet utan att behöva binda om sjalen.

tacksam för svar.

Ja ska kanske tillägga att våran dotter är 2 månader. (men ganska stor och tung för sin ålder)

Jag har funderat på en trikåsjal, vad ska jag tänka på innan jag skaffar en sån?
Av sjaltokan
Oj ingen lätt fråga är hon tung och ni ändå tänkt bära och bara köpa 1 sjal (akta dig för sjal- :twisted: bara) så skulle jag satsat på en vävd.

Längd, din man behöver säkert en som är över 5 meter men du klarar dig på kortare, nackdelen med en längre sjal är ju att det blir "mycket" tyg över för dig.

Annars är det väl så att det är bara att välja den man tycker bäst om utseendemässigt. Du kan inte ta dig iväg på en sjalträff titta under bärsjalsträffar, eller försök hitta någon sjalambassadör som kan visa dig.

Lycka till!!
Av sjaltokan
Såg när jag svarat att du inte bor i Sverige, det finns inget liknande forum som detta i Finland? Finns kanske någon sjalåterförsäljare i närheten som kan vara behjälplig??
Användarens profilbild
Av AnKa
Jag skulle nog också gå på en vävd när ditt barn inte är precis nyfött längre, då den vävda sjalen funkar bra under längre tid medan en trikåsjal ofta upplevs lite svajjig när barnet blir tyngre.
Fast det är lite av en smaksak jag vet de som burit läääänge i trikåsjal och trivts bra med det.

Trikåsjalen har några fördelar; den är lättknuten och därför en bra nybörjarsjal och man kan knyta på sig sjalen på morgonen och ta i och ur barnet under dagen utan att behöva knyta om.

Det finns ju oerhört många vävda sjalar och det är bara (inte så bara, akta dig för sjal :twisted: ) att välja den du tycker är snyggast. Vissa sjalar har ju rykte om sig att vara mer lättknutna än andra, kan inte riktigt utala mig om vilka det är men tror att tex Rebozoo ska vara det.

Ergonomisk sele är ett bra alternativ om båda mamma och pappa i olika strolekar skall använda samma bärhjälpmedel. Er dotter är dock kanske en aning liten för de flesta men en ERGO med babyinsert är ju ett alternativ Bondolino ett annat.

Lycka till med bärandet :D
Av Zsarah
tack för råden, skulle helst vilja prova sjal eftersom jag tror de passar oss bättre. Vet inte hur det är med träffar häromkring om det finns så går de antagligen på finska och jag kan knappt någon finska.
Måste man knyta på nytt en vävd sjal varje gång man har lyft ur barnet?
Hur är det med amningen i en vävd sjal?
tacksam för svar:)
Användarens profilbild
Av AnKa
Zsarah skrev:tack för råden, skulle helst vilja prova sjal eftersom jag tror de passar oss bättre. Vet inte hur det är med träffar häromkring om det finns så går de antagligen på finska och jag kan knappt någon finska.
Måste man knyta på nytt en vävd sjal varje gång man har lyft ur barnet?
Hur är det med amningen i en vävd sjal?
tacksam för svar:)
Du har inte vägarna förbi Stockholm någon gång då. Så kunde du hinna med en sjalträff då också :wink:

För att få knytningen bra så är det bäst att knyta om men det är klart att det går att göra dubbelt omslutet kryss (se under knyta) och återanvända knytningen även med vävd sjal.
När det gäller amning i sjal är jag nog inte rätt person att svara, tyvärr. Jag fick aldrig riktigt till det att amma i sjal men jag har ammat i såväl trikåsjal som ringsjal. Tror att det är lättare än med vävd sjal.
Det finns många trådar om att amma i sjal om du söker så hittar du nog.
Av Lotten
Jag gillar att bära i långa sjalar trots att jag är 167 cm lång och rätt smal. Jag tycker att det extra varvet, så att man får knuten under rumpan på barnet, avlastar jättebra (men det är inte alla som tycker så). Min sambo skulle nog (om han kunde tänka sig bära i sjal :roll: ) kunna använda mina sjalar. Det jag menar är att längden på sjalen inte behöver vara något problem. :D

Jag har inte ammat i sjal men det är många andra här som gör/har gjort det. Hoppas du får något svar av dem. Jag har knutit om varje gång jag använt sjalen. Jag tror nästan att man behöver göra det med en vävd eftersom den inte är lika elastisk som trikå, men jag har kanske fel.

Om du vill ha en stadig, avlastande trikåsjal är Babybundlern jättebra. Jag har lånat ut min men jag tror att jag skulle kunna bära min tvååring i den om jag ville. Innan vi lånade ut den hade vi den som myssjal när han var sjuk.

Och, om det skulle vara så att du inte trivs med den sjal du köper så kan du ju alltid sälja den och köpa en annan. Ibland behöver man nog göra så innan man hittar drömsjalen.

Lycka till. :D
Zsarah skrev:jag har använt bärsele men eftersom båda jag och sambon har ryggproblem så kan vi inte ha på oss den en längre stund.

Nu till min fråga,vilken bärsjal rekomenderar ni?
Den ska vara lätt att knyta
Ergonomisk så att man inte blir trött i axlar/rygg
Ska passa båda en som är kort och en som är lång. (jag är 157cm och sambon 189cm)
Ska helst kunna amma i den/lätt att lyfta ur barnet utan att behöva binda om sjalen.

tacksam för svar.

Ja ska kanske tillägga att våran dotter är 2 månader. (men ganska stor och tung för sin ålder)

Jag har funderat på en trikåsjal, vad ska jag tänka på innan jag skaffar en sån?
Jag köpte en vävd långsjal som första sjal, då min dotter vägde 6 kg vid ca 1,5 mån.
Jag lärde mig fort att knyta den och det gick bra, men så här i efterhand kan jag ångra mig att jag inte köpte en trikåsjal. För hur det än var så var det lite smöbökigt att alltid behöva knyta på och av den, vilket inte behövs med en trikåsjal...
Bara min tanke och erfarenhet :lol:

Men som många här rekomenderar och vad jag blev rekomenderad var att köpa en vävd långsjal... Så jag är nog inte till någon bra hjälp :wink: med mina åsikter som går emot alla.

Då sambon din är lång och ni "bara" ska ha en så köp en som räcker till honom, så får du snurra rejält om dig istället:)
Användarens profilbild
Av norkmedoo
en lång vävd skulle jag också föreslå!

en lång vävd avlastar allra bäst och kan varieras mest och passar alla former.
men en trikå är så mysigt. vi skaffade vår första när lillebror var halvåret ungefär, och det var en rätt tung och stadig kille då. det känns som att bära i en stadig och tight tröja, supermysigt.
som redan är skrivet behöver du inte knyta om trikåsjalen så ofta då den är elastisk, men knyta är bara svårt när man inte kan... efter en tio knutar börjar man hitta sitt eget sätt och sedan tänker man mindre på knytandet och mer på att sjalen ska sitta skönt och avlasta.

vår fina trikåsjal var en
ribbstickad Pikku Ruu, en finsk sjal.
Bild

och vävda finns i många prisklasser, didymos gillar jag.
tror du kan kolla galleriet här på sjalbarn eller hos någon
av återförsäljarna i kanten...

en annan favorit här är den färglada
Amazonas Carry Sling i färgen Lollipop
Bild

så på det bara! :lol:
försök hitta någon som kan visa dig/er i början,
det är en enorm hjälp att på riktigt få se hur...
och hur osvårt det kan vara, det ger en hopp :wink:

lycka till :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?