Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av november
Fortfarande lite ny sjalare... Jag har en Moby Wrap som är min första och enda sjal. Jag bar sonen i den jämt de första tre månaderna och sedan dess lite då och då. Han är sex månader nu och jag har känt en tid att jag vill ha fler, någon som är lätt att ta på när man går omkring hemma och bebis vill vara med. Kanske en ringsjal? Ska den vara vävd då kanske eftersom vikten på bebis ökar? Sen har jag sett många fina där man bär bebis fram och lite på sidan, inte mitt på magen, vad är det för några? Och vad ska man ha för att bära på rygg? Kan nån tipsa om vilken som ska bli min sjal nr 2?
Användarens profilbild
Av ZaZi
En ringsjal är inte fel för snabb-bärning. Eller så köper du en fiiiin sele som du kan bära barnet i länge. Toppen när de blir lite större och vill gå lite själv. Eller så klart en lång vävd som man kan använda hur länge som helst i princip. (som sjalgunga sedan när barnet inte vill bli buret längre, som gosfilt, som solskydd, tja listan kan göras lång. :lol:

Var jag till nån hjälp? :oops: :lol: :roll:
Användarens profilbild
Av verre
om du vill ha en sjal så är det vävd som passar bäst. den han man knyta så barnet sitter fram, på höften eller bak. eller liggande.
Det finns flera olika längder (och massor av färger :D )

En ringsjal är bra men det blir jobbigt om du ska bära länge.. men funkar fint hemma vid. du kan bära fram, på höften och bak. även ha barnet liggande

sedan finns ju selar och så finns ju MT.
men det har jag inte provat så det kan jag inte säga något om..
Användarens profilbild
Av november
Sele, är det sån man har på ryggen? Och en lång vävd - kan man göra olika knytningar med den, både på mage och rygg? Heter "lång vävd" nåt annat, ifall jag ska söka efter en att köpa? :) *ja, till mycket hjälp :)*
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:lol:

Tips: Titta i fotogalleriet på sjalbarns framsida :wink:
Användarens profilbild
Av november
Det finns ju så många snygga!! Ska nog satsa på en lång vävd sjal, men alla olika namn... Är det bara utseendet som skiljer dem eller även längd, material etc?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
nickedockan skrev:Det finns ju så många snygga!! Ska nog satsa på en lång vävd sjal, men alla olika namn... Är det bara utseendet som skiljer dem eller även längd, material etc?
Det skiljer även i tjocklek, bredd osv, men viktidast är ju att välja en som du tycker är snygg!

"Tjockare" och grövre, men även lite mer avlastande är tex Hoppediz.
"Mjukare och tunnare" är tex easycare, didymos..

Osv osv

Återkom gärna med frågor om du har mer konkreta förslag du funderar på :)
Användarens profilbild
Av november
Tack för alla bra svar! Jag ska förkovra mig och hitta en snygg att köpa! Gokväll!
Användarens profilbild
Av Nira
Så här kan en Meitai se ut
Bild
Det är inte särskilt svårt att sy en själv, det finns jättebra beskrivningar under "gör det själv".

Jag har både sele, vävda långsjalar och meitai och just nu använder jag faktiskt meitaien mest, det blir som en kombination av smidig att ta på och skön att bära länge med. Sen är den bra tycker jag för om bebis får för sig att somna så är det ganska enkelt att lägga ner honom utan att han vaknar.
Användarens profilbild
Av Nira
Glömde...
Har du möjlighet att gå på sjalträff så är det ett jättebra tillfälle att känna och klämma och prova alla sorters bärgrejor. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i dina trakter men kolla under bärsjalsträffar eller fråga själv om nån vill träffas, jättetrevligt brukar vi ha! :D
Användarens profilbild
Av annalys
Lite vad jag tycker::wink:

Vävd är bra överhuvudtaget nu när han börjar bli större, tyngre, och troligen mer sprattlig/rörlig.

Ringsjal är bra till korta bärningar, hemma som du skriver. Smidigt att at på och av, bära ut till bilen, in till någon. Olika ringsjalar sitter lite olika. Själv har jag bara provat en, och inte riktigt fått till det, så jag har istället satsat på bärpåse. Som en ringsjal utan ringar, utan ihopsydd. Nackdelen är ju då att man inte kan anpassa storleken. Jag sydde en själv som passar mig. Vet inte riktigt vad det finns att köpa? Ringsjalar: Mest kända märket är Ringo. Loomas hemsida har info om den, bland annat knytinstruktioner med lite bilder på olika bärmöjligheter (tror det finns ännu fler).

För vävd långsjal finns många knytningar, du har säkert sett en hel del i fotogalleriet nu. Visst har väl hemsidan en del knytinstruktioner också? Fram, bak, höften. Med armarna utanför för sprattlisar, eller innanför när de ska sova. Olika längd, lite beroende på vad och hur man vill knyta, fram kräver oftast längre sjal. Bak och på höften räcker med kortare, men det gör inte så mycket med lång (smaksak).

Mest kända, klassiska märken för vävda långsjalar: Easycare, Didymos, Storchenwiege, Hoppediz, Amazonaz. Dessa är diagonalvävda, vilket gör att de är lite skönt stretchiga på snedden. Men även de som inte är diagonalvävda är ok. Även här är det en smaksak vilken sorts sjal man föredrar, så välj en snygg färg!

Selar: Ergo, Patapum, Sutemi, Beco är nog vanligast. Mage eller rygg. Själv tycker jag sele handlar mer om att fördela bebisvikten mellan axlar och höft, långsjal handlar om att surra vikten kring kroppen. Men det beror nog lite på hur man knyter, och hur man är byggd/vad man tycker.

MT=MeiTai. Ett mellanting nellan sjal och sele kan man säga. Har jag inte testat, men det finns många fina hemsydda - vet inte hur mycket som säljs via företag nu?

Att börja med en ringsjal är ju inte fel - och så kan du fundera lite på vilken långsjal du kommer att fastna för sedan :wink:
Användarens profilbild
Av annalys
Och det var visst flera som hann svara medan jag skrev mitt. Välkommen hit!
Användarens profilbild
Av november
Hej på er!! Efter att ha läst era svar, läst på litegrann här på sidan och träffat Shasista så har jag liite mer koll! :) Jag ska helt klart ha en ringsjal för allt småbärande (som egentligen är rätt mycket!!) här hemma. Och en vävd långsjal, fick testa en ellaroo (heter den så) och den gillade jag! Har lärt mig att knyta min Moby Wrap med korset utanpå sas, och det är ju mycket bättre, lättare att spänna, än som jag gjorde innan, med korset innanför. Men efter att ha dammsugit hela huset med bebis hängande på magen inser jag att jag måste ha en vävd NU! :) Skulle nog kunna bli en riktig sjalnörd är jag rädd, älskar detta!!! Och bebis med! :P Tack ska ni ha, ni fina människor! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?