Lite vad jag tycker:
Vävd är bra överhuvudtaget nu när han börjar bli större, tyngre, och troligen mer sprattlig/rörlig.
Ringsjal är bra till korta bärningar, hemma som du skriver. Smidigt att at på och av, bära ut till bilen, in till någon. Olika ringsjalar sitter lite olika. Själv har jag bara provat en, och inte riktigt fått till det, så jag har istället satsat på bärpåse. Som en ringsjal utan ringar, utan ihopsydd. Nackdelen är ju då att man inte kan anpassa storleken. Jag sydde en själv som passar mig. Vet inte riktigt vad det finns att köpa? Ringsjalar: Mest kända märket är Ringo. Loomas hemsida har info om den, bland annat knytinstruktioner med lite bilder på olika bärmöjligheter (tror det finns ännu fler).
För vävd långsjal finns många knytningar, du har säkert sett en hel del i fotogalleriet nu. Visst har väl hemsidan en del knytinstruktioner också? Fram, bak, höften. Med armarna utanför för sprattlisar, eller innanför när de ska sova. Olika längd, lite beroende på vad och hur man vill knyta, fram kräver oftast längre sjal. Bak och på höften räcker med kortare, men det gör inte så mycket med lång (smaksak).
Mest kända, klassiska märken för vävda långsjalar: Easycare, Didymos, Storchenwiege, Hoppediz, Amazonaz. Dessa är diagonalvävda, vilket gör att de är lite skönt stretchiga på snedden. Men även de som inte är diagonalvävda är ok. Även här är det en smaksak vilken sorts sjal man föredrar, så välj en snygg färg!
Selar: Ergo, Patapum, Sutemi, Beco är nog vanligast. Mage eller rygg. Själv tycker jag sele handlar mer om att fördela bebisvikten mellan axlar och höft, långsjal handlar om att surra vikten kring kroppen. Men det beror nog lite på hur man knyter, och hur man är byggd/vad man tycker.
MT=MeiTai. Ett mellanting nellan sjal och sele kan man säga. Har jag inte testat, men det finns många fina hemsydda - vet inte hur mycket som säljs via företag nu?
Att börja med en ringsjal är ju inte fel - och så kan du fundera lite på vilken långsjal du kommer att fastna för sedan