Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tezzis
Har dragit ut på sjalköpandet pga pengastrul från Fk (som vanligt :roll:) ... Och nu blir sonen snart helt plötsligt 3 månader.. :o
Har blivit erbjuden att köpa en Moby Wrap. Men nu blir jag osäker på om en sån passar honom för många verkar byta när barnet är runt 3 månader.
Han väger strax över 5 kg nu.

Hjälp mig ni sjal experter! :D
Användarens profilbild
Av verre
jag hade införskaffat en vävd långsjal...

iof är det mysigt med trikå, men det kan bli tungt och "svajjigt" om ett par kilo.. men å andra sidan kan du ju köpa trikå nu och sälja om ett par månader när du känner att du vill "uppgradera" och då köpa en lång sjal, om du vill ha sjal... det finns ju selar och MT också..
Användarens profilbild
Av Camilla74
Jag säger som verre, köp en vävd långsjal i stället. :-)
Användarens profilbild
Av Ester
och jag tycker att du ska köpa en lite stadigare trikå - hör med de som haft smått nyss - de vet nog bättre vad som är bra just nu, det var så länge sen jag hade nån sån liten en.

Om du inte får trikåa-bebis kanske du ångrar det...5 kilo är ändå inte så tungt och trikå är överlägset i mysfaktor.

även stora ett-åringar kan mys-sjalas i trikå kortare stunder så det är INTE bortkastat att börja med en trikå.

svammel svammel... :roll:
Användarens profilbild
Av Safireee
(lånar tråden lite, hoppas att det är okej) :rodna:

När börjar det bli för tungt att ha bebis i trikå egentligen? Jag har en 3-månaders på 7kg+ (två steg över normalkurvan alltså, pust!) och jag valde medvetet att vänta och köpa en vävd långsjal istället pga kort användningstid och pengabrist. Men nu kan jag inte släppa tanken på en MaM Eco-trikåsjal (som ska vara lite stadigare). Funderar på om jag kommer ångra mig om jag inte får bära i trikå förrän nästa barn. Men det kanske är lite onödigt om hon snart blir för tung? Hon är ju ganska stor redan... :roll: :hmm:
Av LL
Alltså, jag tycker man _ska_ ha en trikåsjal. Det är mycket enklare än en vävd sjal när man är nybörjare. Så smidigt och mysigt. Trikåsjalen är bästa vägen in i bärlivet.

Trikåsjalen använder man gärna till mys- och hemmabärande under lång tid med sin bebis. Och den är ju bra att ha redan från början till eventuellt syskon.

Man kan välja en av de stadigare varianterna om bebis hunnit bli lite större, annars går det utmärkt med vilken som helst ni kommer över. Det finns en hel del begagnade, nästan oanvända, sjalar till salu på till exempel Blocket. Eller här på sjalbarn, för all del (men här är ju sjalarna ofta använda innnan försäljning;-))

Gillar ni sedan att bära så kan ni fundera på om en vävd sjal eller en ergonomisk sele ska bli nästa steg i bärkarriären. Och nästa steg kan ju få komma ganska snabbt...
Av Aelia
Till lite större bebisar skulle jag rekommendera en Bali Breeze Strech, jag har den själv, och använder den heeela tiden. Min dotter väger runt 8 kg nu
Användarens profilbild
Av annalys
För mig är nog erfarenheten att det beror mer på bebisens personlighet än tyngden. För en livlig femmånaders bebis som vill ha armarna utanför och vifta med dem blir trikån väldigt svajig - jag vet!

Och den erfarenheten gör ju att jag skulle satsa på en vävd. Just nu har jag ju även trikå, men jag tycket vävd är väl så mysig, och eftersom jag är mer van att knyta den tycker jag inte det är så stor skillnad.
Av Aelia
annalys skrev:För mig är nog erfarenheten att det beror mer på bebisens personlighet än tyngden. För en livlig femmånaders bebis som vill ha armarna utanför och vifta med dem blir trikån väldigt svajig - jag vet!
Fast jag tycker inte att man kan säga så om alla trikå. BBS blir inte alls svajig, och Alyssa är inte liten tjej.
Användarens profilbild
Av aspen
jag nattade olivia fortfarande i mobyn när hon var grygt 1 år. hemma kunde vi mysa i mobyn mycket, men om vi gick promenader så blev det såklart svajjigt, så jag tycker oxå det beror på när den ska användas. nu tjänstgör mobyn som filt i bilen så den alltid är med om vi måste visa någon hur man gör :-)
Användarens profilbild
Av annalys
Aelia skrev:
annalys skrev:För mig är nog erfarenheten att det beror mer på bebisens personlighet än tyngden. För en livlig femmånaders bebis som vill ha armarna utanför och vifta med dem blir trikån väldigt svajig - jag vet!
Fast jag tycker inte att man kan säga så om alla trikå. BBS blir inte alls svajig, och Alyssa är inte liten tjej.
Nej, det stämmer säkert, jag tar tillbaka! En anledning till svajet var ju att det jag använde var en något för stor Tricotti.
Av Aelia
annalys skrev:
Aelia skrev:
Nej, det stämmer säkert, jag tar tillbaka! En anledning till svajet var ju att det jag använde var en något för stor Tricotti.
Jag blev väldigt glad att det finns en trikå som man kan använda längre nu. :lol:
Användarens profilbild
Av Tezzis
Verkar som om de flesta tycker att jag ska satsa på en Moby? Har en väldigt lugn liten kille så då kanske den inte blir för svajjig?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag har en av varje trikåsjal typ :lol: och jag tycker att du ska köpa en balibabystretch. den är som en blandning mellan trikå och vävd. min moby börjar bli svajig till min dotter nu, hon väger snart 6 kilo.
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Man måste ju inte ha en trikåsjal, jag hade ingen och det gick bra ändå. Eller ja, jag hade en, men när dottern föddes var den utlånad och jag använde gåsen, sen fortsatte jag med det och tyckte det var skitsvårt med trikåsjalen när jag fick tillbaka den, så jag sålde den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?