Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bebis är nu 7 månader och jag känner att det snart är dags för en stadigare sjal. Frågan är då om man ska ha en vävd sjal eller en stadigare trikåsjal som tex MamEco?

Jag är inte så färgglad av mig och undrar om det isf finns enfärgade vävda sjalar eller några som inte är skrikiga? Iofs så gillar jag brunt och turkost. Vill gärna ha tips på en bra nybörjarsjal.
När jag knutit SINON så har jag knytot i den där vanliga knytningen med kors bak i ryggen och sen korsa fram så man ha bebis ben på varsin sida och mittstycket över de två slingorna. om ni förstår vad jag menar. Antar att man knyter den vävda på samma sätt?
Användarens profilbild
Av svas
Jag tycker du ska testa en vävd sjal. Didymos Indio är vackra, vissa mer diskreta än andra. Jag hade en alldeles underbar Indio Smaragd som är turkos. Annars gillar jag Calin Bleue Gauze, de är inte lika tjocka som vävda sjalar men ändå mer stabila än trikå. Dessa "gåsar" finns i olika enfärgade varianter, vissa är släta och vissa är skrynkliga.

Knytmässigt så är det ofta samma knytning med vävd som du beskriver med sinon, dock har man smokingbältet underst så att krysset kommer på utsidan. Sedan brukar en skillnad vara att med trikåsjal så knyter man sjalen först och stoppar i barnet sedan. Med vävd börjar man oftast knyta lite, stoppar i barnet och knyter sedan klart. Kolla instruktionerna här på Sjalbarns ingångs sida.
Användarens profilbild
Av Foxan
svas skrev:Jag tycker du ska testa en vävd sjal.
:iagree:
De är mycket stadigare för tyngre barn, och avlastar mycket bättre.

Om du tycker om bruna och turkosa nyanser, kolla Hoppediz Costa Rica, Havanna & Osaka och Dydimos Karibik (och Indio som Svas har redan tippsat om :) )
Lycka till!
Användarens profilbild
Av idun83
Men det går alldeles utmärkt att knyta en vävd likadant som en trikå tycker jag bara man har en tillräckligt lång sjal. Brukar göra det i bland för omväxlings skull..
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag skulle föreslå vävd sjal. Det finns många utan så mycket färger i sig. Ser en framför mig som jag tror skulle passa dig, åerkommer när jag kommer på vad det är för märke på den. Håller just på att steka plättar, (småplättar för de i norrland...) så jag har inte riktigt tid att söka rätt på just den sjalen.
Användarens profilbild
Av Helen
En vävd sjal är toppen, Du kommer att känna en stor skillnad mot din trikå nu när barnet blivit lite större.

Här är exempel på några helt eller delvis enfärgade sjalar som kanske inte sticker ut så mycket. De översta bilderna är BB-slen de två nedersta Hoppediz. Det finns fler märken som har lämpliga sjalar
Bild BildBild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av annalys
Håller med föregående, en vävd tror jag också på!
Apelsin skrev:det är lite svårare att knyta vävd, så det är bra om man är medveten om det, men det är fullt möjligt att lära sig bara man vill.
Är det bara jag som tycker det är svårare med trikå? Mycket är det nog en vanesak. Och jag började med vävd långsjal till stor stabil bebis i 7-8-månadersåldern, jag tyckte det gick rätt bra från början. Trikåsjal med instabil pyttis känns svårare, även om jag börjar få lite kläm på det nu.
Användarens profilbild
Av Koalan
Wow! Vad mycket svar! Tack!
De där andra sjalarna ni pratar om *helt snurrig* finns det bilder i bildtråden?
Användarens profilbild
Av svas
Om du ändå vill ha lite färg (du skrev att du gillar brunt) men dock relativt soft... jag köpte nyligen denna underbara BB-slen passionsfrukt. Den är hyfsat tunn och lättknuten också.

Bild
Användarens profilbild
Av Nira
Kolla på sjalbarns förstasida, under galleri finns massor med bilder, där kan man kolla läääänge och ändå inte bestämma sig för vilken som är finast :D
Vill du ha en svart sjal kanske jag kan tänka mig att skiljas från en...
Användarens profilbild
Av Koalan
Nira, jag funderar lite på det. Ska först köpa en beco så både jag och sambon kan använda den, sen blir det en sjal. kanske vågar pimpa till det med färg. ;)
Användarens profilbild
Av Nira
Visst, jag vet hur det är, min favvosjal är i den riktigt vågade färgen... grå :D
Men det känns bra när man vågar ha lite mer färg!
Användarens profilbild
Av Koalan
Den där Osaka var ju inte helt ful.. Hmmm!
Användarens profilbild
Av Koalan
Ahum.. Jäkla djungel!
Kollade på Didymos hemsida och fann mig helt plötsligt tråna efter sjalar i alla dess färger, jag tar tillbaka allt. :P
Men då är frågan, vilken sjal gillar ni bäst? Alltså sjalmärke? Pratar om vävda sjalar nu.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?