Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Gummsan
Jag vill veta vad jag ska välja. Har en son på 11 veckor och ca 5,5 kg. Vill kunna bära honom i hemmet och när vi tar oss ut någonstans.
Har aldrig använt/burit i sjal tidigare...
Har några jag funderar på; Rebozo, Tri-cotti, Tricot-slen, Girasol, MEI TAI.
Men vet ju just inte så mycket om sjalar så behöver hjälp.
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av mammahappy
Kolla gärna om det anordnas några sjalträffar i närheten av där du bor. För det bästa är ju om du kan få testa lite olika sjalar.
En trikåsjal är väldigt mysigt att ha till en liten bebis. Men jag tycker att det kan kännas svajigt när bebisen blir mera rörlig och väger runt 7kg.
Jag har haft Rebozo, Tricotti, Tricot slen och mei tai av de du funderar på.
Å tricotti tycker jag inte passar riktigt till en liten bebis å sen blir det lätt svajigt när bebisen väger lite mera. Tricot slen är en jättemysig trikåsjal som samtidigt är väldigt stadig. Rebozo har lite speciellt matieral så det är väldigt många som inte alls gillar den. Jag gillar verkligen färgerna på rebozon men har oxå lite svårt för materialet. Mei tai har jag som sagt oxå testat, både med vadderade axelband och med breda axelband så man kan bre ut tyget ordentligt men jag har aldrig kommit överens med mei tai. Men som sagt alla är vi olika å det finns en del som nästan bara bär i mei tai.

Så som sagt det bästa vore om du hade möjlighet att gå på en sjalträff och testa lite olika sjalar så att du kan se vad som passar dig.
Av Gummsan
Kom på att jag undrade en sak till.. kan man bära en kille på säg 15-20kg i en mei tai?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Gummsan skrev:Kom på att jag undrade en sak till.. kan man bära en kille på säg 15-20kg i en mei tai?
Det kan man absolut göra :D Själv gillar jag MT jättemycket, och allra bäst de med breeeeeeda axelband för bästa avlastning :wink:
Av Gummsan
Så jag ska välja en tikåsjal då... eller?
Användarens profilbild
Av Lydia
Mam eco, den är lite stadigare än vanlig trikåsjal.
Användarens profilbild
Av Alven
Gummsan skrev:Så jag ska välja en tikåsjal då... eller?
ja, det hade jag gjort. Men kanske inte just tricot slen, för den är rätt dyr... Jag köpte en moby wrap (ganska billlig och helt OK) som förstasjal. Funkade tills David var 7 månader och vägde 10 kg. Men då var han väldigt lugn och stillsam i sjalen, en sprattelbebis behöver vävd sjal tidigare.
Användarens profilbild
Av Cayenne
:hello:

Måste bara vinka dig välkommen hit. Vi bor ju ganska nära varandra!

MT trivs jag personligen inte med så bra, men det handlar mycket om smak och tycke. Jag bär mina barn i långsjal när de är lite större. Jag tycker att man även kan ha vävd långsjal till en liten bebis, men många börjar med trikåsjal.

Läs runt här på olika sidor. Det lär du dig massor på, och köp sedan det bärhjälpmedel som du helt enkelt tycker är snyggast. Det brukar bli bra :wink:
Användarens profilbild
Av Lydia
Cayenne skrev::hello:

Måste bara vinka dig välkommen hit. Vi bor ju ganska nära varandra!

MT trivs jag personligen inte med så bra, men det handlar mycket om smak och tycke. Jag bär mina barn i långsjal när de är lite större. Jag tycker att man även kan ha vävd långsjal till en liten bebis, men många börjar med trikåsjal.

Läs runt här på olika sidor. Det lär du dig massor på, och köp sedan det bärhjälpmedel som du helt enkelt tycker är snyggast. Det brukar bli bra :wink:
Det går ju bra med vävd från början ja, men det är mkt lättare att lära sig knyta med trikå. Och lite extra gosigt :)
Jag varvar vävd, trikå, sele och MT (och ringsjal i undantagsfall).
Av Gummsan
Lydia skrev:Mam eco, den är lite stadigare än vanlig trikåsjal.
Vart hittar jag denna sjal då?
Av Gummsan
Hrm... oj då... den vart dyr! Hyfsat långt över min "budget".
Av Gummsan
En vävd sjal är inte på tänka på eller? Enligt säljaren av denna sjal så är den elastisk
http://www.tradera.com/Ny_barsjal_-auktion-51011506

Men.. gaaahhhhh blaaahhhh! :? Blir knäpp! Vill inte behöva byta sjal om två månader. Det är ju nästan lättare å köpa bil ju! :wink:
Användarens profilbild
Av Lydia
Gummsan skrev:Hrm... oj då... den vart dyr! Hyfsat långt över min "budget".
Fanns en begagnad på blocket nyligen för 300 kr :)
Användarens profilbild
Av frida
Gummsan skrev:En vävd sjal är inte på tänka på eller? Enligt säljaren av denna sjal så är den elastisk
http://www.tradera.com/Ny_barsjal_-auktion-51011506

Men.. gaaahhhhh blaaahhhh! :? Blir knäpp! Vill inte behöva byta sjal om två månader. Det är ju nästan lättare å köpa bil ju! :wink:
Hm, den ser inte ut som en trikåsjal tycker jag.
Sätt en annons här under "köpes" och ev ett maxpris du kan tänka dig och se om någon nappar :D Under säljes finns flera Sino nu såg jag, den är också en "stadig" trikåsjal.
Tricotslen är en himla mysig sjal också!
Och om 2-3 månader kan du sälja den igen...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?